Bruk av mottrykksfyller.

Jeg jeg har såvidt prøvd meg på denne mottrykksfylleren. Den er for lang for små brune bjørner og om jeg sager den av, går den vel dårlig på større flasker?
Dessuten skjønner jeg ikke helt bruken: når co2 er fylt opp og spaken dreid over mot ølfylling, er da eneste måten å redusere trykket i flaska å slippe co2 ut ved gummiproppen eller er det noe annet lurt jeg har oversett? Har mista bruksanvisninga :(

fyller.jpg
 
Den dingsen som går ut rett over gummiproppen er ein slags regulator som slepp ut co2 frå flaska etter kvart som du fyller. Du kan vel vri på den for å justera den.
 
Vi bruker en tilsvarende (ikke helt lik). Vi måtte kappe den for å kunne bruke bjørnunger. Da er den litt for kort for andre flasker. Men det bør jo ikke være noe problem sålenge flasken først flushes med co2? Om ølet plasker og skummer nedi flasken gjør vel ingenting sålenge det kun er co2 i flasken?
 
Jeg har tilsvarende din.

For å fylle flaska slipper du ut gass ja.

Jeg har kappet min slik at den går I bjørnunger. Men i steden for å kappe "nok" til at den passer i bjørnunger med originalproppen supplerer jeg med to gjærlåspropper fra europris før jeg trer på originalproppen, på denne måten kommer tuten "lengre opp" og du slipper å kappe den helt ned for å passe bjørnunge.

Den kommer høyere i halvlitersflasker enn originalt, selv etter at de to europrisproppene er fjernet, men det skummer ikke nevneverdig for det. Tapper sakte som vanlig, men også langs innsiden av glasset.

Om ølet plasker og skummer så får du jo mer skum, altså mindre futt enn tiltenkt og du ender opp med en low-fill.

Beat resultat får jeg når ølen er litt overkarbonert, ca 0.9bar ved 2c, avhwngig av stil selvsagt, men f.eks for en pale ale. Idet du trekker opp fylleren stiger det skum som du flasker på og du får veldig god karbonering og holdbarhet.
 
Lagde meg en flaskeholder til min slik at jeg slipper å holde fylleren nede i flaska. Hendte den glapp og da sto spruten.
 

Vedlegg

  • 2014-10-18 07.10.33.jpg
    2014-10-18 07.10.33.jpg
    191 KB · Sett: 262
Jeg lider som mange andre her av tvangstanker om at alt må lages selv. Ville ikke en treveisventil med tre slangenipler, en silikonslangebit ned i flaska og en gummipropp utenpå den igjen gjøre jobben?

Delene vil koste ca 200,- kr. Da må en slippe ut gass for flushing og fylling ved å bikke litt på gummiproppen, men vil tro du har grei kontroll likevel.
 
ville heller lagt 400kr til og kjøpt en du vet virker. Det med å bikke proppen tror jeg ender opp i at du ønsker deg et ferdigprodukt.

Tror faktisk at kontrollen ville blitt pyton når du opererer med 1bars trykk ien 0.5lflaske.
 
Enig i det. Dessuten er det sterkt. Blei så alt for mye, går mer IPA og lager enn sterkt belgisk :-o
 
Den co2 flushinga er litt selvbedrag. Du får tynnet ut lufta, men den gjør ikke at oksygenet blir borte. Det viktigste tiltaket mot oksydering er å fylle fra bunnen opp slik at en unngår plasking.
 
Har akkuratt invistert i corneliusfar og co2. Men ønsker fortsatt å få fylt noe av ølet på flaske eller growler for å ta med meg på fest eller for å gi bort. Ser det er hovedsakelig to alternativer; beer gun og mottrykksfyller.

Hva er forskjellen, og hvilke erfaringer har dere med disse? Er det noe poeng å velge dyre "orginaler" kontra kina-versjoner? Ser at en Blichmann Beergun koster kr 1 349,- på Vestbrygg, men en kina-variant koster kun fra kr 300,- En mottrykksfyller koster kr 899,- hos Vestbrygg, mens kina-varianter koster fra kr 250,- Så det er mye penger å spare, men vil jeg bare ende opp med frustrasjon og utstyr som ikke fungerer?

Kan disse brukes til growlere også? Beergun bør vel gå fint, men mottrykksfyllere har vel en propp som ikke ville passe i en growler. Hvordan gjør dere det?
 
Forskjellen er at med mottrykksfyller vil trykket på flaska motvirke at kullsyren bryter ut av ølet og lager skum. Ved fylling med Beer Gun bør flaskene kjøles ned og trykket senkes på fatet. Det er ikke nødvendig med mottrykksfyller.

Har ikke prøvd mottrykksfyller med kinadesign selv, men har sett at andre har problemer med dem. Den mottrykksfylleren som Vestbrygg selger, ser ut til å være samme som MoreBeer har, og det er god kvalitet. Helt OK pris også.

Det går an å sette på større propp når growlere skal fylles.
 
Tilbake
Topp