Bruk av naturkork til korking av øl

Hei.

Fikk tilbakemelding på en golden sour har vært på flaske siden April. Den var helt flat. Jeg tror det jeg gjorde var å fukte korkene før de ble satt inn og så stå flaskene på høykant en stund. Så fikk jeg det for meg at det ikke var bra og la dem ned slik at korken ikke skulle tørke.

Jeg har lest litt forskjellig her og lurer på om noen kan dele sine erfaringer mtp hvordan unngå at korkene tørker ut, unngå mugg i korken og andre problemer.
 
Har helt begrensa med erfaring å legge til her. Men jeg har vært på Cantillon, og der så jeg at de lagret alle sine flasker liggende.
 
Vinverdenen har jo i stor grad gått over til kunststoffkorker. Tettere og mer pålitelige. Det er mulig kullsyreverdenen foreløpig ikke har konvertert, men jeg vet ikke hvorfor.
 
Åpnet en La trappe oak aged i går, de bruker syntetiske korker. Den var 100% flat, som å drikke en portvin.
 
Kjøpte noen champagneflasker, naturkorker og en korkedings. Testa ut på noen tomme flasker og det virker utrolig enkelt. Men, er det kommet noen enighet rundt dette?

Funker det å lagre de stående?
Bør det forsegles på noen måte?
Skal korkene "helt ned"?

(Kan man ikke bruke kinn-flasker med naturkork også?)
 
Sist redigert:
Korking.jpg Vi brukte naturkork på vinen vår den gang vi dreiv med sånt. Dønn tett, men aldri om vi kunne fått dem inn i flaskene uten en sånn korkemaskin og myyyye muskelkraft.
 
Sist redigert:
Hmmm en meget flink bryggesvenn du har med deg der. Arbeider for ukelønnen sin ser jeg. Slikt barnearbeid er med på å bygge karakter.:)
 
Nå har jeg endelig fått dreis på dette. Her er hva jeg har fått med meg:

Korkene skal ikke fuktes eller dyppes i starsan eller noe. De går fint inn tørre. De skal bare 2/3 inn slik at det stikker opp en bit. Da blir de visstnok "sopp" etterhvert.

Gulvkorker, slik en bruker på bildet over er nødvendig. Det jeg gjør er å dytte korken inn, dra opp spaken igjen - slik at låsen på platen som holder flasken slipper, dytte ned platen 5-6 cm og så dra ned spaken en gang til. Dette er ikke nødvendig med vin - da dyttes jo korken helt inn - men siden ølflasker som regel lar korken stikke opp så må en trikse litt for å få korken ut av "kompressoren". Hvis jeg ikke gjør dette så sitter korken fast i maskinen og når jeg drar den løs så ryker gjerne korken.

Jeg lagrer øl med naturkork liggende nå. Flasken som jeg nevnte i første innlegg fikk mest sannsynligvis ikke noe karboneringssukker.
 
Hmmm en meget flink bryggesvenn du har med deg der. Arbeider for ukelønnen sin ser jeg. Slikt barnearbeid er med på å bygge karakter.:)
Javisst, han kommer til å ha mange års erfaring med produksjon før han blir gammel nok til å smake. Litt synd at ikke ølbrygging gir samme muligheter som vinhøsten. Det er moro å brygge, for all del, men det er mye varm væske som ikke er så barnevennlig, og å smake på malten er ikke helt det samme som å tusle rundt i vinmarkene og spise druer.
 
@erikraude , hvorfor reiste dere egentlig hjem til kalde våte Norge? Bare lurer..
Veit du, når jeg ser ut av vinduet idag lurer jeg også, men jeg bodde aldri der fast, det var foreldra mine som hadde vingården. Jeg var bare der en del og hjalp til med innhøsting og produksjon og den slags. Du veit, man trenger både kapital (dem) og arbeidskraft (meg). :)

Men Italia er ganske slitsomt. Man veit nok ikke hvor smooth ting fungerer her før man har prøvd byråkratiet sørover.
 
Tilbake
Topp