Bruk av separasjonsflaske til vasking av gjær

Det er jo sånn vi gjør med alle koniske gjærtanker [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for info/link. Det var gjærvasking med mening. Det er lenge siden jeg sluttet med "tradisjonell" gjærvask fordi alt for mye gjær går i sluket hvis du skal ha et så rent resultat. Gir liten mening og du greier ikke å separere døde fra levende celler og fint trub.
Jeg ble derfor nøye med å ta med minimalt med trub og humle over i gjæringskaret, og gjenbruker slurry uten gjærvask, men ikke slurry fra tørrhumlete øl. Da får jeg også temmelig ren slurry.

Det mest geniale med denne metoden for meg er at det framstår som mye lettere å estimere mengde og tykkelse på slurry du skal pitche, ved å fylle den lille flasken med lik slurry vekt fra gang til gang du brygger samme brygg.
 
Det første han gjorde var jo en runde gjærvask da. Likte selv opplegget, men bli mye å vaske opp da.
 
Han bruker egentlig ikke separasjonsflasken til gjærvask - kun til fjerning av allerede separert øl og vann.
Ville heller helt hele gjærkaka i separasjonsflasken, og forsiktig tappet ut trub, men da kan den kanskje gå tett...
 
Han bruker egentlig ikke separasjonsflasken til gjærvask - kun til fjerning av allerede separert øl og vann.
Ville heller helt hele gjærkaka i separasjonsflasken, og forsiktig tappet ut trub, men da kan den kanskje gå tett...
Nemlig, men det burde framdeles være noe fin trub nederst som kunne dumpes før du tar vare på den fine gjæra.
Det er jo akkurat derfor jeg sluttet med tradisjonell gjærvasking, har du mye trub så må du gjerne vaske flere ganger og da forsvinner mye av gjæren i det du dekanterer.

Her er det vel bare å finne en egnet liten konisk beholder og sette på en kran så har du mini konisk tank for gjær rensing. Og sørge for å koke hele tanken og kran for desinfisering imellom hver gang den brukes.

Denne tråden fikk meg til å konsultere Gustav's gjærvask video på YouTube pånytt, samt konsultere bibelen boka Yeast nok engang angående det vi kaller gjærvask men som i boka heter Rinsing samt kapitelet Revitalizing.
Plukket opp flere nyttige poeng fra Yeast siden sist jeg leste dette, spesielt hvordan bli kvitt mye død gjær fra gammel slurry hvis du gidder å holde på med slikt istedenfor å kjøpe ny gjær.

Dette ble nyttig for meg som har noen gjærstammer i kjøleskapet men ikke brygger så altfor ofte med alle sammen. Spesielt å lese de to kapitlene i Yeast om igjen.
 
Sist redigert:
Er ikke en slik tut på en 1 1/2 liters flaske den rimelige utgaven?
Snur du den opp/ned og lager hull i bunn, slipper du også undertrykk
obj.phpi
 
Tilbake
Topp