Bringebær i en Berliner Weisse

Hei, brygget en Berliner Weisse 10.03.18

8L
500g Pilsner Malt
500g Hvete Malt
10g Saaz (15min)
OG 1.029 FG 1.007
Kettle sour med ProbiMage (Lacto. Plantarum)
pH 3.2 etter kettle sour
Gjæret med M36 i 10 dager. (20 grader)


Jeg skal nå legge i bringebær, fryste (tinte) Lærdals bær fra meny. Spørsmålet mitt er nå siden jeg skal reise bort på fredag og kommer tilbake 1Apr (10 dager ca).
1. Ha i bringebær nå, flaske på fredag før jeg reiser.
2. Ha i bringebær på fredag, flaske når jeg kommer tilbake 1Apr.

Setter pris på alle innspil mtp smak, farge, pros/cons av de begge metodene, mm.
 
Min erfaring med bringebær er at for lang kontakttid gir astringens/tanninpreg. Fra frøene, antar jeg. Tre dager ga det friske bærpreget jeg ville ha, mens over en uke var for mye, uten at det ga noe mer bærpreget. Jeg brukte en kokt meskepose å ha de i. Da var det lett å løfte det ut igjen to dager før jeg skulle flaske, og mindre rask igjen i karet som kunne tette ting og tang.
 
Dette er fargen etter 8t i primærkar. Smakte friskt og ‘nesten litt for mye’ bringebær. Skal smake i ettermiddag og legger hed nytt bilde. Utrolig morsomt med ‘trial and error’ med noe jeg ikke gjort før. IMG_1634.JPG
 
Til info: Her er den i glasset. Måtte ta en smak før påske selv om det bare var 2 dager karbonering. Fantastiskt godt! Karbonerte opp til 3.0vol så den har litt å gå på mtp karbonering men det lover veldig godt.

b6bb8a0597528d0e9a5d3622018b6a19.jpg
 
Vurderer bringebær i mitt hvete øl. Lurer litt på et par ting først :)
Hvor mye bringe bær brukte du i gjæringskaret? og hvor mange liter øl i i karet?
Hvor mange dager lå det i gjæringskaret?
Og tilsutt, syns du det var for mye bringebær smak?
 
Vurderer bringebær i mitt hvete øl. Lurer litt på et par ting først :)
Hvor mye bringe bær brukte du i gjæringskaret? og hvor mange liter øl i i karet?
Hvor mange dager lå det i gjæringskaret?
Og tilsutt, syns du det var for mye bringebær smak?
Brukte 900g på ca 9L, frosne som ble tint slik at bærebe begynte å bli vassne og ‘blø’.
Mine lå til slutt bare 4 dager, som du ser på bildene noen poster over holdt dette i massevis synes jeg.
Bra smak av bringebær, hadde sikkert blitt enda bedre hvis jeg fikk til stilen litt bedre enn det jeg gjorde.
 
Vurderer bringebær i mitt hvete øl. Lurer litt på et par ting først :)
Hvor mye bringe bær brukte du i gjæringskaret? og hvor mange liter øl i i karet?
Hvor mange dager lå det i gjæringskaret?
Og tilsutt, syns du det var for mye bringebær smak?
Brukte 900g på ca 9L, frosne som ble tint slik at bærebe begynte å bli vassne og ‘blø’.
Mine lå til slutt bare 4 dager, som du ser på bildene noen poster over holdt dette i massevis synes jeg.
Bra smak av bringebær, hadde sikkert blitt enda bedre hvis jeg fikk til stilen litt bedre enn det jeg gjorde.
 
Brukte 900g på ca 9L, frosne som ble tint slik at bærebe begynte å bli vassne og ‘blø’.
Mine lå til slutt bare 4 dager, som du ser på bildene noen poster over holdt dette i massevis synes jeg.
Bra smak av bringebær, hadde sikkert blitt enda bedre hvis jeg fikk til stilen litt bedre enn det jeg gjorde.
Ok takk :) Jeg ønsker å gå for en lignende smak som 1664 Fruits øl, den har ikke en kraftig smak av bringebær. Jeg skal brygge 23L og tenkte egentlig 1.6kg. Hvis du syns det var mye smak av bringebær, er kankje dette en grei mengde :)

Sent fra min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp