Bringbær i øllet.

Hei!

Brygget nettopp et hveteøl som jeg tenkte å tilsette bringbær, og la det bli en friskt og godt sommer øl.

Men så kommer spørsmåla

Hvordan skal jeg tilsette dette?

Skal jeg bare koke dem opp og tilsette de etter stormgjæring

Skal jeg mose de?
Må jeg røre de rundt og forstyrre gjærkaka
Tid kan jeg tilsette osv?
Og hvor mye trenger jeg til ca 25Liter


Tusen takk

mvh Stian
 
Jeg har laget noe liknende, og har delt min metode her: Saison med bringebær.

Det kunne vært litt mer bringebær i, men jeg tro man skal være forsiktig siden syrligheten fra bærene kjapt kjører over det som finnes av maltsmaker tror jeg. Hadde kanskje prøvd med 1,3 kg på 23 liter neste gang..
 
tusen takk setter pris på svar :) så på linken, fra KjetilG men det var så mange forskjellige svar, så tror jeg skal prøve en litt mild versjon nå først.

Jeg ser mest etter å endre fargen litt. Er opp til fruen hva det vil smake :) haha!
 
Jeg brygga en bringegær saison for et par uker sia.. 500g frosne bringebær i 20L øl var mer enn nok for både smak og farge.. Den rosa fargen på ølet gikk rett hjem hos fruen :)
 
Ta dei rett fra frysen og legg i en humlepose eller lignende. Enkelt og greit. Så vrenger du ut saften før du tar den ut av dunken igjen.
 
Takk for mange tilbake meldinger, bæra er nå i bøtta, og det lukter rimelig funky :D haha!
Et lite spørsmål, hvor langt burde jeg gjære den ned? jeg skal flaske, så trenger jo litt gjær igjen for å stikke over i sukkerlaka.

Tusen takk
 
Takk for mange tilbake meldinger, bæra er nå i bøtta, og det lukter rimelig funky :D haha!
Et lite spørsmål, hvor langt burde jeg gjære den ned? jeg skal flaske, så trenger jo litt gjær igjen for å stikke over i sukkerlaka.

Tusen takk

Skal gjære til den er ferdig.

Du trenger ikke bekymre deg for å få for lite gjær til flasking. Selv kjører jeg coldcrash med gelantin, tapper klart øl over på flaske, og det er fortsatt mer enn nok gjær til karbonering :)
 
Synes at 800g er litt lite, ville gått for et par kilo minst. Du trenger ikke pose, de legger seg fint sammen med trub.
 
brukte vel tilsammen ca 1200g av de var det 300g bjørnebær. brukte pose da, tenkte kanskje det var greit å få ut igjen før jeg stikker over, eller om jeg må ta de ut litt før. Men tiden vil vise, første gang jeg prøver på dette :)
 
Tilbake
Topp