Brewfather & Allgrainsett

Hei!

Prøver å legge inn Weissbier fra BryggSelv i brewfather.

Har ett par ting som ikke stemmer overens med hva resultatene skal være.

Er det noen som gidder å bruke 5 min av sin tid og hjelpe meg med hvor jeg bommet med å legge ting inn? :)

Brewfather
Weissbier
 
Hva er det du lurer på?
Har ting ett par ting som ikke "stemmer" helt overens.

ABV i oppskrift = 5%
ABV i Brewfather = 6.6%

FG i oppskrift = 1.010-13
FG I brewfather = 1.008

OG i oppskrift og brewfather stemmer rimelig godt.
Kan det stemme som brewfather kalkulerer?

Syntes kanskje ABV hadde litt stor forskjell, muligens bare jeg som tenker for mye her (?)
 
Har ting ett par ting som ikke "stemmer" helt overens.

ABV i oppskrift = 5%
ABV i Brewfather = 6.6%

FG i oppskrift = 1.010-13
FG I brewfather = 1.008

OG i oppskrift og brewfather stemmer rimelig godt.
Kan det stemme som brewfather kalkulerer?

Syntes kanskje ABV hadde litt stor forskjell, muligens bare jeg som tenker for mye her (?)

ABV er jo avhengig av FG, så det er egentlig bare ett avvik. Men ikke tenk på FG fra en bryggersoftware. FG blir som den blir. Det som er mest interessant er effektiviteten. Hvis 72% som du har satt opp i BF stemmer overens med det du vil få ut i ditt eget bryggeri.
 
ABV er jo avhengig av FG, så det er egentlig bare ett avvik. Men ikke tenk på FG fra en bryggersoftware. FG blir som den blir. Det som er mest interessant er effektiviteten. Hvis 72% som du har satt opp i BF stemmer overens med det du vil få ut i ditt eget bryggeri.

Da blir det bare å prøve å brygge den her, også får man se hvor stor effektiviteten er til slutt, takk for svar! :)
 
Du må jo bli kjent med hvilken effektivitet du får i ditt bryggeri. Kanskje får du en OG på 1.048, eller en OG på 1.062. Du må kjøre brygget først, se hvor mye utbytte du får før kok og så kompensere. 12 kilo malt i min 60-liters maskin (50 liter batch) ender ofte opp med rundt 1.058-1.060 OG og 50 liter til gjæring. En weissbier jeg har brygget noen ganger nå, med 11,2 kilo malt mot 52 liter til gjæring, ble forrige gang 1.060 OG. Ølet ble ikke særlig godt med 6.5% ABV - men det forsvant jo etterhvert. Jeg noterte ikke preboil SG, målte først etter det var satt til gjæring. Det er litt lotto med ølsett hvis du bare brygger og først måler etter kok. Sjekk en preboil SG og kompenser tilsvarende. Noen ølstiler er det jo ok å få noen poeng ekstra, men weissbier mener jeg er greit å holde noenlunde i sjakk.
 
Du må jo bli kjent med hvilken effektivitet du får i ditt bryggeri. Kanskje får du en OG på 1.048, eller en OG på 1.062. Du må kjøre brygget først, se hvor mye utbytte du får før kok og så kompensere. 12 kilo malt i min 60-liters maskin (50 liter batch) ender ofte opp med rundt 1.058-1.060 OG og 50 liter til gjæring. En weissbier jeg har brygget noen ganger nå, med 11,2 kilo malt mot 52 liter til gjæring, ble forrige gang 1.060 OG. Ølet ble ikke særlig godt med 6.5% ABV - men det forsvant jo etterhvert. Jeg noterte ikke preboil SG, målte først etter det var satt til gjæring. Det er litt lotto med ølsett hvis du bare brygger og først måler etter kok. Sjekk en preboil SG og kompenser tilsvarende. Noen ølstiler er det jo ok å få noen poeng ekstra, men weissbier mener jeg er greit å holde noenlunde i sjakk.
Takk for utfyllende svar! Blir å prøve og feile noen ganger tenker jeg før jeg finner 100% ut av hvor mye effektivitet jeg klarer å få ut av grainfatheren.
 
Du må jo bli kjent med hvilken effektivitet du får i ditt bryggeri. Kanskje får du en OG på 1.048, eller en OG på 1.062. Du må kjøre brygget først, se hvor mye utbytte du får før kok og så kompensere. 12 kilo malt i min 60-liters maskin (50 liter batch) ender ofte opp med rundt 1.058-1.060 OG og 50 liter til gjæring. En weissbier jeg har brygget noen ganger nå, med 11,2 kilo malt mot 52 liter til gjæring, ble forrige gang 1.060 OG. Ølet ble ikke særlig godt med 6.5% ABV - men det forsvant jo etterhvert. Jeg noterte ikke preboil SG, målte først etter det var satt til gjæring. Det er litt lotto med ølsett hvis du bare brygger og først måler etter kok. Sjekk en preboil SG og kompenser tilsvarende. Noen ølstiler er det jo ok å få noen poeng ekstra, men weissbier mener jeg er greit å holde noenlunde i sjakk.

Enig. Det er et godt råd å blande ut hvis det blir for høy OG. Særlig lyse og lette øl tåler dårlig å få for mye alkohol. Den siste weissbier'en min endte på 5,4%, og sjøl det synes jeg er i meste laget. Har en pils på 5,5, også, og det blir for sterkt.
 
5,4% er jo ganske godt perfekt for både lys lager og weiss vil jeg mene. Med utgangspunkt i "normal utgjæring" Hvis alkoholen stikker for mye ut så vil jeg si at noe kan optimaliseres. 5,4 er ganske innertier for smak synes jeg, uten at det blir tynt eller for kraftig.
 
Dersom du skal tynne ut vørteren, mål først flere ganger på 20 ℃. Vørteren har ujevn fordeling av sukker før den kommer skikkelig på kok
 
Dersom du skal tynne ut vørteren, mål først flere ganger på 20 ℃. Vørteren har ujevn fordeling av sukker før den kommer skikkelig på kok
Av den grunn koker jeg ofte i 90 minutt, da har jeg tid til både å skumme av mens det begynner å koke, ta en prøve, så har jeg ei kald kjøkkenpanne som jeg slår vørterprøven i, da er den kald nok til å måle på sekunder.
 
Av den grunn koker jeg ofte i 90 minutt, da har jeg tid til både å skumme av mens det begynner å koke, ta en prøve, så har jeg ei kald kjøkkenpanne som jeg slår vørterprøven i, da er den kald nok til å måle på sekunder.
Det var en god idé. Jeg pleier bare å sette en halvfull kaffekopp i kaldt vann, og det tar noen minutter. Mange nybegynnere måler ikke SG rett etter kokestart, men det er en av de nyttigste målingene man kan gjøre.
 
Tilbake
Topp