Bruk av kjøleskap til brygging av undergjært øl, termostatregulering.

Beron

 
Har et kjøleskap stående som jeg i min optimisme hadde tenkt å dedikere til brygging av undergjært øl ved 10-12 grader.

Etter diverse utprøving med termometer ser jeg dessverre at det ikke går å få temperaturen høyere enn 8 grader.

Tenkte at dette måtte la seg gjøre med en temperaturføler i kjøleskapet tilknyttet en strømbryter som skrudde av skapet når temp var riktig, og på igjen når det ble nødvendig.

Er det noen som har erfaring med dette og vet hvor man kan kjøpe de nødvendige deler/ferdige termostater ?

Finner mye forskjellige termotater på nett, men ingen med ledning som kan smettes inn i kjøleskapet. Vil helst ikke ha selve strømkabelen inne i skapet.
 
Takk for hjelpen.
Bestilte en slik tidligere idag fra fra tyskland www.elv.de
Søk på "Universal-Thermostat UT 100", koster 34,95 euro = 282 Kr
De tar visakort.

En del billigere der.
 
For de som er interessert i å lese bruksanvisningen (på tysk riktignok), finnes den her :
http://www.elv-downloads.de/service/manuals/UT100/612-00.htm
 
Jeg har lyst å kjøpe en slik termostat dere snakker om for å kunne bruke kjøleskap og frysebokser til å gjæring og lagring av øl. Fant veien til https://www.elv.de, hvor de hadde 2 modeller (den omtalte UT100 finner jeg ikke i det hele tatt):
- artikkelnr. 68-837-39  Universal Thermostat UT 200, Komplettbausatz, 29,95 €
- artikkelnr. 68-837-38  Universal Thermostat UT 200, 41,95 €[/list]


Produktomtalen synes å være helt identisk for begge artikklene, kun litt forskjell på bildene, da den billigere utgaven har grå knapper (litt vanskelig å bestille når man ikke kan tysk).

Betyr Komplettbausatz at det er den kommer i løse komponenter som må loddes sammen? 
Noen som vet om andre steder å kjøpe dette produktet eller tilsvarende?

Mvh,
Johan
 
Prøvde meg på en google-oversetting av begge produktbeskrivelsene. Ble sånn høvelig forståelig. Kan ikke se noen store forskjell på disse.

http://translate.google.com/transla...il2=22807&sl=de&tl=no&history_state0=&swap=1
http://translate.google.com/transla...10&detail2=22053&sl=de&tl=no&history_state0=
Vi bruker 2 sånne, kjøpt hos humlegården på (etterhvert) 2 frysere til kjøling av øl. Planlegger også å brygge lager sommerstid i frysere. I begynnelsen eksperimenterte vi med å bruke tidsur på en fryser til lagring av øl. Dette fungerte egentlig bra. Mener vi var nede i 2-3 ganger 15 minutter per døgn for å holde ca 2°C. Med litt eksperimentering kan dette være et billig alternativ til en termostat.
 
Har to UT-200 i bestilling, som vi håper å kunne bruke til styring av temperaturer til både gjæring, lagring og tapping.
Den skal jo i utgangspunktet også tåle opp mot 100 grader, noen som har prøvd den i meskinga?
 
Hei Beant og takk for svar!

Den oversetningen var jo meget stilig - den må jeg lære meg å bruke!

Den Komplettbausatz / Komplette kit - versjonen koster 268 NOK med dagens kurs, mot humlegårdens 447 NOK (eks frakt). Det var fristende å bestille 2 stk fra Tyskland.... men jeg klarer ikke å vurdere hvor stor risikoen er for at man ender opp med en pose løse komponenter???

Ellers var det en smart ide å bruke tidsur, det har jeg ikke tenkt på. Fryseren står i kjelleren så temperaturen i rommet svinger jo ikke så mye fra dag til dag. Så ihvertfall for kortere perioder (gjæring). Har noen tidsur hjemme så dette skal jeg sjekke. Håper på sikt å få tillatelse til et ruvende kjøleskap med tappekraner i stuen og da er det nog best med en termostat antar jeg.

Mvh,
Johan
 
Hei Lars,

hvor har du bestilt UT200, og var du bort denne Komplettbausatz / Komplette kit - versjonen?

Forøvrig må jo denne termostaten være helt topp for  styre elekriske varmeelementer under mesking, hvis man holder seg innenfor 16A da.

