Bruk av havregryn

Hei

Tenkte å sette en stout/porter variant snart. Lurte på om det å tilsette vanlig butikk-kjøpt havregryn i mesken vil kunne tilføre brygget noe positivt. Har hørt at risting av gryn er mulig, men jeg lurer altså på om helt vanlig ubehandlet havregryn er noe vits å tilføre.

Planen er å la dette trekke i skyllevannet og deretter tilføre dette vannet etter at meskingen er ferdig.

Noe vits??
 
Sjekk først om pakken kun inneholder havregryn og ikke andre ingredienser som kan ha en negativ utvirkning på ølet ditt (salt, smakstoffer osv).
 
Lettkokte skal visstnok være den typen man vil bruke til brygging, siden de er behandlet slik at stivelsen blir tilgjengelig for enzymene under meskingen.

Jeg har laget havrestout etpar ganger med veldig bra resultat, der jeg ristet grynene på 175 grader i 75 minutter.

Skal du riste havregryn så kan det være lurt å gjøre det en ukes tid før bryggingen, og oppbevare de ferdige grynene i en papirpose, slik at noe av røyksmaken dunster vekk før bryggingen.  Det kan bli ganske kraftig låvebrannkarakter på ølet hvis du brygger med nyristede gryn.
 
Lettkokte havregryn er fine i bruj (Nøgne Ø bruker Regal Lettkokte), men de må meskes. Risting vil gi noe smak, alt etter graden av varmebehandling. Mange går rett og slett etter lukten her. Når det begynner å lukte kake av dem, er de ferdige. Randy Mosher anbefaler at man venter to uker før bruk. Ubehandlet gir grynene lite smak, men litt fyldigere munnfølelse til ølet.
 
staldor skrev:
Skal havregryn kvernes før mesking? :)

Nei, jeg tror ikke det. Jeg har hatt grynene for en halv time i 80 °C vann og tillsatt det deretter til mesken. Men dette er ikke nødvendig og du kan meske grynene 'ubehandlet' tilsammen med malten. (det er det som jeg har forstått i alle fall  :))

EDIT.. havre: 85 °C
 
Skal ikke være nødvendig, hverken koking eller kverning av de.
Selv blander jeg de sammens med resten når jeg veier opp malten, så da får de seg en tur gjennom maltmøllen de også.
 
Jeg hiver bare rista havregryn rett oppi mesketanken sammen med den andre malten uten videre om og men.  Får samme utbytte som vanlig (godt og vel 80%), men siden jeg bruker ganske mye havregryn så ser jeg at skyllingen går sakte - særlig i begynnelsen. 
 
Jeg ser på siden til Petit at de anbefaler å koke havregrynet før bruk:

Å tilsette flaket korn til mesken har en effekt kun på smaken siden dette kornet ikke er maltet. For å få best effekt bør du først koke flakene i 30 minutter i litt vann. Sett det deretter til kjøling før du mesker det samme med resten av malten.

Men det er sikkert forskjellige typer....
 
Om de er rista i stekovnen så her de jo blitt varmebehandlet og avkjølt så da trenger de vel ikke kokes igjen??
 
Det er ikke nødvendig med det meste av flaket korn man får nå, siden de er valset med en dampvalse å dermed allerede varmebehandlet.
 
roba skrev:
Jeg ser på siden til Petit at de anbefaler å koke havregrynet før bruk:

Å tilsette flaket korn til mesken har en effekt kun på smaken siden dette kornet ikke er maltet. For å få best effekt bør du først koke flakene i 30 minutter i litt vann. Sett det deretter til kjøling før du mesker det samme med resten av malten.

Men det er sikkert forskjellige typer....

Jeg skjønner ikke helt hvorfor den teksten fortsatt står på nettsiden. Det er rett og slett ikke korrekt... -Å tilsette flaket korn til mesken har en effekt kun på smaken siden dette kornet ikke er maltet- Dette er jo ganske meningsløst... Det er jo nettopp smaken det har minst betydning for! Flak har gjennomgått en prosess hvor de dampes. Stivelsen i kornet blir da gelatinisert, noe som gjør at man ikke trenger koking. Hvorvidt man vil male flakene er en smakssak, men det kan hende man får noe høyere utbytte om man maler. Jeg blander flak med malten min og kjører alt gjennom mølla. Her kan man gjrøre det som funker best i ens eget system.
 
Er det noe anbefalt mengde hvis man skal brygge 25 l med stout?
Er fersk i gamet, men prøver å lage meg noen oppskrifter for å blir noen erfaringer rikere :skitbra:
 
Alvebryggern skrev:
Er det noe anbefalt mengde hvis man skal brygge 25 l med stout?
Er fersk i gamet, men prøver å lage meg noen oppskrifter for å blir noen erfaringer rikere :skitbra:
Rundt 10 % havregryn er en grei mengde. Dvs om oppskriften totalt har for eksempel 5 kg malt er 500 g havregryn.
 
Har vært inne på tanken.  Intresangt og se hvordan det ville ha smakt.  Og det burde jo være fint i forhold til slike gluten alergikere. Men ville kanskje ha vært bedre og brukt noe som http://www.bryggselv.no/products/havremalt-4-ebc
 
Det vil kanskje kunne gå hvis man tilsetter de enzymer (alpha og eller beta amylase) som trengs for å konvertere stivelsen til sukker. Har sett amylase ensym til salgs på ebay. har vært inne på tanken selv mtp glutenalergiske venner.
 
Ville vore spenstig og velge dei gode, gamle havregryna heller enn havremalt. For å ikkje skremme folk bort, må ein vel kalle det flaket havre. Kan humlast utelukkande med green bullet for frukt- og rosin-smak. Ha i nokre kanelstenger på tampen, og du har bryggets havregraut. Nam!
 
Tilbake
Topp