Bruk av ren oksygen

Beron

 
Har testet bruk av oksygen for første gang. Ble brukt i en Porter som nå står til gjæring.
La merke til at det tok uvanlig kort tid før det var full fart i gjærlåsen.

Har lest at oksygen styrker gjæren i reproduksjonsfasen.
Kan man ellers forvente smaksmessige utslag hvis det allikevel er nok gjær i utgangspunktet?
 
Har testet bruk av oksygen for første gang. Ble brukt i en Porter som nå står til gjæring.
La merke til at det tok uvanlig kort tid før det var full fart i gjærlåsen.

Har lest at oksygen styrker gjæren i reproduksjonsfasen.
Kan man ellers forvente smaksmessige utslag hvis det allikevel er nok gjær i utgangspunktet?

Det stemmer. Gjæren bruker oksygenet i prosessen som bygger opp celleveggene. (En mulig, men ikke fullgod, erstatning er faktisk olivenolje o.lgn.) Gjær som ikke får tilgang på nok oksygen, egner seg dårligere for gjenbruk. Effekten akkumuleres over flere genrasjoner.

Du sikrer en best mulig gjæringsprosess, med det det betyr for smaken på ølet. Det spiller større rolle jo høyere OG du har. Men du kan ikke si at det gir noen bestemt virkning på smaken.

Du kan for øvrig bruke for mye. Det gir økt fuselproduksjon, og også andre usmaker. Noen mener denne faren er liten, men jeg mener jeg har opplevd at den er reell.

(Du kan lese om dette i Yeast av White og Zainasheff, i underkapittelet "Aerating for Fermentation", side 75-84.)

Det er for øvrig mulig å bruke for mye - eller jeg mener i alle fall at det er det.
 
Det stemmer. Gjæren bruker oksygenet i prosessen som bygger opp celleveggene. (En mulig, men ikke fullgod, erstatning er faktisk olivenolje o.lgn.) Gjær som ikke får tilgang på nok oksygen, egner seg dårligere for gjenbruk. Effekten akkumuleres over flere genrasjoner.

Du sikrer en best mulig gjæringsprosess, med det det betyr for smaken på ølet. Det spiller større rolle jo høyere OG du har. Men du kan ikke si at det gir noen bestemt virkning på smaken.

Du kan for øvrig bruke for mye. Det gir økt fuselproduksjon, og også andre usmaker. Noen mener denne faren er liten, .

Takk!
Har ofte sett henvisninger til "Yeast", så den må nok settes på innkjøpslista.
Kjøpte oksygeneringsutstyr mest på impuls, om ikke annet så er det jo behagelig å kjøre oksygen i vørteren i 2 minutter når alternativet er å riste seg halvt ihjel på 50 liter vørter.

Noen mener at smaken blir "renere" med mindre estere, men er overrasket at jeg finner lite annet enn anekdotiske historier vedrørende smaksendringer. Dette spesielt siden jeg har forstått at oksygenering er vanlig praksis på bryggerier, og at disse neppe hadde brydd seg med det hvis det ikke hadde hatt en hensikt som forsvarte investeringen.

Gjenbruk er da kanskje hovedgrunnen for bryggerier?
 
Sist redigert:
Takk!
Har ofte sett henvisninger til "Yeast", så den må nok settes på innkjøpslista.
Kjøpte oksygeneringsutstyr mest på impuls, om ikke annet så er det jo behagelig å kjøre oksygen i vørteren i 2 minutter når alternativet er å riste seg halvt ihjel på 50 liter vørter.

Noen mener at smaken blir "renere" med mindre estere, men er overrasket at jeg finner lite annet enn anekdotiske historier vedrørende smaksendringer. Dette spesielt siden jeg har forstått at oksygenering er vanlig praksis på bryggerier, og at disse neppe hadde brydd seg med det hvis det ikke hadde hatt en hensikt som forsvarte investeringen.

Gjenbruk er da kanskje hovedgrunnen for bryggerier?

Yeast er en god investering.

Det er jo mulig å brygge reint øl uten å bruke rein oksygen. Det er bare å bruke nok gjær som har med seg godt med reserver å tære på. Så det er ikke sånn at øl brygget ved hjelp av oksygen har en egen smakskvalitet.

Men oksygen er praktisk, og du kan se på det som en slags forsikringsordning, eller et forebyggende tiltak. Og når brygger sterkt øl, begynner det å nærme seg å være uunnværlig.
 
Tilbake
Topp