Bruk av humleball

ErikSøl

Norbrygg-medlem
God lørdag
Vil det gå utover sluttresultatet dersom jeg bruker humleball når jeg koker inn humle i ølet mitt? Har tenkt på dette en stund som et tiltak for å hindre så mye trub. Jeg har liksom ikke lyst å eksperimentere for mye uten å høre om noen har gjort seg erfaringer.
 
Vnskelig å si. Det vil komme an på hvor fritt humlen får bevege seg i ballen. Egen erfaring må avgjøre.
 
Nå har jeg forsøkt. Jeg har laget en engelsk IPA- variant med Admiral som bitterhumle, Northern Brewer og Fuggles som aromaer.
Jeg kompenserte litt ifht oppskriften basert på en følelse (2 gr mer pr humle).
Kona kommenterte at det ikke luktet like mye som det pleier under bryggingen i dag. Vørteren smaker dog både bittert og av ønsket humlesmak før den nå går til gjæring. Vørteren er forresten usedvanlig klar og pen.
Kommer tilbake med erfaringer når det hele skal drikkes om en stund.
 
Ville nok laget en tilsvarende variant uten humleballen for å få et bedre sammenligningsgrunnlag, men peis på, blir nok bra uansett :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nå har jeg forsøkt. Jeg har laget en engelsk IPA- variant med Admiral som bitterhumle, Northern Brewer og Fuggles som aromaer.
Jeg kompenserte litt ifht oppskriften basert på en følelse (2 gr mer pr humle).
Kona kommenterte at det ikke luktet like mye som det pleier under bryggingen i dag. Vørteren smaker dog både bittert og av ønsket humlesmak før den nå går til gjæring. Vørteren er forresten usedvanlig klar og pen.
Kommer tilbake med erfaringer når det hele skal drikkes om en stund.
Howdy, Brew Master. Det blir spennende å høre. Skal forsøke meg på filtrering...

Per
 
ErikSøl,
hvor mange gram hadde du i ballen og brukte du flere baller til de forskjellige tidspunkt?
Ble humla "pakket" i ballen med de mengder du brukte?
 
ErikSøl,
hvor mange gram hadde du i ballen og brukte du flere baller til de forskjellige tidspunkt?
Ble humla "pakket" i ballen med de mengder du brukte?

Forvirret? Ja det er mye å tenke på.
Jeg brukte fire humleballer til forskjellige tidspunkt etter planen. I hver ball hadde jeg 15- 20 gram humle. Til sist hadde jeg i 30 gram Northern Brewer uten ball. Humlen ble ganske pakket i hver ball, ja. Jeg har tatt bilder av det, men klarer ikke laste opp via iPad. Jeg har tenkt å tørrhumle dersom brygget ikke smaker nok.
 
Takker E S.
Ja var ikke så lite forvirret de første ukene få forumet.
Men det vil fortsatt gå noe tid før navnet justeres til "Lettere forvirret":)
 
Her er noen bilder fra forsøket med humleballer. I bunnen av gryta var det mye "skyer" av proteiner, men ikke så mye som det pleier. Humleballen med 20 gram ble tettpakket ettersom humlepelletsen sugde til seg væske. Mulig dette gir dårlig utbytte av ønsket bitterhet og aroma.image.jpg image.jpg image.jpg
 
Tilbake
Topp