Bruk av forskjellige gasstrykk

ADale

Norbrygg-medlem
Hva er best teknikk ved karbonering av flere øltyper på en gang? Koble over hver 12.time? Hver 24. time? Så ofte som mulig? Eller spiller det liten rolle når overhead pressure først er satt? Det er jo et overtrykk der som sakt mettes i ølet.
 
Overtrykket reduseres etterhvert som ølet absorberer gassen, desto høyere trykk desto kjappere går det...
 
Sekundærregulator. Da slipper du all form for styr og det blir riktig.

Eller som Ynge over her sier en regulator med individuelle justerbare utganger, men da får du en "lang" gassflaske.
 
Ja dette er både dyrt og tar mye plass i kjøleskapet. Spørsmålet er om det er nødvendig om jeg kan bare bytte over som jeg har gjort til nå. Det tar jo bare lenger tid?
 
Ja dette er både dyrt og tar mye plass i kjøleskapet. Spørsmålet er om det er nødvendig om jeg kan bare bytte over som jeg har gjort til nå. Det tar jo bare lenger tid?

Tar lengre tid, mer styr og du har litt mindre kontroll. Men hvis det er akseptabelt så er det jo greit., det funker men du må jo skifte trykk hele tiden. En sekundærregulator trenger ikke sitte inne i kjøleskapet forøvrig:

1.jpg
 
Tilbake
Topp