Brix og plato

Hei!

Jeg kjøpte et par nye Plato-hydrometere idag, og siden jeg kun har brukt SG til nå er det jo greit å lære seg hvordan de ulike skalaene forholder seg til hverandre. Jeg søkte litt på nett, og fant litt ulike tabeller. Derfor lurer jeg på om noen av dere som har greie på slikt kan bekrefte tabellen nederst på denne siden virker troverdig?

http://straighttothepint.com/specific-gravity-brix-plato-conversion-calculators/

Noen steder ser jeg at forskjellen mellom brix og plato er litt større, som for eksempel i How to Brew av Palmer, hvor plato=brix/1,04. Flere kalkulatorer på nett mener brix og plato er det samme. Det er jo selvfølgelig ikke avgjørende for kvaliteten på øl/sider jeg brygger, men det er jo greit å vite uansett.
 
Slik jeg oppfatter Brix og Plato er den første skalaen satt opp med utgangspunkt i ren sukrose i vann. Mens den siste er satt opp med utgangspunkt i en vørter standard (altså med den typiske sukkermixen du har i en vørter).
Og de er så like at dersom utgangspunket er å beregne abv så vil usikkerheten i beregningsmodellen være mange ganger forskjellen på Brix og Plato verdien.
Forøvrig kan du bruke refraktometer før og etter gjæring og estimere %abv slik:
% abv= 0,88*(Bi - Bf)
Er differensen i Brix mere enn 9 kan du legge til 0,2%. Er den mindre enn 5 kan du trekke fra 0,1%.

Det blir litt det samme som for hydrometer hvor:
%abv= 131,25*(OG - FG)
Og om brygget er over 6-7% bruker du 133 som faktor i stedet for 131,25.
 
Tilbake
Topp