Bruk av fosforsyre i bryggevann - noen som gjør dette?

JEG

Moderator
Leser at både Gordon Strong og Sierra Nevada justerer alt bryggevann, altså både mesk- og skyllevann, med fosforsyre for å treffe pH 5.5 (målt varmt, tror jeg).

Noen som gjør dette? Bruker dere "ren" (75 %) fosforsyre eller StarSan? (Ser at ikke alle, blant annet BS, selger dette, mens enkelte, som Petit, kun selger i 1l, noe som vel holder til år 2138).

Regner dere i så fall ut mengden dere behøver eller måler underveis?
 
Sist redigert:
Vestbrygg selger fosforsyre i mindre volum. Jeg bruker 75% og det funker strålende. Regner ut vannjustering ved EZ water og måler med pH-meter. Treffer ganske bra. Fordelen med fosfor vs. melkesyre er at det ikke setter smak selv ved "større mengder".
 
Har brukt både melkesyre og syremalt uten problem. Tror du må bruke ganske store mengder før du merker forskjell på de ulike typene. Troesters kalkulator som Lars henviser til, støtter alle de vanlige syretilsetningene. Noen mener fosforsyre er ”renere” en melkesyre, men som sagt, mengdene er ikke så store.
 
Ren fosforsyre? Altså ikke starsan? Det er et veldig dårlig disinfeksjonsmiddel.

Kommer vel an på øyet som ser. Den som Petit selger, inneholder 75% fosforsyre, 1 ml pr. liter vann gir en ph på ca. 2.
Det har fungert utmerket som desinfiseringsveske hos meg siden 2011.
 
Kommer vel an på øyet som ser. Den som Petit selger, inneholder 75% fosforsyre, 1 ml pr. liter vann gir en ph på ca. 2.
Det har fungert utmerket som desinfiseringsveske hos meg siden 2011.
Det er nok fordi man strengt tatt ikke trenger desinfisere om man har vasket. Fosforsyre er ikke desinfeksjon. Starsan funker fordi man har andre stoffer enn fosforsyre i blandingen også. Fosforsyre i seg selv er ufarlig for bakterier og gjær i trygge blandinger. Dette er det mer enn nok av litteratur om.
 
Både fosforsyre og melkesyre setter litt smak, men så lite som vi bruker vil du neppe kjenne det. Så hva du velger er ikke viktig, jeg har inntrykk av at melkesyre brukes mest.

I surøl brukes ofte melkesyrebakterier for å senke pH, i Cola (pH 2,5) brukes fosforsyre, så begge brukes i stor skala i drikke.
 
Det er ei grense for hvor mye melkesyre du kan bruke før det setter smak, men neppe for fosforsyre. Jeg skal ikke si at du kan bruke hvor mye som helst, men jeg tror ikke det er mulig å kjenne de mengdene det er tenkelig at du får bruk for. Som regel vil du ikke komme over grensa for melkesyre/syremalt, heller, med mindre du har hardt vann.

Jeg har gått over til å bruke syremalt (acidulated malt, malt som er sprayet med mjølkesyre), som senker pH i mesken med ca. 0,1 for hver prosent syremalt du har i oppskrifta. Du kan i hvert fall bruke så mye som 5% uten at det skal være mulig å kjenne det på smaken - etter hva kloke folk sier. (Weyerman påstår du kan bruke 10%.)

Grunnen til at jeg har gått over til syremalt, er at fosforsyra reagerer med kalsium, som felles ut. Jeg er usikker på hvor sterk/viktig effekten er, men jeg mener i alle fall å ha erfart at det er lettere å holde styr på pH'en med mjølkesyre. Og så er syremalt veldig enkelt å bruke.

Jeg dreiv med justering av pH i vannet ei stund, men det var et svare styr, og helt meningsløst, fant jeg ut. Det er absolutt ingen grunn til å gjøre det.

Jeg har ingen vannrapport, men har en viss erfaring (og et pH-meter:)) - og den får du fort - så jeg veit sånn omtrent hvor mye syremalt + salter jeg trenger. Og så gjør jeg eventuelt små justeringer ganske raskt. Det er overhodet ingen krise om du skulle bomme litt i starten av meskeingen.
 
Grunnen til at jeg har gått over til syremalt, er at fosforsyra reagerer med kalsium, som felles ut. Jeg er usikker på hvor sterk/viktig effekten er, men jeg mener i alle fall å ha erfart at det er lettere å holde styr på pH'en med mjølkesyre. Og så er syremalt veldig enkelt å bruke.

