Bruk av maltpose

Hei!

Jeg har laget ett brygg med maltpose. Det bestod av to bokser Mutons pale malt extract og 200g Münchner-malt. Her fungerte maltposen veldig fint, men i det neste brygget vil jeg bruke mer malt (veldig mye mer tilfredsstillende enn ekstrakt  :yes:) og jeg har ikke helt plass eller kapasitet til å gå over til all grain enda. I oppsettet mitt klarte jeg å holde temperaturen stabil på 65-67*C i kjelen på komfyren i en time så det er mulig å gjøre mesking i kjelen hos meg. Posen jeg har tar sikkert 20-30L (meskepose fra Petit), så det er plass til mer enn nok malt for mine 20L-brygg.

Hvor mye malt er det fornuftig å bruke i maltposen?

Er det kun spesialmalt som er egnet, eller kan jeg bruke basismalt også?

Erik
 
Hvis posen er såpass stor så kan du sikkert brygge all-grain med den der. Prøv med ca 5 kg for et brygg av litt over butikkstyrke, tipper det går helt fint. Det er flere her på forumet som bruker brew-in-a-bag så kanskje de kan komme med noen erfaringsmeldinger? :)
 
Hvis jeg skal brygge all-grain i posen, holder det med å trekke malten i posen ved 65 grader (eller hva nå enn mesketemperaturen skal være for det aktuelle brygget) i 60 min (eller tilsvarende)? Uten noen skylling etterpå?
 
Uten skylling vil du få dårligere utbytte, men det går altså an. Hvis skylling kun lar seg gjennomføre på komplisert måte med brew-in-a-bag så kan man vurdere å bruke mer ingredienser og heller 'sløse' litt med malten. Det kan være nyttig å loggføre nøye ingrediensbruk, hvor mye vann du bruker, hvor mye vørter du sitter igjen med før og etter kok og hvilken OG den har. Så kan du i etterkant beregne utbytte av bryggemetoden din.  :brygging:
 
Eg brygger sjølv i pose.
Har berre ei stor gryte med vatn, i rett temperatur, ståande klar, og løfter maltposene over i den. Dette har fungert bra for meg.  :biersmile:
 
Brygger selv en del med BIAB metoden. Bruker en pose fra Brewferm (tror det er samme som petit selger).
Har en kjele på 36 liter fra Humlegården. Siste brygg brukte jeg 8kg malt. Ingen problemer med maltmengden, men er muligens opp mot det maksimale man bør ha i posen.
Med 28 liter vann i kjelen og 8 kg malt satt jeg igjen med 21 liter øl. (OG 1080)

Effektiviteten varierer noe men ligger stort sett rundt 70%.

Erfaringen med BIAB er at det er en VELDIG enkel form for brygging, og resultatet blir bra. Veldig lite "rigging" og kjapp opprydding. Skyller aldri på noen måte, bare løfter posen ut av gryta og lar den renne av seg. Klemmer og trykker litt for å få ut det meste av vørteren.

Kjør på med all malten din du. Maltmengden du kan bruke vil begrenses av hvor mye posen tåler og at du må klare å løfte den.
 
Tilbake
Topp