Britiske "Summer Bitters"

Erlendso

Dommer
Noen som har erfaring med å brygge såkalte "Summer Bitters" med kun pale-malt? I såfall; Hvilken gjær brukte du, hvilket humleregime, og ble de bra?

http://www.bjcp.org/2008styles/style08.php
 
Har brygget lys bitter i stil med typiske "summer ales" en del ganger, men har som regel brukt et lite innslag hvetemalt også, typisk rundt 10-15 %. Men kun pale vil selvsagt funke. Har lagt meg på en OG like under 1040 (Fullers Summer Ale har vært inspiraajonskilden min), men det er ikke uvanlig å ha høyere OG. Jeg har brukt både Goldings og Saaz, men skulle jeg ha brygget det nå, ville jeg antakelig holdt meg til Goldings. BU:GU på ca. 0,6-0,8, utgjæring rundt 75 %. 1-1,5 g/l humle på 15 og 2 min., resten ved 60 min. Tørrhumle er optional (jeg har ikke pleid å tørrhumle). Fokuset er lettdrikkelig øl, med en markert men balansert humle.
 
Etter det jeg har lest, brygges noen av disse med lagermalt. F.eks. Crouch Vale Brewer's Gold, som skal være 100% lagermalt og én tilsetning av Brewer's Gold-humle mot slutten av koketiden (15 min?) + 60 minutter (tror jeg det var) hop stand (eller whirlpool?) ved 80 °C.

Jeg har forsøkt på tilsvarende med Maris Otter, og det gikk fint. En gang med Brewer's Gold, en annen gang med Northdown. Faktisk ganske tydelig maltsmak selv med noe sånt som 1,042 i OG, og godt balansert humle. Utmerket skum også. En gang med Nottingham, en annen gang med WLP007. 007 er best.

Husk på at det finnes massevis av gode og underkjente engelske humleslag, så det er ikke noe galt i å eksperimentere.
 
Chalenger kan gi et fint sitronaktig preg, kan passe godt i et sommerlig øl.
 
Definitivt engelsk på begge de to SMaSH-ølene mine, men med et krydret innslag (som Northern Brewer eller Perle) i tillegg til den søte Goldings-aktige aromaen.
 
Gahr skrev:
Jeg har brukt både Goldings og Saaz, men skulle jeg ha brygget det nå, ville jeg antakelig holdt meg til Goldings.

EKG er en fantastisk humle. Har flere ganger brygget en mellomting mellom pale ale og best bitter med denne humlen. Sist skulle jeg derimot prøve noe nytt og brukte Fuggles.
Ble ikke det samme!! :noway:
Det blir EKG neste gang.
 
Tilbake
Topp