Bruk av Isinglass

Hei er det noen som kan si meg hvordan man bruker isinglass,eg kjøpte det oss petit men han kunne ikke si meg hvordan det skulle brukes,så er det noen som har god erfaring med det ,eg skulle sette det til etter brygget var ferdig gjæret men eg fikk kaldeføtter om det skulle kokkes føres pga bakterier
Petter
 
Tilsettast etter gjæringen for utfelling av gjær før flasking, eller rett på fat. Blandingsforhold står på flaska, iallefal den eg har. Ellers kan du søke og finne fleire trådar om bruken av stoffet her på forumet.
 
Jeg bruker det i fatet - etter gjæring er ferdig - før flasking. Isinglass binder seg til gjærpartikler og alt lagres i "klumper" som kommer ut i de første tappede flasker eller glass.

Edit: Protto var kjappere enn meg
 
Rett fra flaske, men jeg ville ha vasket og sterilisert alt utstyr som er i kontakt med væsken (hvis det er noe) Desinfiser gjerne tuppen av flasken med f.eks. Star San.
 
Er du sikker på det ,det står ikke noe på flasken om bruken ,eg har søkt på net men finner ikkke noe vetug svar .det er vanlig skrukork på flasken og ikke noen for for forsegling så eg tenker bakterier med en gang,når du har oppnet flasken og skrur den i gjenn og skal bruke det i gjenn så er det ikke sterilt.Har du noen plass du har lest dette net side eller bruksanvisnin
 
Jeg har gjort det slik - det er jeg iallefall sikker på. Har ikke sett noen bruksanvisning.
Er det noen andre som har erfaring / innspill??
 
Jeg bruker det rett i fatet etter gjæring.

Sist jeg snuste til flaska lukta det relativt vondt av tuten, så jeg tømte resten i vasken. Vil absolutt kjøpe meg en ny.

Kanskje lurt å dosere ut i reine flasker, som oppbevares i kjøleskapet - så ikke flaska skal åpnes så alt for mange ganger.
 
Det skal vel lukte litt, det er jo fiskeinvollar vi snakkar om...;-). Rett fra flaska ja, men utstyret du brukar til å dosere med må gjerne vere sterilt. Korken på flaska burde vere tett nok, og oppbevaring i kjøleskap er vel å foretrekke.
 
Tilbake
Topp