Brooklyn Brown Ale

Hei.

Fikk for en tid tilbake servert en Brooklyn Brown Ale som var fantastisk god. Det var godt med humle smak og lukt så jeg vil tro vi var heldige og fikk en veldig fersk variant.
Er det noen som kjenner til andre Brown Ales med god humle smak?

Har lyst å prøve å brygge en variant, men vil gjøre litt mer "research" først.

Endre
 
Har akkurat brygget en Northumberland clone basert på oppskrift fra forumet her. Tok første flasken igår, og den satt som et skudd. Frisk humle, som ikke ble begravd i maltpreget. Bakkebrygg var tom for riktig gjær, så jeg stakk innom Austmann og fikk fersk gjær rett fra kilden. Super service av Coop!

Kopi fra annen tråd:
OG: 1.060
FG: 1.018
IBU: 26
EBC: 40
Alkohol: 5.5% ABV
Single infusion mash ved 68 grader i 60 minutter. Temperaturen dropper ca. en grad på 60 min.
All malt er fra Thomas Fawcett.

75.1% Maris Otter Pale Malt
6.4% Crystal Malt
6.4% Dark Crystal Malt
4.3% Amber Malt
4.3% Brown Malt
2.1% Pale Chocolate Malt
1.3% Chocolate Malt
-
41.2% Magnum (14.9%aa) - boiled 90 m (ca 15g til 20 liter)
Whirlfloc Tablets (Irish moss) - boiled 15 m
58.8% Fuggle (4.8%aa) - boiled 0 m (ca 20g til 20liter)
-
WYeast 1272 American Ale II™

Dersom du har temperaturkontroll på gjæringen din kan du kjøle til 18, la den naturlig stige til 20 og holde den der i 48 timer før du lar den rase på.
Det skal nevnes at vi gjærer i åpne gjæringstanker med et relativt stort areal som vil gi større produksjon av estere enn i en høy smal tank. Selv en ganske beskjeden gjærstamme som WY1272/WLP051 får et ganske fruktig preg under disse forholdene.
Flaskekarbonerer med 4.5g sukker per liter.

Har gjort en grov nedskalering av mineraltilsetningene våre dersom det er av interesse.
6g NaHCO3
3g CaCO3
5g CaCl2
3g CaSO4
Vannet får vi fra Jonsvatnet i Trondheim.
 
Tilbake
Topp