BrewDog Punk IPA clone

GeirH

 
Bestilte en gammel utgave av Brew Your Own for å få tak i artikkelen om BrewDog, og der var det også kloneoppskrifter på Punk IPA, Rip Tide Stout og Hardcore IPA. Jeg skal prøve meg på førstnevnte om etpar dager, så snart jeg har fått steppet opp gjærstarteren (greit å pitche hele starteren på 2 liter i et 50-litersbrygg, eller bør jeg dekantere?). Ellers andre innspill?

---
Oppskriften fra byo:
19 liter, OG 1,060, FG 1,014, IBU 62, SRM 8, ABV 6%

5,7 kg maris otter
65 grader mesk i 60 minutter

43 g 11% aa columbus, 90 min
28 g 8% ahtanum, 0 min
28 g amarillo tørrhumling

WLP007
---

Min oppskrift fra beersmith til 50 liter (fant ikke ahtanum, så bruker amarillo til både aroma og tørrhumling):

BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: USH Punk IPA clone
Brewer: Geir
Asst Brewer:
Style: American IPA
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 50,00 L     
Boil Size: 60,00 L
Estimated OG: 1,062 SG
Estimated Color: 10,6 EBC
Estimated IBU: 64,9 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
13,00 kg      Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)          Grain        100,00 %     
75,00 gm      Columbus (Tomahawk) [18,00 %]  (90 min)  Hops        64,9 IBU     
75,00 gm      Amarillo Gold [6,90 %]  (Dry Hop 10 days) Hops          -           
75,00 gm      Amarillo Gold [6,90 %]  (0 min) (Aroma HopHops          -           
1 Pkgs        Dry English Ale (White Labs #WLP007) [StarYeast-Ale                 


Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 13,00 kg
----------------------------
Single Infusion, Light Body, Batch Sparge
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
60 min        Mash In            Add 32,50 L of water at 71,5 C      65,0 C       


Skal partiskylle med 2 x 20 liter på 78 grader.
 
Punk IPA er humlet med Chinook, Simcoe, Ahtanum og Nelson Sauvin, og tørrhumlet med Simcoe, Ahtanum og Nelson Sauvin (http://www.brewdog.com/blog-article/403). WLP007 skal vel bunnfelle svært godt i starteren, så jeg ville dekantert.
 
Hva starter angår leste jeg et innlegg fra en hissig hjemmebrygger på et australsk forum for en tid siden. Tilsynelatende en nestor på nevnte forum. Hans poeng var at en starter per definisjon er aktiv. Dersom "starteren" faller til ro og således kan dekanteres, er den ikke lenger en starter, men slurry. Forsåvidt et spørsmål av akademisk interesse, men dersom man ønsker en rask start på gjæringen ønsker man altså å pitche en aktiv starter, og ikke slurry. Har gjæren bunnfelt, kan du dekantere og ha på ny vørter på bryggedagen. Da vil du pitche en starter slik du ønsker.
 
Eg har sjølv sett på den oppskrifta i det bladet du sikter til, og konkludert med at den ikkje er noko clone av punk IPA (min vurdering). Som tidligere nemt her er humle typene annerledes.  OG, FG og IBU er også ganske forskjelling. sjekk sjølv her. http://www.brewdog.com/punk_ipa
Eg ville heller gått i retning:

100% maris otter pale
OG 53
FG 10
IBU 45
mesking på 65 grader

humling ved 60, 15 og 2 (kanskje fleire i koka?) pluss tørrhumling
ca. 2-3 gram/liter til kvar humling etter 60 min, fordelt på typene beskrevet på nettsida.
 
Takk for tilbakemeldinger :)

Angående slurry/starter så er det som du sier en akademisk definisjon. Jeg har pleid å lage starter, dekantere, sette nytt steg om nødvendig og dekantert dette igjen, og det har fungert helt fint for min del. Nå ser det ut til at det ikke blir brygging før fredag, så da rekker jeg å dekantere steg 2 før pitching.