Dette skjer ikke hos oss hjemmebryggere med mindre vannet er veldig hardt. Det skal veldig mye kalsium til før det skjer. Så det er en teoretisk greie, men ikke noe du vil oppleve i praksis hvis du først syrer vannet til meske-ph.

Det virker også slik at jo mer du syrner, jo høyere blir terskelen for utfelling, og det kan da også bli løselig igjen.
 
Sist redigert:
Dette skjer ikke hos oss hjemmebryggere med mindre vannet er veldig hardt. Det skal veldig mye kalsium til før det skjer. Så det er en teoretisk greie, men ikke noe du vil oppleve i praksis hvis du først syrer vannet til meske-ph.

Det virker også slik at jo mer du syrner, jo høyere blir terskelen for utfelling, og det kan da også bli løselig igjen.

Ja, det stemmer med hva jeg trodde. Men jeg mener faktisk at jeg opplever at pH holder seg mer stabil nå når jeg justerer med mjølkesyre. Det er nok noe mer kalk - og dermed kalsium - enn vanlig i vannet mitt, sjøl om det ikke er generende hardt. Jeg veit ikke om det kan være forklaringa - hvis den da ikke er at dette er noe jeg innbiller meg:). (Men det tror jeg faktisk ikke.)
 
Ja, det stemmer med hva jeg trodde. Men jeg mener faktisk at jeg opplever at pH holder seg mer stabil nå når jeg justerer med mjølkesyre. Det er nok noe mer kalk - og dermed kalsium - enn vanlig i vannet mitt, sjøl om det ikke er generende hardt. Jeg veit ikke om det kan være forklaringa - hvis den da ikke er at dette er noe jeg innbiller meg:). (Men det tror jeg faktisk ikke.)

Finn frem stortromma, apen har en kilde :D

Tabellen i Water, s 258. Mente det var der jeg så det, og jaggu stemte det.
 
Finn frem stortromma, apen har en kilde :D

Tabellen i Water, s 258. Mente det var der jeg så det, og jaggu stemte det.

:)
Jeg har boka, men den er tungt tilgjengelig for en stakkar med dårlige realfagskunnskaper, så den ser fremdeles veldig pen og ny ut. Jeg må innrømme at jeg ikke får mening i den tabellen - og det er nok dessverre ikke tabellens skyld - men jeg har bladd litt i den foregående teksten, og det ser ut som om fosforsyre byr på noen problemer når det gjelder å beregne effekten.

Om jeg ikke misforstår, blir utfellingen av kalsium i form av kalsiumfosfat når du bruker fosforsyre et mindre problem etter hvert som pH synker. Og om jeg ikke misforstår, blir det et problem fordi det da er litt vanskelig å beregne effekten av tilsetningene. Og det passer i alle fall bra med det jeg mener jeg har opplevd. Det er lett å bruke for mye - enten av et kalsiumsalt eller av fosforsyre: plutselig synker pH brått.

Problemet oppstår ikke med mjølkesyre, står det.

Kan det passe?
 
I've been brewing with Norwegian water for over 5 years now. At no point have I considered adjusting pH down for any style of beer. Water chemistry will vary regionally, but not so much in Norway. The geology is pretty homogenous. The water is generally very soft. My local authority claimed the pH was 7.0. It's 6.2 I found, as confirmed by a water chemist. The mineral content claimed by the local authority (outsourced to some big European company) was way out too. Since getting a proper water analysis done, my beers have improved, especially the darker ones. I'd suggest double checking pH readings after calibrating the pH meter. Adding acids to a mash in Norway seems wrong to me. I'm from Southern England, where acids are required for good brewing water.
 

Vedlegg

  • th.jpeg
    th.jpeg
    17,8 KB · Sett: 42
I've been brewing with Norwegian water for over 5 years now. At no point have I considered adjusting pH down for any style of beer. Water chemistry will vary regionally, but not so much in Norway. The geology is pretty homogenous. The water is generally very soft. My local authority claimed the pH was 7.0. It's 6.2 I found, as confirmed by a water chemist. The mineral content claimed by the local authority (outsourced to some big European company) was way out too. Since getting a proper water analysis done, my beers have improved, especially the darker ones. I'd suggest double checking pH readings after calibrating the pH meter. Adding acids to a mash in Norway seems wrong to me. I'm from Southern England, where acids are required for good brewing water.

If acid is needed to hit your target pH, you use it - you don't look at the map to find out if it's right;). And using too much salts instead definitely is a bad idea:eek:.
 
According to Gordon Strong people should get their nose away from spreadsheets with water chemistry until they are sure of the pH of their brewing water - which also include sparging water (which is why I'm not going to use acidulated malt, @Finn Berger :) ).

I'm pretty guilty on neglecting checking pH myself...
 
Tilbake
Topp