Brewmance Bryggeri

a4aheduj.jpg


Kegerator på plass. Litt mindre plass enn jeg ønsket meg, med kun to fat. Vi får håper at kjøleskapet ikke tar kvelden med det første denme gangen.

På tapp er Pilsner og 'Murican Pale Ale.
 
Niiiice!

For øvrig, betyr det halvspiste eplet at du må slepe kegatoren din til et verksted langt, langt borte når noe går galt med dem?
 
Kjoygard skrev:
Niiiice!

For øvrig, betyr det halvspiste eplet at du må slepe kegatoren din til et verksted langt, langt borte når noe går galt med dem?

Haha, ettersom innmaten ble fjernet med brekkjern er det stort sett JG-koblinger som byttes, og jeg bor fem minutter med bil unna bryggselv. Ellers hadde den fort blitt borte noen uker på service, haha.
 
På søndag brygger vi en Pliny The Younger-inspirert trippel IPA. Håper på å få lagt ut litt bilder av nytt stål i aksjon.
 
Nice! ;D Får du noe særlig tykk ut av slangen til slutt? Og hvordan fungerer filteret, det ser ganske smud ut!
 
Bjarte H skrev:
Nice! ;D Får du noe særlig tykk ut av slangen til slutt? Og hvordan fungerer filteret, det ser ganske smud ut!

Trykket ble nok til whirlpool i alle fall, må bare få bestilt røret fra Katla. Vi skal jo koble vekk hop rocket og in-line oksygenering også. Da går det så det griner. Kun motstrømskjøler og strainer.

Speidelen skal også bort, og byttes ut med tre kjeler. :)
 
Alt skal etter planen styres med et fullt rockewell-system, men så var det bare å få alt over fra USA også, da.
 
Jo, takk! Alt er ferdigbygget, og står hos min medbrygger. Jeg klør meg bare litt i hodet med å finne en trafo som konverterer 30/50A. Han som har bygget det er ikke helt god på europeisk strøm.
 
Rockwell er en leverandør av automasjonsløsninger som brukes mye i USA. Faren til min medbrygger er ingienør og har bygget et system rundt dette. Gjør at man bl.a kan kontrollere pid-er over et nettverk, styre ventiler etc.

Problem nummer en: Dette står i USA og koster oss 3000 USD å få shippet over. Det som er enklest å løse.

Problem nummer to: Jeg aner ikke hvordan jeg skal få dette transofmert til 220v/60hz. Finnes det noen trafoer som håndterer dette?

Problem nummer tre: Jeg har kun to separate 16a kurser der bryggeriet står i dag, og må bytte stigeledning for å få mer.

Så vi pønsker på en del løsninger, som å finne noen å dele et lokale med. :)

Edit: Skal se om jeg kan få disker opp noen bilder av det hele.
 
borander skrev:
Rockwell er en leverandør av automasjonsløsninger som brukes mye i USA. Faren til min medbrygger er ingienør og har bygget et system rundt dette. Gjør at man bl.a kan kontrollere pid-er over et nettverk, styre ventiler etc.

Problem nummer en: Dette står i USA og koster oss 3000 USD å få shippet over. Det som er enklest å løse.

Problem nummer to: Jeg aner ikke hvordan jeg skal få dette transofmert til 220v/60hz. Finnes det noen trafoer som håndterer dette?

Problem nummer tre: Jeg har kun to separate 16a kurser der bryggeriet står i dag, og må bytte stigeledning for å få mer.

1: Har dere sjekket Jetcarrier? Det koster ca. 1.200,- pr. m3. (aner jo ikke hvor stort utstyret deres er)
2: Det er slett ikke sikkert du trenger og konvertere til 60Hz. (igjen er jo dette avhengig av utstyret deres) Det aller meste av utstyr beregnet for 60Hz fungerer
    også fint på 50Hz. Motorer ol. vil gå litt saktere men det betyr nødvendigvis ikke noe.
3: Hvor mye strøm trekker utstyret?
 
Hei, hvorfor ikke snu på flisa?
Få en trafo fra 220V til 110V. Du får ikke mer en 50Hz, men det burde utstyret takle.
 
Har ikke sjekket JetCarrier enda, der kan være verdt et forsøk.

Utstyret trekker vel 11000w + pumper, pid og styringsskap. Jeg er ikke elektrokyndig, så trodde at 60 hz måtte konverteres.

Øijlars: Finnes det trafoer som ikke koster skjorta som kan omforme en 20/30a kurs?
 
Det er ingen poeng i å konverter til 110v varmeelement. 230-elemennt er vel ikkje dyrare enn elemnt for 110?.
Ein trafo på 11kw vil vere eit monster og vil garanert koste sjorta. Om du må ha litt styrestraum på 110v treng ikkje det vere så dyrt å få til, så lenge du køyrer dei store effektane på 230.
 
zy5e6uby.jpg


Frisk gjæring på pliny the younger-klonen. Tester thermowell for bedre temperaturkontroll enn sensor utenpå bøtta.

Og @Protto: Fant ut dette jeg også, viste seg at styringsenheten som også inneholder PIDene kan kjøre på 230v@60, og elementene er 240v. Tror dette skal løse seg greit. :)
 
Første faktiske brygg med hop rocket og filter koblet til i går også. Svært rent vørter til gjæring, filteret gikk fort tett dog. Dette kan ha noe med 1.2 kg humle i koken, grunnet manglende hopshots. Ble en del kødd, men førti liter vørter med OG 1.090 spot on gikk i bøtta.

600g Chinnook 2013 first wort hop.
 
Tilbake
Topp