Brød og knekkebrød oppskrifter med mask

Jeg vurderte å bake med det som sto igjen… Dumt å kaste all den gode malten gang på gang.
Noen som har bakt, og kan den stå kjølig til dagen etter?
 
Du bør i alle fall la masken stå kjølig. Hvis du ikke liker spylukt i brødet...;)
 
Jeg lot min mesk stå i en bøtte til dagen etter sist jeg brygget.

Fristet ikke å bruke det til noe annet en kompost.

:confused:
 
Ja, selvfølgelig
Forutsatt kjølig
Har ved et par anledninger bakt samme dag, bla ved en påtagende Gonzo Porter brygging, men anbefaler å ta det dagen etter
Bare bland inn ca 25% i vanlig brøddeig ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg synest brukt mesk som har stått i romtemp lukter distinkt av noe jeg ikke ville puttet i brød morgenen etterpå. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor noen ønsker å bake brød av mesken i utgangspunktet, men det er en annen skål.

Her er for øvrig noe som gir et godt ølbrød - da med øl og ikke brukt mesk:

500g lys surdeig (dvs surdeig på hvetemel) jeg bruker bløt surdeig, dvs 50% vann sånn ca
100g finmalt rugmel
650g hvetemel
ca 4 dl øl. Begynn med litt mindre og ha litt i bakhånd om deigen blir for tørr. Bruk en god ale
22g salt

Bland alt og elt i maskin til konsistensen er riktig. Jeg har gammel maskin og elter i ca 25 minutter. La heve over natten i en bolle gnidd inn med planteolje og dekket med plastfolie. Litt kjølig er fint.

Slå opp to brød og la heve til dobbelt størrelse. Jeg bruker ildfaste former kledd med bakepapir slik at de skal holde formen. Dette tar typisk fra morgenen til du kommer hjem fra jobb.

Strø rugmel over, snitt evt brødene med kniv og stek 15 min på 250 grader. Sleng inn ca 1 dl vann i bunnen av ovnen (gir sprø skorpe). Slå ned varmen til 220 grader etter 15 min og stek 25-30 minutter til. Ta evt ut av formene, snu opp ned og stek videre i 10 minutter.

Sjekk om de er ferdige med banketesten (skal ha hul lyd) eller bruk termometer. Når kjernetempen er 92 grader er de ferdige.

Ta en smakebit mens når de er lunkne, ha på rørossmør og skyll ned med et bittert hjembrygg.

Gode brød har en hemmelig ingrediens: Tid. Glem alt om lunket vann osv. Kaldt vann og god tid.
 
Forsåvidt enig
Det er en grunn til at vi gir det til hesten eller kaster resten :-/


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Anbefaler virkelig å fryse ned litt mesk i brødposer! Veldig greit å tine opp når man vil bake senere. Jeg er litt fornøyd med husarbeid for en stund når bryggedagen er over...

I kjøleskap har jeg hatt det i 1 døgn ca og det gikk fint, men fikk inntrykk av at det er ferskvare da det ble dårlig ila få dager.
 
Jeg signerer gjerne papiret hvor det står at det lukter spy av mesken om denne blir stående i romtemperatur ;)

Jeg har gjort dette en gang og det ble med den gangen for lukten av sur mesk brekker jeg meg av, lukter spy/smør/ekkelt. Skal du lage
brød av dette så bruk mesken med en gang eller eventuelt kjøl den ned så fort du har mulighet.
 
No offence til hestene, men det er som sagt en grunn til at vi kaster restene
Alle godsakene er jo trukket ut og det er jo bare sagflis igjen
 
No offence til hestene, men det er som sagt en grunn til at vi kaster restene
Alle godsakene er jo trukket ut og det er jo bare sagflis igjen

Ja har lurt litt på dette.... Masken smaker jo absolutt ingenting, og har vanskelig for å tro at det skal tilføre bakverket noe...
Men lurer på å meske noen 100g med malt, og bruke vørter og korn som en base. Noen som har prøvd?
 
Jeg vurderte å bake med det som sto igjen… Dumt å kaste all den gode malten gang på gang.
Noen som har bakt, og kan den stå kjølig til dagen etter?

Har gått fint her, både en og to dager etterpå. Men jeg pleier å koke masken med litt leftover vørter/vann i en times tid, så lar jeg den stå til den er i romtemperatur, og inn i kjøleskapet.
 
Finnes det noensomhelst grunn til å bruke mesket malt i brød? Jeg har store problemer med å se funksjonen til å putte noe i hvor det aller meste av næringsinnholdet er trukket ut allerede. Vil man ha det søtt kan man bruke sukker, vil man ha smak av øl kan man bruke...trommevirvel... øl i brødet. Jeg skjønner at dette kan ha hatt en funksjon en gang i tiden hvor råvarer til baking og penger var et knapt gode, men nå om dagen skjønner jeg virkelig ikke vitsen. Siden det uansett går type 4-8 kilo malt til en normal hjemmebryggerbatch så er det ganske lite man slipper å kaste selv om det bakes brød av en liten del av mesken. Det er vel litt proteiner og slikt igjen, men det er fortsatt mer protein i vanlig mel skulle jeg tro.

Jeg har enda ikke spist et brød på bakeri eller restaurant hvor mesk er en av ingrediensene, jeg antar at det er en grunn til det - tilgangen burde være ganske enkelt om noen ville bruke det. Litt i samme gate som at jeg heller aldri noensinne har fått servert kalkun på en kurant restaurant til tross for at det er ganske billig og det finnes overraskede mange som lever i den villfarelse at det er godt kjøtt. Denne innvendingen blir som regel parert med at stuffingen er god. Godt mulig - jeg synest eksempelvis biff er godt, men jeg trenger ikke tilberede en biff ved å stappe den i buken på en kalkun og steke den om det faktisk er biff jeg vil spise...
 
Tilbake
Topp