Selv har jeg for lite erfaring til å si hvilke humletyper som gir hvilke smaker e de ølene jeg har smakt, så jeg har bestilt 200 gram amarillo og 100 gram columbus, så det er dette jeg har tilgjengelig. Jeg regner med at det blir en IPA uansett, selv om den ikke nødvendigvis blir en klone av Punk IPA. Siden columbus har såpass mye som nesten 18% alfasyre, så burde det holde til bitterhumlingen. En IBU på over 60 tror jeg kan bil godt likevel. Kanskje jeg kutter litt ned til 60 minutter kok, og deler opp columbus i to porsjoner, en ved 60 og en ved 30 minutter, slik at jeg får omtrent samme IBU fra denne, og tilsette litt amarillo ved 15, resten ved 2 eller 0, bortsett fra 75 gram til tørrhumling. Jeg har liggende noe ekg og tettnanger i fryseren, men usikker på om jeg vil blande dette inn i denne batchen...

Kanskje noe slikt?
--
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 50,00 L     
Boil Size: 60,00 L
Estimated OG: 1,062 SG
Estimated Color: 10,6 EBC
Estimated IBU: 66,1 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
13,00 kg      Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)          Grain        100,00 %     
75,00 gm      Amarillo Gold [6,90 %]  (Dry Hop 10 days) Hops          -           
50,00 gm      Columbus (Tomahawk) [18,00 %]  (60 min)  Hops        40,5 IBU     
35,00 gm      Columbus (Tomahawk) [18,00 %]  (30 min)  Hops        21,8 IBU     
25,00 gm      Amarillo Gold [6,90 %]  (15 min)          Hops        3,8 IBU     
75,00 gm      Amarillo Gold [6,90 %]  (0 min) (Aroma HopHops          -           
--

Et annet spørsmål - jeg har ikke ikke pellets, men blomst. Hvordan oppfører den seg i gryta ved koking? Legger den seg i bunnen, og vil tette igjen kranen ved uttapping, eller flyter den oppå? Det er kanskje ikke noe problem å bruke humleposer uansett, antar jeg, selv om det hadde vært greit å bare slippe den rett i gryta. Enn til tørrhumling - tryggest å bruke humleposer der også, med noe tungt oppi for å holde den under overflaten?
 
eirikhm skrev:
Kan du tenke deg å legge ut Hardcore IPA også?

Selvfølgelig :)

Slik den står i byo:

19 liter, OG 1,084, FG 1,020, IBU 150, SRM 11, ABV 8,5%

8 kg maris otter pale malt
48 g simcoe (12%), 90 min
37g warrior (15%), 90 min
28 g chinook (13%), 0 min
56 g amarillo (tørrhumling)

Wyeast #1056, White Labs WLP001 eller Safale US-05.

Mesking 60 min, 65 grader, 23 liter før kok, 90 minutter koking.
 
GeirH skrev:
Et annet spørsmål - jeg har ikke ikke pellets, men blomst. Hvordan oppfører den seg i gryta ved koking? Legger den seg i bunnen, og vil tette igjen kranen ved uttapping, eller flyter den oppå? Det er kanskje ikke noe problem å bruke humleposer uansett, antar jeg, selv om det hadde vært greit å bare slippe den rett i gryta. Enn til tørrhumling - tryggest å bruke humleposer der også, med noe tungt oppi for å holde den under overflaten?

Min erfaring tilsier bruk av pellets ved alle tilsettinger. Dette fordi den ikke tetter kranen ved uttapping og fordi den blander seg bedre i vørteren / ølet både ved kok og tørrhumling. Da slipper du også bruke humleposer og kan la kjerringa (alt. gubben  ;)) bruke "bh-vaskeposene".
Om du bruker blomst ved tørrhumling, bør du absolutt bruke humleposer med vekter da dette gir betre kontaktflate for humla i øl.
 
GeirH skrev:
Vurderer å prøve på Rip Tide Stout-oppskriften derfra i neste omgang, men ble litt usikker nå...

Har du oppskriften på denne og?
Snakka med eine bryggaren der tidlegare i sommar og han sa et dei ikkje var spesielt hemmelegheitsfulle om oppskriftane sine. Så det er mogeleg ein får svar om ein sender ein mail og spør.
 
GeirH skrev:
eirikhm skrev:
Kan du tenke deg å legge ut Hardcore IPA også?

