Bruk av spiralkjøler

Dette er i utgangspunktet en enkel sak, men alikevel klarer jeg alltid å forvirre meg selv.

Hvilken ende av kjøleren er inn og hvilken er ut? Min logiske tanke er at varmen stiger, og derfor "kjører" jeg alltid det kalde vannet først helt ned, før det følger spiralen oppover. Riktig?

Alt man skal være litt i tvil om.. :confused:
 

Vedlegg

  • kjøler.jpg
    kjøler.jpg
    67,5 KB · Sett: 35
Dette er i utgangspunktet en enkel sak, men alikevel klarer jeg alltid å forvirre meg selv.

Hvilken ende av kjøleren er inn og hvilken er ut? Min logiske tanke er at varmen stiger, og derfor "kjører" jeg alltid det kalde vannet først helt ned, før det følger spiralen oppover. Riktig?

Alt man skal være litt i tvil om.. :confused:

Sånn i utgangspunktet: omvendt. Kjør kjølevatnet inn i toppen av spiralen slik at det arbeider seg nedover. Vørteren på utsida som då er kjølt vil arbeida seg nedover i kjelen.

Som andre seier: det hjelper enormt å ha rørsle i vørteren. Whirlpool er greit men det viktigste er at det er utskrifting av vørteren som er nærmast kjøleren slik at kjølaren har litt temperaturforskjell å jobba med så rør godt for å laga bevegelse. Nokon plar også å røra med kjølaren. Det er også meir effektivt med to kjølarar på 10 meter enn 1 på 20 meter - om ein har god nok vannforsyning. Og 4 på 5 meter er enno betre.

Enkelte kjølarar er svært tettbygde i spiralen og det er om du spør meg ikkje ideelt - dei vert ofte ståande på botnen og kjøler jo godt der men lenger oppe? Så ein kjølar som er tilpassa høgda ein har vørteren i kjelen er ikkje ei ulempe.

Det går jo normalt sett svært raskt å kjøla i begynnelsen og så vil farten avta etter kvart som vørteren nærmar seg temperaturen på kjølevatnet. Eit triks kan då vera å ha ein ekstern kjølar som f.eks. står i ei bøtte med isvatn og så kobla denne inn i loopen når det begynner å gå tregt - f.eks. dei siste 20-30 grader. Men alle spanderar jo ikkje på seg fleire kjølarar.
 
Kaldt vann inn fra toppen!
Gjorde feilen første gang at jeg kjørte kalt vann inn fra bunnen. Dvs kjølte den allerede kalde vørteren I bunn først med det resultat at vørteren på toppen var kokvarm, mens vørteren I bunn var iskald.
Kjøler man fra toppen siger nedkjølt vørter nedover og blander seg dermed med resten av vørteren.
 
Tilbake
Topp