Brød og knekkebrød oppskrifter

msevland

Dommer
Sentralstyre
Min påstand ble tilbakevist tidligere i tråden. Jeg sletter derfor innlegget da det er feil

Viraverk

Norbrygg-medlem
Gjenoppliver en gammel post her...

For en tid siden gikk jeg over til å tørke masket som skal brukes i brød, ettersom brødet ellers ble altfor fuktig, og dermed også mindre holdbart. Dessverre synes jeg ofte at skallbitene blir for store. Brødet ikke føltes like godt å spise, siden det var vanskelig å tykke skallbitene i stykker. Jeg har nå derfor begynt å male det tørkede masket i smoothiemaskin eller lignende. Dette omskaper det hele til helt finmalt fullkornsmel.

Kjempeenkelt å lagre, og passe i alt fra brød, knekkebrød, pannekaker eller mer mettende smoothies :)

Ølbjørn: Har du noen oppskrifter du kunne tenke deg på dele? Jeg tenker først på knekkebrød, men gjerne brød og pannekaker også.
Evt. hvor mye mask har du i oppskriftene i forhold til andre tørrvarer?

Ølbjørn: Har du noen oppskrifter du kunne tenke deg på dele? Jeg tenker først på knekkebrød, men gjerne brød og pannekaker også.
Evt. hvor mye mask har du i oppskriftene i forhold til andre tørrvarer?
Der er for det meste samboeren som baker, men både når hun og jeg gjør det går det mye i slump.

Det viktigste jeg har erfart med spesielt brød er at man ikke kan overdrive mengden mask. Har man ikke nok hvetemel henger ikke brødet godt nok sammen.

Kjøper du ferdige melblandinger er det heller ikke noe problem å tilsette en dl eller to.

Pannekakerøre inneholder jo egg, så der er det ikke noe stress. Funker det ikke med første pannekaken er der bare å modifisere røren fortløpende og teste på nytt :)

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Viraverk

Norbrygg-medlem
Der er for det meste samboeren som baker, men både når hun og jeg gjør det går det mye i slump.

Det viktigste jeg har erfart med spesielt brød er at man ikke kan overdrive mengden mask.

Ok, takker.
En annen ting: Hvordan tørker du masken. Har du en sånn "frukttørker", eller bruker du bare komfyren?

Lars Grepstad

Norbrygg-medlem
Sist tørka jeg endel av masken i ovnen, så kjørte den fin i ei Corona mølle. Brukte endel mask umalt sammen med den finmalte masken og hvetemel. Alt det grove først, tøm over kokende vann, og la det kjølne før alt annet tilsMen lag deigen, forhev den nesten ferdig, sett den i kjøleskapet over natta. Det tar en liten evighet å etterheve, men det løser totalt problemet med brød som detter fra hverandre.
Er fagmann.. elektriker...

Ok, takker.
En annen ting: Hvordan tørker du masken. Har du en sånn "frukttørker", eller bruker du bare komfyren?
Jeg har en frukttørker, men har ikke våget å bruke den til mask (enda) pga litt for store riller i stativene. Er redd for at masket skal falle ned i varmeåpningen på maskinen...

Masket har jeg derfor tørket i ovn, ja. Setter døren på gløtt, slik at mest mulig fuktighet kommer ut. Ikke mer enn 100 grader. Føl deg litt frem. Tynt lag, og snur/flytter på masket inni mellom.

Sist tørka jeg endel av masken i ovnen, så kjørte den fin i ei Corona mølle. Brukte endel mask umalt sammen med den finmalte masken og hvetemel. Alt det grove først, tøm over kokende vann, og la det kjølne før alt annet tilsMen lag deigen, forhev den nesten ferdig, sett den i kjøleskapet over natta. Det tar en liten evighet å etterheve, men det løser totalt problemet med brød som detter fra hverandre.
Er fagmann.. elektriker...
Smart med etterheving i kjøleskapet over natten! Skal prøve det! Brød som faller fra hverandre er noe drit!

Framifrå

Norbrygg-medlem
Hos oss ville verken dyr, mus eller fugler ha masken vi la ut. Nå går alt rett i søpla. Kan brukes til knekkebrød hvis du har en del hvetemel i. Alt for mye mask til brød hvis du lager en del øl.

Topp