Selv fikk jeg en tanke om å få unna ale-gjæringsdunkene fra badet (fruen synes ikke de er like attraktive som jeg); hvis jeg satte dem i fryseboksen og brukte 2 slike termostater til å styre fryseboksen for kjøling, og en varmekilde (liten kupèvarmer???) for oppvarming. Mao at de styres mot hverandre for å opprettholde feks 20 °C. Jeg har en snikende følelse at dette er på grensen til galskap, men siden romtemperaturen i sjelden kommer over 10 °C kjelleren må jeg jo ha noen form for varmekilde. Jeg ønsker ikke å varme opp rommet , siden jeg lagrer vin og øl der også..

Mvh,
Johan
 
Hvis fryseren står i et rom med 10 grader og du ønsker å gjære ved 20 grader må den varmes opp, men ville det ikke vert bedre med et lite rom/kasse i rommet og varme dette opp ?
Å kjøre både fryser og varme krever nøyakti termostat og prøving og feiling, det kan ende med en "krangel" fryseren synes det er for varmt og starter, når den stopper kan tregheten gjøre at viften synes det er for kaldt, da kan det ene eller det andre gå hele tiden.
 
Jeg bestilte 2 byggesett fra elv.de 27.januar, som jeg håper dukker opp hvert øyeblikk.
Regner med det skal loddes sammen, det er nok uansett et ganske lite og overkommelig byggesett. :)
Skal gi mer info når jeg har fått det. Er veldig fornøyd med 1stk UT 100 (fra Humlegården) som vi har fra før, men synes prisen var litt drøy når vi nå ønsker flere.

Vi kjører eget rom i kjelleren (verkstedet) til overgjæring, så da trenger kun varmeovnen å være koblet til termostaten, hvor føleren er satt fast med tape til gjæringskaret.
Jeg vil jo tro at man ikke trenger å både varme og kjøle, hvis temperaturen i rommet/kjøleskapet/boksen er nogenlunde stabil, men holde seg til en av disse.
 
Hei igjen,

Dere har selvsagt rett, siden temp konsekvent skal opp i et slikt gjæringskammer er det jo bedre med en termostatstyrt varmeovn. Det var bare at fryseren er tom for tiden... En god ide å lage et slik skap/kammer, da kan man jo lage det i arbeidshøyde slik at man ikke trenger å flytte på med bøttene når de skal tappes av. Hvis man bruker en ekstern termostat så burde det jo ikke være noe fare med sette en lite varmeovn/vifte inn i et slikt skap? Skal spekulere litt til, men ender vel opp med å måtte bygge ut snart.

Lars:jeg avventer din rapport før jeg bestiller noe, og håper alt går bra. Greit å høre hvordan totalbeløpet blir ogs, med frakt og evt toll?

Mvh,
Johan
 
johanj skrev:
. Hvis man bruker en ekstern termostat så burde det jo ikke være noe fare med sette en lite varmeovn/vifte inn i et slikt skap?
Mvh,
Johan

Vifteovn ville jeg styrt unna, de er ikke noe serlig når viftemotoren stopper og elementet står på, sa er du så nært brann du kan komme
 
her kan dere se min løsning paa gjæring. i skapet mitt har jeg mulighet til aa ha 2 seksti liters gjæringskar.
faar hjelp til aa løfte inn, men har plassert skapet slik at jeg kan tappe rett i fat
varme er 2 seksti watt pærer. mer enn nok.
 
de er geniale.. kommer fra felleskjøpet og koster ikke mer enn 170 kr tror jeg det var..
har lagd en slange som gaar fra karet, med en cornelius ut kopling, slik a t ølen forlater karet over til fatet
uten aa komme i kontakt med luft. setter bare paa en gass in for aa slippe ut trykket
 
Detta ser jo ganske ganialt ut. Men ka d e du har brukt t vegger i d "skapet" og kor får man kjøpt slikt. Går d å sette opp en slik i boden der d e ganske kaldt og klare å holde en bra gjeringstemp?
 
platene er jackofoam.. typisk den lilla fargen, men finnes også noen som heter styrofoam.. annen produsent bare..
de får du kjøpt der de selger byggevarer som feks byggmakker.. isolerer kjempebra

har rundt 6 grader i kjellern min nå, og de lyspærene klarer fint 30 grader uten problem.. hadde nok vært nok med en 60 watts pære, men ser kulere ut med 2
 
Tilbake
Topp