Bruk av rester etter brygging.

Det finnes kanskje tråder om dette, men jeg fant de ikke.
(Er den i feil underforum? Pratetråd? If so --> I'm sorry!)

Tenkte kanskje å ha en tråd for hva folk bruker restene etter brygging til.
Ser det er flere smarte tips der ute, og jeg er ute etter flere.

Meg selv? Eg pleier å lage noe brett med knekkebrød tilsatt div frø og krydder. Fritt etter Ølkokkens knekkebrød.
Så prøvde eg å lage en versjon av Ølsnack, slike som selger hos Brewshop. Det må faktisk være århundrets forretningside eller fortjeneste, 100g mask til 45kr! Min variant er basert på knekkebrødene, men med mye mer salt. Noen med chili/chipotle, noen med knuste peanøtter, noen med honning.
Disse er blitt populære på fest ;)
Uansett så sitter eg alltid igjen med mye mask. Har av og til gitt det til ei bondejente som forer sauene med det. Visstnok populært.

Prøver ut mask som er tørket i ovnen som fuglemat. Evaluerer kontinuerlig.

Eg så også en fyr på facebook som kastet gjærsedimentet i gjærbøtta utover gressplenen for å få den til å vokse godt. Eg har gjort det noen ganger i høst og tror det har hatt noe effekt.
Det var forøvrig mitt favorittips.

Hva mer er det der ute?
 
Sist redigert:
Kan brukes i brødbakst. Men det holder med 1/4 innblanding. Blir fort rått ellers.
 
Avrenn jeg ikke koker og tar vare på eller putter i gjæringskaret dagen etter, går i brøddeig. Mesken og humlen går i grønne poser til gassproduksjon for bussene i Oslo.
 
Det finnes kanskje tråder om dette, men jeg fant de ikke.
(Er den i feil underforum? Pratetråd? If so --> I'm sorry!)

Tenkte kanskje å ha en tråd for hva folk bruker restene etter brygging til.
Ser det er flere smarte tips der ute, og jeg er ute etter flere.

Meg selv? Eg pleier å lage noe brett med knekkebrød tilsatt div frø og krydder. Fritt etter Ølkokkens knekkebrød.
Så prøvde eg å lage en versjon av Ølsnack, slike som selger hos Brewshop. Det må faktisk være århundrets forretningside eller fortjeneste, 100g mask til 45kr! Min variant er basert på knekkebrødene, men med mye mer salt. Noen med chili/chipotle, noen med knuste peanøtter, noen med honning.
Disse er blitt populære på fest ;)
Uansett så sitter eg alltid igjen med mye mask. Har av og til gitt det til ei bondejente som forer sauene med det. Visstnok populært.

Prøver ut mask som er tørket i ovnen som fuglemat. Evaluerer kontinuerlig.

Eg så også en fyr på facebook som kastet gjærsedimentet i gjærbøtta utover gressplenen for å få den til å vokse godt. Eg har gjort det noen ganger i høst og tror det har hatt noe effekt.
Det var forøvrig mitt favorittips.

Hva mer er det der ute?
Del gjerne oppskriften din på snack! [emoji106]

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Jeg hiver mesken bak garagen og det er ingen som spiser av den. Ingenting, niks nada. Synes det er merkelig, men slik er det.
Eller så går som sagt litt i gjærbakst og nå etter hvert så går noe av vørteren fra siste slump i gjæringskaret til ny starter eller karbonering.
 
Jeg hiver mesken bak garagen og det er ingen som spiser av den. Ingenting, niks nada. Synes det er merkelig, men slik er det.
Eller så går som sagt litt i gjærbakst og nå etter hvert så går noe av vørteren fra siste slump i gjæringskaret til ny starter eller karbonering.

Har du hund som henger ut i hagen? Da jeg hadde hund som eide hagen så var det faktisk mindre mesk enn forventet som ble spist. Nå som hunden har flyttet så forsvinner mesken på 1-2-3.
 
Del gjerne oppskriften din på snack! [emoji106]

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Vel, eg har tatt utgangspunkt i denne knekkebrødoppskriften.
http://hoytskum.com/2012/11/12/olkokken-bryggerens-sunne-knekkebrod/
Så, har eg redusert på frø osv. Hatt i mel av diverse typer, siktet og grovt hvetemel og rug mellom, samt havregryn.
Alt dette i noenlunde samme skala som knekkebrødoppskriften.

Få fin og litt tynn røre. Smør det ut på to store brett.
Eg deler opp røren i tynne strimler med enten et pizzahjul eller en stekespade.
Så kan du variere om du vil ha noe oppå.
Eg har hatt litt honning på noen, chili, peanøtter, urter.
Viktig med salt. Ha litt ekstra salt i røren og/eller oppå snacksen. De skal være et alternativ til chips osv.
Eg bruker da varmluft. Ca 170 grader i en til en og en halv time. Der må dere bare følge med. Eg har klart å svi noen.

Så, same same, cirka for knekkebrød og ølsnacks altså. Pleier å bli veldig gode.
Kan også brukes til ost og vin :rolleyes:

God jul og lykke til.
 
Har du hund som henger ut i hagen? Da jeg hadde hund som eide hagen så var det faktisk mindre mesk enn forventet som ble spist. Nå som hunden har flyttet så forsvinner mesken på 1-2-3.
Ingen hund i sikte.
Trodde det skulle bli fest for fuglene, men ingen spiser av mesken såvidt jeg vet.
 
Tilbake
Topp