Selvfølgelig :)

Slik den står i byo:

19 liter, OG 1,084, FG 1,020, IBU 150, SRM 11, ABV 8,5%

8 kg maris otter pale malt
48 g simcoe (12%), 90 min
37g warrior (15%), 90 min
28 g chinook (13%), 0 min
56 g amarillo (tørrhumling)

Wyeast #1056, White Labs WLP001 eller Safale US-05.

Mesking 60 min, 65 grader, 23 liter før kok, 90 minutter koking.
Snakket med bryggeren da jeg var i aberdeen, og han sa at FG var 1016. Stoppet skyllinga ved 1040 .
 
Har brygget IPA-en, ja, og den ble aldeles nydelig. Absolutt en favoritt i kjøleskapet nå for tiden. Har dessverre ikke rukket å sammenligne med Brew Dog sin Punk IPA, så kan ikke si noe om hvor mye den ligner.
Jeg synes i hvertfall den er lettdrikkelig (ikke mye maltkarakter med kun maris otter), med passe bitterhet og humlearoma. Denne blir det garantert brygget mer av, etter nøyaktig samme oppskrift :)

RipTide Stout-en skal vi nok prøve oss på snart, men ikke med utgangspunkt i BYO-oppskriften. Tror vi heller går for en versjon av denne, der vi bytter ut fuggles med first gold (siden det er det Brew Dog selv opplyser her), og kun bruker vanlig krystallmalt, ikke den mørke.
 
GeirH skrev:
Har brygget IPA-en, ja, og den ble aldeles nydelig. Absolutt en favoritt i kjøleskapet nå for tiden. Har dessverre ikke rukket å sammenligne med Brew Dog sin Punk IPA, så kan ikke si noe om hvor mye den ligner.
Jeg synes i hvertfall den er lettdrikkelig (ikke mye maltkarakter med kun maris otter), med passe bitterhet og humlearoma. Denne blir det garantert brygget mer av, etter nøyaktig samme oppskrift :)

RipTide Stout-en skal vi nok prøve oss på snart, men ikke med utgangspunkt i BYO-oppskriften. Tror vi heller går for en versjon av denne, der vi bytter ut Fuggles med first gold (siden det er det Brew Dog selv opplyser her), og kun bruker vanlig krystallmalt, ikke den mørke.

Oppskriften der er ikke riktig da, James Watt fortalte mye av den, f.eks benytter de Carafa III special (iallefall dehusked/debittered) samt at de tilsetter sjokolade på iløpet av gjæringa.
(var på ølsmaking med brewdog/james ikveld)
 
Han sa kakao Etter hva jeg kan huske, tilsatt Etter primærgjæring

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Søkte på "I hardcore you" på forumet av denne grunn:
Kom av danskebåten idag og hadde en bærepose full av "snacks" fra Barleywine i københavn. Kona hadde posen med øllet hengende på barnevogna..
KONA!! også kalt dragen...
Jeg tusler med vår datter litt foran, kona kommer vimsende bak! Plutselig hører jeg et "knus" og "faen i helvete", dragen skjønte hun hadde gjort noe alvorlig dumt!
Jeg snur meg og der har selvfølgelig vogna gått på ryggen. Selvfølgelig pga den var baktung pga all øllen... Og jeg kjente aromaen av I Hardcore You spre seg utover fortauet.. #%%#¤%#"¤%%#!!!!!!!!!!!!!! heldigvis bare 2 flasker knust..
En tilfeldig forbipasserende som ser jeg står med hodet nedi posen (for å sluke i meg den siste rest av humlearoma), kommer med den treffende kommentaren: bittert!!! han skulle bare vist hvor treffende den kommentaren var!

Så moralen på visa: Aldri... jeg mener ALDRI la kona bære en pose med øl... ALDRI!!!




Så til hva denne tråd handler om.
Oppskrifter som står i BYO er skjelden cloner. Betrakt de mer som en pekepinn. Om et bryggeri treffer innertier med et brygg vil man selvfølgelig være restriktive med å dele oppskriften med omverdenen.
NØ er ganske enestående med sin åpenhet..
 
Tilbake
Topp