Brewferm LAGER undergjær 100 gram

Denne gjæren brukte jeg for ca 20 år siden men husker så mye av den (tøffe gutter noterer ikke)
men husker at jeg leste at denne gjære ikke anbefales.
Jeg planlegger nå sommerens pils/lager og brygger 100 liter om gangen,
så kan dere erfarne lagerbryggere uttale dere om denne gjæren er brukanes.
 
Jeg har ikke prøvd den, men jeg ser at produsenten oppgir at den er s. cerevisiae, altså en ale gjær. Det var ganske merkelig.

brewing-yeast-brewferm-lager-12-g.jpg
 
Takk, det har jeg ikke lagt merke til, kanskje derfor jeg en gang så kommentaren "ligg unna"
Da er den uaktuell, kanskje en 500 grams pakke istedet me 34-70
 
Hvis du vil bestille fra en norsk butikk, så kan jeg anbefale Diamond. Diamond er billig (ihvertfall i forhold til w34/70), og en veldig bra gjær. Mange her på forumet har prøvd den med veldig gode resultater:). Du trenger ca 12 pakker til 100l.
 
Til 100 liter er det 500 gr pakker som gjelder.. Mye billigere. Kjøpte 500 gr w34/70 for 1120 hos strømmen. Blir vel 26 kr pr 11.5 gram det også, er det da noen grunn, når prisen er lik?
Bare å pakke om til passelige brukerdoser med vekt og vakum maskin.
 
Til 100 liter er det 500 gr pakker som gjelder.. Mye billigere. Kjøpte 500 gr w34/70 for 1120 hos strømmen. Blir vel 26 kr pr 11.5 gram det også, er det da noen grunn, når prisen er lik?
Bare å pakke om til passelige brukerdoser med vekt og vakum maskin.
Prisen blir 21,- pr. pakke inkl frakt ved kjøp av 100 pakker.

Men klart om den lille prisforskjellen er verdt bryderiet er et betimelig spørsmål :cool:
 
Men det blir 1,2 kg. gjær og det er mye for lille meg,men skal prøve å lufte det i den lokale FB gruppa.
20 pakker brewly koster 719,- inklusive frakt og blir levert på døra. Alternativet er Diamond som nevnt. Hvis ikke er det å brygge en litt mindre batch og bruke slurry på 100 liters batchen :)
 
Det ble mye spekulering på gjær som garanterer 100 liter god pils/lager, fortrinnsvis en Vienna.
Tenker jeg får opp å gå mitt lille bryggeri jeg bygger på 50 l oljefat.
Begynner med en pakke 833 i 1,5 liter starter som dobles og tilsettes i et 25 liter brygg, herpå heller jeg på 70 liter vørt, det er vel omtrendt slik de store gjør det.

Takk for tips om tørrgjær, mye nytt her.
 
Tilbake
Topp