Brigg (er digg!)

Som allmen kjent er jo dette en sang av Bare Egil Band.
MEN: Jeg lurer på om noen kan huske dette øllet, og fortelle meg hva slags humle/malt det var brukt i dette.
Det var en ganske tydelig smak så vidt jeg husker, og det kunne vært artig og lage en alkoholholdig versjon (Brigg var vel datidens Clausthaler)

Noen tips?
 
Brigg var datidens lettøl. Datidens alkoholfrie het Zero, og jeg tror ikke det var mange som drakk det. Dessverre kan jeg ikke svare på det du spør om.
 
Sist redigert:
Faren min drakk en del Brigg. Det var alment kjent at Zero smakte ræva, så ingen drakk det (da drakk man heller vørterøl, som reklamen påpeker ganske riktig at ingen liker, men dersom det er iskaldt, så smaker det ikke SÅ gærent)
 
Forsøkte å søke etter oppskriften på Brigg uten hell. Dette var visst en felles oppskrift for Bryggeriforeningen, så SÅ hemmelig kan den ikke ha vært. Fant ingen oppskrift, men fant ut at moten på den tiden ikke avviker så voldsomt fra dagens hipstermote:

brigg-c3b8l-mini.jpg


Ekte mannfolk smiler selvfølgelig heller ikke. Øl er en alvorlig sak, samme hvor lett det er.
 
Brigg var greit lettøl. Akkurat kva humle som var brukt anar eg ikkje - eg var i konfirmasjonsalderen på den tida (og det er 43-44 år sidan) og humle var ikkje akkurat det eg var mest opptatt av. Zero var heller ikkje så hinsides men Clausthaler er nok eit hakk betre.
 
Herlig! Når det beste man kan si om sitt eget produkt er at det er billig og har få kalorier #denfølelsen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fra spøk til revolver, så kunne et godt lettøl være snaisent på en varm sommerdag, dersom den skulle komme.... Noen som har gode forslag, og oppskrift?
 
Johnny Low frå Lervig er eit utmerka lettøl. Oppskrift som Lucky Jack og så er det vatna ned og brukt dobbelt så mykje aromahumle.
Eller ein lett Kölsch laga etter same prinsippet.

Oppskriftene finn du sikkert her på forumet om du søkjer.

Eg har også prøvd å laga ein lett Wit men det vart ikkje noko særleg etter min smak.
 
Tilbake
Topp