Brown Ale(ish) med mye brown malt

VonRabben

Norbrygg-medlem
Har fundert en del rundt det å bruke en stor andel brown malt i en brown ale(ish) og lurte på om det er noen andre som har prøvd noe lignende.

Skal brygge i morgen og foreløpig så ser oppskriften slik ut:
24 liter
4,0 kg Maris Otter 66,7%
1,5 kg Brown 25,0%
0,2 kg Crystal 80L 3,3%
0,2 kg Special B 3,3%
0,1 kg Chocolate malt 1,7%

OG 1,060
EK Golding til 30ish IBU

US-05 og en del vannjustering

MO som jeg har ligger på 50°L noe som resulterer i ca 33°L totalt for mesken. Er dette innenfor?
Har lest litt forskjellig, men de fleste kildene opererer med at det trengs 30-35°L for å oppnå en god mesk. Jeg har en speidel så det er kontinuerlig sirkulasjon gjennom hele mesken og bruker å meske i 90 min, hvis det påvirker noe.

Alternativet er å bytte ut en del av MO med vanlig pale malt som ligger på minst 76 °L. Eller bytte ut noe av den brune malten med vanlig pale ale malt.

Målet er å få et veldig maltdrevet øl uten å få tørrhet/bitterhet fra mørk brent malt. Kjeks, korn, rosin, nøtter er noe av det jeg vil ha i smaksbildet.
 
Jeg bruker pale ale og ikke maris, men stort sett er oppskriften din lik den jeg har snelret sammen. Fungerer veldig bra. Mesker veldig varmt for nettopp å få maltdrevet øl
 
Jeg bruker pale ale og ikke maris, men stort sett er oppskriften din lik den jeg har snelret sammen. Fungerer veldig bra. Mesker veldig varmt for nettopp å få maltdrevet øl
Kommer til å bytte ut noe MO med pale malt da, for å sikre meg nok ensymer. Hvilken temp bruker du å meske på?
Britisk gjær (feks wlp002) vil også gi estere som minner om rosin, samt mer sødme.
Har nok dessverre ikke tilgang til det, skal brygge i morgen. Får satse på at malten gir nok smak. og hvis jeg blir fornøyd så skal jeg bruke britisk gjær ved neste anledning.
 
Kommer til å bytte ut noe MO med pale malt da, for å sikre meg nok ensymer. Hvilken temp bruker du å meske på?

Har nok dessverre ikke tilgang til det, skal brygge i morgen. Får satse på at malten gir nok smak. og hvis jeg blir fornøyd så skal jeg bruke britisk gjær ved neste anledning.
Jeg mesker på 69 som er et tall basert på mitt oppsett og min smak. Jeg liker ørlite restsødme og kraftig malt fylde
Jeg bruker pale malt fordi jeg ikke gidder lengre koketid som man vistnok må ha ved bruk av pils malt. Mengde enzym er vel nogenlunde lik.
Jeg bruker også mer pale malt til en abv på rundt 6 fordi jeg synes det balanserer ibu litt mer

Det er en ganske standard brown oppskrift du har
 
Jeg mesker på 69 som er et tall basert på mitt oppsett og min smak. Jeg liker ørlite restsødme og kraftig malt fylde
Jeg bruker pale malt fordi jeg ikke gidder lengre koketid som man vistnok må ha ved bruk av pils malt. Mengde enzym er vel nogenlunde lik.
Jeg bruker også mer pale malt til en abv på rundt 6 fordi jeg synes det balanserer ibu litt mer

Det er en ganske standard brown oppskrift du har

Da blir det nok brygging i morgen. :beermug: Kommer til å legge meg litt høyere i mesketemp enn det jeg bruker til vanlig, men det blir nok under 69C. Jeg koker 90 minutter uansett hva jeg lager, så om det pils malt eller ikke har ikke så mye å si for meg. Kommer til å kjøre på med 50/50 MO og vanlig pale malt.
 
Sånne mengder brown malt er vel ikke standard i en brown ale? Det er vel heller standard å ikke bruke det i det hele tatt.

