Bruk av humlefilter i Grainfather

Sarge

 
Hei. Jeg har skaffet Grainfathers humlefilter (800 micron), og det fungerte supert, synes jeg. Det er mulig utbyttet blir lavere, men jeg opplevde humlingen som forventet.

Jeg fikk en ide under brygging som jeg testet og som jeg egentlig ikke fant noen klare svakheter med, men jeg vil gjerne høre med dere som har erfaring.

Jeg har en stol jeg plasserer kjøleren på, og det gir meg jo bedre tilgang til brygget. Da jeg startet sterilisering med vørter de siste minuttene så valgte jeg å sende vørteren tilbake i kjelen gjennom humlefilteret. I mitt hode burde det gi ekstra fart til å hente ut både IBU, smaker og aroma fra humlen, selv om jeg bruker filter. Jeg kjøler også på denne måten med kjølt vørter gjennom humlefilteret til temperaturen i kjelen er godt under 80 grader før jeg sender kjølt vørter over i gjæringskaret.

Ser dere noen svakheter med denne måten å gjøre det på?
 
Gjør det på samme måte selv, men har ikke noe inntrykk at det gir noen betydelig fordel. Filteret tetter seg og humlen holder tilbake en del vann, så jeg tror ikke gjennomstrømningen gjennom filteret er noe særlig å skryte av.
 
Selv bruker jeg enorme mengder humle, uten hop spider eller lignende. Det som fungerer best for meg er whirlpoolen etter kokingen. 5 minuters whirlpool + 15 min hvile, og så sitter all trub i som en kjegle i midten.
 
Jeg synes jeg får fine humlesmaker og aromaer ved humletilsetninger ved 15, 10, 5 og 0 minutter (flameout). Etter flameout starter kjølingen her, nettopp fordi disse humletilsetningene skal være 15, 10, 5 og 0, og ikke 30, 25, 20 og 15, noe de ville blitt med whirlpool og 15 minutters hvile før kjøling.
 
Det fornuftige er jo å kjøler vørter, og så foreta whirlpool. Jeg vil tro det er slik de fleste gjør det.
Men for å kjøle med Grainfather, så brukes jo pumpen, og whirlpool er jo oppgitt som anbefalt framgangsmåte for å unngå at pumpen tetter seg. Altså må man enten vente med kjøling (noe som for meg er uaktuelt) eller så må man sikre seg mot tetting av pumpefilter på annet vis (jeg bruker eget 800 micron humlefilter, som fungerer godt for mitt bruk). Poenget mitt er altså hvordan man får sene humletilsetninger til å faktisk bli sene humletilsetninger i Grainfather hvis man skal utføre whirlpool og vente før man starter pumpen for å kjøle.
 
Sikkert noe jeg ikke skjønner.. Er det ikke bare å starte pumpen og kjøle etter endt kok?
 
@Miguel Tetting av inntaksfilteret til pumpa er et mye diskutert problem i GF-kretser. Produsentens anbefaling er whirlpool. Personlig har jeg ikke lyktes spesielt godt med det. Det tetter seg lett selv med relativt moderat humling. Derfor humlefilter for min del. Andre har andre erfaringer.
 
@Miguel Tetting av inntaksfilteret til pumpa er et mye diskutert problem i GF-kretser. Produsentens anbefaling er whirlpool. Personlig har jeg ikke lyktes spesielt godt med det. Det tetter seg lett selv med relativt moderat humling. Derfor humlefilter for min del. Andre har andre erfaringer.
Vi har nok litt ulik oppfatning av hva som er moderat humling, kanskje det er der det ligger. :p Selv opplever jeg aldri at det tetter seg, men at det går trått når humla kaker seg rundt filteret, det gjør det. Men så rein, fin vørter det blir, da. Humlefiltrert! :)
 
Etter nesten 70 batcher på GF har jeg ennå ikke opplevd at pumpefilteret tetter seg. Kan gå sakte, ja – men aldri tett. Bruker heller aldri whirlpool.
 
Jeg liker ikke trått. Det betyr treig kjøling. Men vi er forskjellige. Jeg har løst problemet med et 800 micron humlefilter og er storfornøyd med det. :)
 
humlefilter 800 micron er saker ja er overbevist ja. rører litt nedi humlefiltret under koking også. har også tatt ut fjær og kule i røret ved ventilen
 
kjørte nettopp 200g pellets i 5 min whirlpool. (som jeg laget for hånd med meskesleiv, uten drill eller noe) Hadde deretter en hopstand på 30 min! skrapet av filteret med meskesleiv rett før jeg startet kjøling videre direkte til gjæringskar. pumpen gikk ikke tett, og synes ikke det gikk så mye tregere enn normal å pumpe over i gjæringskar.

Jeg har et humlefilter som jeg også bruker når jeg ikke skal kjøre hopstand. Har tenkt litt på om man gjerne ikke får like mye aroma ut av humlen ved å ha den oppi filteret. Det er aldri rullekok oppi filteret. Vet ikke hvor mye det har å si jeg da. men og hive slangen oppi filteret var ikke dumt. Får gjøre det jeg også neste gang. :)


upload_2018-2-22_15-33-57.png
 
Tilbake
Topp