Brett i saison?

HåvardK

Norbrygg-medlem
Har lenge tenkt på å prøve meg med et brygg med brett. Nå har jeg en 20-liters saisonbatch som har OG 1,006, og dermed er så å si ferdig gjæret. Hvordan vil det funke å f eks ta 5l av denne batchen på et eget kar og tilsette et rør brett? Det er vel ikke mye sukkerstoffer å spise på, men den vil sikkert bidra med smak i seg selv. Bør jeg tilsette noe føde for gjæren, f eks bær i en eller annen form for at bretten skal ha noe å jobbe med?
 
Det blir bra det, men den bør nok stå er par mnd på glass eller PET
Jepp, det har jeg sett for meg. Med eller uten bær, evt begge deler? Og bør/trenger jeg å sette starter på bretten? Hadde sett for meg en sour mix, men tar gjerne i mot tips.
 
Kommer ann på om du vil ha bær eller ikke.
Aha :)

Går for en med og en uten bær. Gleder meg til å bryte enda en barriere i brygging. Med erfaringer fra Bryggerifestivalen i Trondheim, med mye godt surøl blir en inspirert til å prøve nye ting. Den største utfordringa blir vel å være tålmodig i såpass lang tid.
 
Jeg har gjort ca det samme som du har tenkt. Det blir skikkelig godt, med litt lett brett preg. Jeg ville tatt ti liter på et fat og tilsatt ett rør brett brux eller lignende. Og så la det stå i ett halvt år eller noe. Muligens kortere. Det som er igjen av sukker etter Saison gjæren har jobbet er store sukker typer som lager gode funky smaker i øllen. Men prøv å unngå kontakt med luft da dette kan danne eddikk
 
Jeg har laga flere gode brett Saison der jeg tilsetter bretten sammen med primærgjæren, da får du et ferdig produkt mye fortere.
 
Jeg har gjort ca det samme som du har tenkt. Det blir skikkelig godt, med litt lett brett preg. Jeg ville tatt ti liter på et fat og tilsatt ett rør brett brux eller lignende. Og så la det stå i ett halvt år eller noe. Muligens kortere. Det som er igjen av sukker etter Saison gjæren har jobbet er store sukker typer som lager gode funky smaker i øllen. Men prøv å unngå kontakt med luft da dette kan danne eddikk
Endte opp med 2x 4,5 liter på mindre glassballonger, begge tilsatt brett WLP 648, og det ene tilsatt ca 300 gram bringebær i tillegg. OG før tilsetning var på 1,004.
Resten av saisonen, ca 14 liter, tørrhumlet jeg med 35 g Cascade. Denne er gjæret med WLP 565, så vidt jeg husker.
 
OK. Jobber ikke gjærtypene da "mot hverandre"?
Tja, det kan hende. Men bretten får vel bedre vilkår hvis den får starte i en vørter med mere sukker den kan jobbe med, i forhold til i en øl med masse alkohol. EDIT: Jeg setter også starter på bretten, både for å øke mengden og for at den skal være aktiv ved pitching.

Forøvrig ser jeg at ingen har nevnt Michael Tonsmeire i linkene som har blitt delt hittil. Tenkte jeg kunne fikse det : http://www.themadfermentationist.com/
 
Kan ikke gå god for sannhetsgehalten i dette, men her argumenteres det for at det ikke er bra å gi brett gode livsvilkår mht sukker i vørteren. Den blir lat og giddalaus og gir ikke fra seg de smakene man ønsker.
Tenk på brett som en bjørn:

Think of Brettanomyces as a bear. Brett is the bear of the brewing world: wild, unpredictable, relentless, insatiable. Have I mentioned that Brett is so hungry when added as an invading yeast that it will eat nutrients from dead Saccharomyces cells? It leaves a trail when it's on the attack: eating other things and turning them into Brett byproducts. Force Brett to work for its food, to go on the attack, and it will get aggressive and crazy. But if you just give it a pile of food all to itself — no other bears to compete with, nothing to attack, nothing to invade — it will remain pretty chill. It'll eat up all its food and not do a whole lot else. Since it finishes quickly, and doesn't have to eat scraps, there's no reason for Brett to fart out its delicious aromas over the course of months. It's going to take a nap, instead. While there will always be something unmistakably feral about it, you might even begin to mistake it for a cuddly, huggable lil' Saccharomyces strain.

http://www.bear-flavored.com/2012/10/what-is-100-brett-beer.html
 
Uten at jeg har tatt meg tid til å klikke meg inn på linken så kan det virke som om det snakkes om reine brett-fermenteringer. Jeg har en pale ale fra 2014 brygget med 100% brett, og selv om det har en helt egen karakter, og flere ting som minner om brett, så er det noe helt annet enn når bretten får virke i tospann med annen gjær (og evt. bakterier). Selv etter så lang tid er det lite funk/stall/munnfølelse som er "typisk brett" å spore i den øllen.
 
Tilbake
Topp