Jeg hører gjerne hvordan dette går, men er rimelig skeptisk til så store mengder brown. For å sitere fra boka "Malt" av John Mallett: "When used in excess, beers tend to finish with dry harsh notes that may parch a drinker rather than refresh them" (s.121). Det stemmer med mine erfaringer, og jeg mistenker at du skal lagre det ølet der ganske lenge før det blir drikkelig. Jeg brukte en kvart kilo eller så, og det tok litt tid før det ble brukbart - og jeg ble aldri virkelig glad i det ølet. (Skjønt én brown ale-elsker mente det var veldig bra:).)
Jeg har tenkt å våge meg på det sjøl, riktignok, med ein "Presteson" - men Kinn lagrer den i to år, minst, så da er jeg forberedt på det.
 
Sånne mengder brown malt er vel ikke standard i en brown ale? Det er vel heller standard å ikke bruke det i det hele tatt.

Jeg hører gjerne hvordan dette går, men er rimelig skeptisk til så store mengder brown. For å sitere fra boka "Malt" av John Mallett: "When used in excess, beers tend to finish with dry harsh notes that may parch a drinker rather than refresh them" (s.121). Det stemmer med mine erfaringer, og jeg mistenker at du skal lagre det ølet der ganske lenge før det blir drikkelig. Jeg brukte en kvart kilo eller så, og det tok litt tid før det ble brukbart - og jeg ble aldri virkelig glad i det ølet. (Skjønt én brown ale-elsker mente det var veldig bra:).)
Jeg har tenkt å våge meg på det sjøl, riktignok, med ein "Presteson" - men Kinn lagrer den i to år, minst, så da er jeg forberedt på det.
Jeg synes også det var litt mye brown malt iforhold til min oppskrift, men folk har forskjellige smaksløker. I riktig gamle dager i England ble brown ale laget med kun brown malt. Uten at noen vet nøyaktig hvordan den malten egentlig var for 200 år siden
 
Riktig - og den ha vært en del annerledes, bl.a. må den ha hatt tilstrekkelig med enzymer til å konvertere i alle fall sin egen stivelse.

En annen ting: Det der med at M.O. ikke skulle klare jobben her, skjønner jeg ikke. De tallene der må være feil; de forutsetter at M.O. stiller i klasse med Vienna, som jo akkurat så vidt klarer å håndtere seg selv. Jeg har aldri hatt vanskeligheter med M.O. som basismalt.
 
Mengden brown malt er over det meste jeg har funnet av oppskrifter, men liker godt smaken den gir. Så det er nok også et lite eksperiment samtidig som jeg ønsker meg et godt øl. Skader ikke å prøve iallefall, har egentlig vært ganske konservativ i mine oppskrifter tidligere så hvorfor ikke.

Riktig - og den ha vært en del annerledes, bl.a. må den ha hatt tilstrekkelig med enzymer til å konvertere i alle fall sin egen stivelse.

En annen ting: Det der med at M.O. ikke skulle klare jobben her, skjønner jeg ikke. De tallene der må være feil; de forutsetter at M.O. stiller i klasse med Vienna, som jo akkurat så vidt klarer å håndtere seg selv. Jeg har aldri hatt vanskeligheter med M.O. som basismalt.

Tallene er fra produsenten, noe jeg nesten må gå utifra er korrekt. Kan hende andre produsenter får med mer ensymer? Uansett så havner jeg på minst 42 Lintner, som burde holde.

Skal rapportere tilbake hvis jeg husker det, langtidslagring skremmer meg ikke noe særlig. Hadde forsåvidt vært morsomt å brygge samme oppskrift, bare med feks 10% brown malt for å sammenligne.
 
^ Ja, så vidt jeg har oppfattet, stemmer det. Jeg tror vi snakker om ulike malterier. Og det er vel stort sett TF vi får tak i her?
 
Har flasket ølet nå, smakte ganske så nydelig på vei ned i flaskene. FG ble på 1.020, noe som kan være på grunn av mye brown malt og høy mesketemp (68 C). Blir nok ikke siste gang jeg går litt utenfor retningslinjene når det kommer til prosentandel spesialmalt.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp