Brewdog Nanny State (Alkoholfri)

Er det noen her inne som har forsøkt å brygge Brewdog Nanny State? (#32)

Iflg. Brewdog skal denne ha ABV 0,5 %, IBU 55, SRM 15, OG 1.007 og FG 1.005
De skriver at gjæren har en "Attenuation level" på 28,6 %. Legger jeg dette inn manuelt så får jeg 0,35 % ABV.

Helt flott! Men bruker jeg det som er gjennomsnitt for gjærtypen (75%) får jeg 0,88 % ABV. Ikke så flott...

Skjermdump gjær attenuation.jpg
Hvordan styrer man egentlig "Attenuation" ?
 
vil minne om at munkholm, clausthaler etc ligger rundt 0,5-0,7 abv hvis jeg husker rett. Dette er omtrent på nivå med kefir.
 
Alt under 0,7 er regnet som alkoholfritt. Har litt lyst å teste denne oppskriften selv da nanny state er en nydelig øl.

Styrer vel utgjæringen med mesketemperatur og spesial malt kanskje.,

Easybrew
 
Er det noen av dere som har forsøkt? Jeg liker Nanny State, men det kunne være moro å få til noe selv også. Det er også veldig humledrevet og det kunne være moro å se hvordan denne maltbasen fungerer med litt mindre eller annerledes humling.
 
Jeg har laget denne et par ganger med stort hell. Utrolig kjekt å kunne drikke hjemmelaget øl og fortsatt kunne ta bilen :)
 
Jeg har også laget denne et par ganger. Jeg gikk riktignok ned ca. 30 % med humlemengden på bryg nr. 2 da jeg syntes det var litt i overkant bittert på første brygg. Sammenlignet med originalen er brygg 2 svært nær. Jeg klarte ikke å komme under 0,9 % (Brewdag sin er 0,5%) da jeg ikke vet hvordan man stopper gjæringen. Men det er etter sukkerkarbonering, neste brygg av denne vil bli co2-karbonert på fat og da er jeg på 0,7 % som er helt innenfor definisjonen av alkoholfritt øl.
 
Noen som har oppskriften på den?

Eller. Oppskriften har jeg. Brygger dere akkurat etter den eller gjør dere noe annet?
 
Sist redigert:
Jeg har drukket mye av den. Jeg har planer om å forsøke å brygge den en gang med en litt avdempet humleprofil.
 
Kunne godt ha prøvd dettet selv. men er sannsynlig ikke et øl det vil gå mengder av her i huset. Så da må det nesten brygges småskala og flasker.

Uansett er det jo et humledrevent øl så aroma/smak vil jo forsvinne etterhvert.

Er vel særlig viktig med hygiene på dette brygget selvom humlen vil beskytte noe.

Noen som har lagret dette ølet og har noe å si om når det taper seg?
 
Satte en batch med Nanny State i november en gang. Sto på fat i nesten 3 uker før jeg flasket.

Smaker humlevann. :oops:
 
Hm... Har handlet inn i Nanny State... Mon tro hvordan man unngår humlevann....?
 
Vekker opp denne tråden igjen, siden jeg nå endelig har forsøkt en oppskrift inspirert av Nanny State, men skal jeg dømme etter hydrometerprøven før flasking, så blir denne ekstremt bitter, og det selv etter at jeg har redusert en god del på bitterhumlingen. Nå karbonerer jeg med speise, så noe mer smak blir tilført, men alt i alt er dette ikke godt.

Det som slår meg er at det er null maltfylde, null sødme og nesten null munnfølelse. Hvordan Brewdog har fått til balansen sin er meg en gåte. Jeg står uanset løpet ut. Siden det er brukt så lite malt i utgangspunktet, så kan faktisk speisen bidra litt. Det skal gjøres en side-ved-side smaking med en Nanny State når ølet er karbonert og har godgjort seg litt om en måneds tid.
 
Hmm... ...!

Karboneringstest etter 4 dager på min alkoholfrie, Nanny State-inspirerte, antatt udrikkelige øl. Etter å ha blitt karbonert med speise har den fått et hakk mer maltsmak, og nå er den fortsatt veldig bitter, men ikke lenger helt udrikkelig. Det kan faktisk hende at jeg ikke heller den ut...

20180827_214757-humlevenger-carbtest.jpg

Denne testflaska er for øvrig den siste som ble tappet og har ganske store mengder humlegrums, så det er ikke sikkert den er representativ smaksmessig. Det er jo først og fremst en karboneringstest, og kullsyre har den allerede fått en del (alt?) av etter 4 dager.

Jeg tror man kan påvirke denne (les: Nanny State-inspirert øl) smaksmessig ganske mye gjennom valg av speise...
 
Sist redigert:
Hmm... ...!

Karboneringstest etter 4 dager på min alkoholfrie, Nanny State-inspirerte, antatt udrikkelige øl. Etter å ha blitt karbonert med speise har den fått et hakk mer maltsmak, og nå er den fortsatt veldig bitter, men ikke lenger helt udrikkelig. Det kan faktisk hende at jeg ikke heller den ut...

Vis vedlegget 38118

Denne testflaska er for øvrig den siste som ble tappet og har ganske store mengder humlegrums, så det er ikke sikkert den er representativ smaksmessig. Det er jo først og fremst en karboneringstest, og kullsyre har den allerede fått en del (alt?) av etter 4 dager.

Jeg tror man kan påvirke denne (les: Nanny State-inspirert øl) smaksmessig ganske mye gjennom valg av speise...

Det ser i alle fall bra ut:).

Sitter akkurat og prøvesmaker en ny runde med min versjon av Gahrs mørke milde. Den holder 3,4 %, og jeg karbonerte 23 liter med 2 liter speise. Surrer jeg fælt om jeg sier at det ville tilført en tilsvarende mengde alkoholfritt øl en tilleggsprosent på ca. 0,3%? Det er vel i så fall til å leve med. (Alkoholfritt er det vel uansett ikke?)

edit: Tanken min var at en mild har mye smak i forhold til alkoholinnholdet. Så sånn sett skulle vørteren fra den egne seg. Men den har kanskje en litt vel annerledes smaksprofil.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp