Brent hveteøl

Hei,

vi har nå laget hveteøl for 2. gang. Første gang ble den totalt mislykket, da det brant seg skikkelig under kokingen, og ølen smakte aske.

Siden da har vi bygget ny koker, denne gangen av labb-dunk og 3 vannkokerelementer som kontrolleres av dimmere.

Denne gangen kokte vi på lav intensitet, og elementene ble ikke svarte, likevel smaker resultatet svidd. Ikke så ille at det ikke kan drikkes, men heller ikke spesielt godt. Vi har laget andre øltyper i mellomtiden uten liknende problem.

Jeg går ut ifra at hveteølen svir seg lettere på grunn av at den er tykkere i konsistensen. Nå begynner tiden å nærme seg for juleøl, og ting med veldig høy OG. Er dette bare å glemme?

Hvordan har dere løst dette problemet? Må jeg sette i flere koke-elementer for å få økt overflate på varme-elementene? Kjøpe 3 til og seriekoble parvis?

Jeg har tilsvarende koker og har ikke slitt med svidd smak. Men har ennå ikke laget hveteøl. Kan det hende at dere ikke merker det på andre øltyper siden disse har smak av malt og karamellisering likevel? I såfall bør ikke juleølet være noe problem.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4

Hvor høy OG er det på ølen du lager da?

Jeg har lest nå at hvete brenner seg lettere enn annen malt, så dette er nok en del av problemet. Hvetemalt virker på meg tykkere i konsistensen enn bygg-malt ved samme OG.

Jeg har nå tenkt til å lage en juleøl med OG på 1.100, og ser for meg at samme problem vil kunne oppstå her. Har du laget øl med så høy OG i din koker?

Jeg brukte varmeelementer fra melissa-vankkokerene på Eurpris. Brukte du de samme?

Jepp. Samme elementene. Høyeste OG jeg har kokt er ca 1,070. Det var en IPA

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4

Tilbake
Topp