1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Brigg (er digg!)

En tråd i 'Øltyper og øl generelt' startet av csm101, 26 Mai 2016.

1. csm101

csm101
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Som allmen kjent er jo dette en sang av Bare Egil Band.
    MEN: Jeg lurer på om noen kan huske dette øllet, og fortelle meg hva slags humle/malt det var brukt i dette.
    Det var en ganske tydelig smak så vidt jeg husker, og det kunne vært artig og lage en alkoholholdig versjon (Brigg var vel datidens Clausthaler)

Noen tips?

2. bkv

bkv
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Brigg var datidens lettøl. Datidens alkoholfrie het Zero, og jeg tror ikke det var mange som drakk det. Dessverre kan jeg ikke svare på det du spør om.

#2 bkv, 26 Mai 2016
    Sist redigert: 26 Mai 2016
  3. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Faren min drakk en del Brigg. Det var alment kjent at Zero smakte ræva, så ingen drakk det (da drakk man heller vørterøl, som reklamen påpeker ganske riktig at ingen liker, men dersom det er iskaldt, så smaker det ikke SÅ gærent)

4. Robert W

Robert W
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vet ikke så mye om Brigg, annet enn at mannen var ute etter det.

5. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Forsøkte å søke etter oppskriften på Brigg uten hell. Dette var visst en felles oppskrift for Bryggeriforeningen, så SÅ hemmelig kan den ikke ha vært. Fant ingen oppskrift, men fant ut at moten på den tiden ikke avviker så voldsomt fra dagens hipstermote:

Ekte mannfolk smiler selvfølgelig heller ikke. Øl er en alvorlig sak, samme hvor lett det er.

HenningPP, Børre, Villmann og 4 andre liker dette.
  6. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe. Vittig.

7. katla

katla
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Brigg var greit lettøl. Akkurat kva humle som var brukt anar eg ikkje - eg var i konfirmasjonsalderen på den tida (og det er 43-44 år sidan) og humle var ikkje akkurat det eg var mest opptatt av. Zero var heller ikkje så hinsides men Clausthaler er nok eit hakk betre.

8. bkv

bkv
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vørterøl smaker GODT

Torstein_K, Finn Berger, EspenH og 3 andre liker dette.
  9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Underskriver.

Dessuten: Åpne en Claus, lukk øynene, ta en slurk og tenk hardt: "VØRTERØL!!!"

Ikke sant?

Sarge liker dette.
  10. UltimoHombre

UltimoHombre
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Herlig! Når det beste man kan si om sitt eget produkt er at det er billig og har få kalorier #denfølelsen

Sent from my iPhone using Tapatalk

11. Terje J

Terje J
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fra spøk til revolver, så kunne et godt lettøl være snaisent på en varm sommerdag, dersom den skulle komme.... Noen som har gode forslag, og oppskrift?

Sarge liker dette.
  12. katla

katla
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Johnny Low frå Lervig er eit utmerka lettøl. Oppskrift som Lucky Jack og så er det vatna ned og brukt dobbelt så mykje aromahumle.
    Eller ein lett Kölsch laga etter same prinsippet.

Oppskriftene finn du sikkert her på forumet om du søkjer.

Eg har også prøvd å laga ein lett Wit men det vart ikkje noko særleg etter min smak.

13. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Jeg brygget en Dead Pony Club (kl.C) som ble fin-fin

14. Jørgen Urbye

Jørgen Urbye
    Expand Collapse
    Registrert bruker

7-fjell lettøl. Har brygget det tre ganger. Det et er veldig godt igjen har faktisk fått litt skryt forsette fra tid til annen.

Del denne siden