Bruk av vinskap til kontroll av temperatur/gjæring

Er det noen som har erfaring med bruk av vinskap for å holde kontroll med temperaturen under gjæring?

F.eks. http://www.temptech.no/?artid=210 men den syntes jeg er litt for dyr.

Generelt kan det se ut til å kunne ha noen fordeler:
1) De er gjerne pene å se på, noe som øker WAF hvis man mangler kjellerplass og må ha skapet i et vanlig rom.
2) Man får disse i relativt greie størrelser - har ikke målt enda men det ser ut som om noen av disse har plass til en gjæringsbøtte men likevel ikke tar opp så mye gulvplass som en fryserboks eller kjøleskap
3) Noen av disse har digital temperaturkontroll mellom f.eks. 10 og 18 grader - man slipper å ha en ekstern termostat.

Har sett på noen slike på nett, men må vel undersøke litt nærmere om hyller etc. i skapet er løse og det er plass til en gjæringsbøtte. Videre er det noen som ser ut til å ha to temperatursoner - og jeg er ikke sikker på om man har mulighet til å stille samme temperatur i begge.

Noen som har testet ut slike - og har noen tips til typer som fungerer?
 
Det ser ut som det burde fungere, selv om det er dyrere enn å kjøpe et brukt kjøleskap og ekstern termostat.

...pass på sånne helt banale ting som at man faktisk kan ta ut skuffene, at innvendige mål passer, osv :)  En annen ting er hvor snevert temperaturområde de gir, at den ikke fluktuerer 2-3 grader. Men det vil jeg tro er viktig for vin også, så det burde være greit.

Det er én ting jeg lurer på: Fins det en synlig temperaturføler som man f.eks. kan feste mot veggen på bøtta/ballongen? Det er virkelig å foretrekke fremfor å bare måle temperaturen i lufta i skapet, for temperaturen i ølet vil stige med noen grader under gjæringen og det er viktig å holde temperaturen så konstant som mulig. Dessuten er 10 grader litt for høyt etter mitt syn. Jeg ser den ene går ned til 5 grader, og det synes jeg trengs hvis man skal holde temperaturen på i underkant av 10 grader under den mest aktive gjæringen.
 
Det var dårlig gjordt å sette meg på denne ideen :'(

Har et ambivalent forhold til utstyr. Vi kan brygge mye godt øl med lite utstyr, men det er utrolig mye vi skulle hatt  ;)

:biersmile:
 
Jeg ville ha satset på en rimelig løsning.

Få tak i et brukt kjøleskap/frys og lag en en meget presis fermenteringsklima. For noen hundrelapper kjøper du en http://www.borresen.no/public_files/docs/Brukermanual_IC901_902.pdf ,litt skjøteledning samt en skjøtekontakt og støpsel. Få hjelp til å knekke "koblingskoden" og vips har du kontroll over gjæring. Temperatugiveren kan man legge i luft eller teipe fast til gjæringskar.
 
Nå ble Skallum pappa for tre dager siden, så det er mulig han må prioritere andre ting den nærmeste tida ;)
 
Ja her er samme greia som jeg tenkte på, men som jeg ikke trodde fantes. Og så var den her på forumet, løp og kjøp:
http://www.elv.de/output/controller.aspx?cid=74&detail=10&detail2=9470
 
Tor Vidar skrev:
Ja her er samme greia som jeg tenkte på, men som jeg ikke trodde fantes. Og så var den her på forumet, løp og kjøp:
http://www.elv.de/output/controller.aspx?cid=74&detail=10&detail2=9470

Jeg fikk en sånn i posten i dag! Fin liten sak, gleder meg til å prøve den under brygging. Jeg betalte ca. 35 eruo for selve dingsen, ca. 18 euro i frakt, og 167 kr. i fortolling. Alt i alt ca. 600 kr. Ikke særlig dyrt, hvis man får fatt i et rimelig kjøleskap (mitt kostet to halvlitere Hansa Pilsner, alltid greit å kunne betale i naturalia).
 
Litt off-topic  8)

Gahr skrev:
mitt kostet to halvlitere Hansa Pilsner, alltid greit å kunne betale i naturalia

Det var en god pris! Brukte kjøleskap pleide vi som studenter å betale en hel kasse Grolsch for i Nederland. Men, når jeg tenker meg om så er det sikkert like dyrt, uttrykt i penger ;D.
 
joques skrev:
Nå ble Skallum pappa for tre dager siden, så det er mulig han må prioritere andre ting den nærmeste tida ;)
Stemmer det!  ;D
Beklager litt treig oppfølging - takk for alle svar!

Vurderer nok fremdeles vinskap-ideen pga. WAF-faktor selv om det ser ut til å bli litt dyrt - noe som igjen reduserer WAF betraktelig...  ??? Har et gammelt kjøleskap i garasjen så det er jo kanskje en mulighet å la det bli stående utendørs og bruke ekstern termostat til å skru på en lyspære e.l. vinterstid. Har sett dette i kjeller etc - men har noen testet dette utendørs? Er redd jeg ikke kommer helt i mål med et skap som står utendørs, spesielt i perioden med temperatur både over og under gjæringstemperatur ila. et døgn.. :confuzed:

Kona har forøvrig bestilt barsel-øl så jeg får vel bare komme i gang og stenge av et rom for å få en noenlunde OK ale-temperatur i mellomtiden...
 
Med store temperatursvingninger kan man benytte to eksterne kontroller; en til oppvarming og en til kjøling.

Gratulerer med den nyfødte!

Som en kuriositet kan man jo nevne at ordet "barsel" kommer av "barns-øl", altså fra en gammel tradisjon med å skåle i øl for det nye barnet. En tradisjon man absolutt bør ta vare på!
 
Gahr skrev:
Med store temperatursvingninger kan man benytte to eksterne kontroller; en til oppvarming og en til kjøling.

Jeg har nå bestilt to temperaturkontrollere fra elv så da får vi håpe jeg greier å lage en god gjæringsstasjon av det gamle kjøleskapet i garasjen. Som varmekilde når temperaturen svinger mye mellom natt og dag utendørs tenkte jeg å bruke en arbeidslampe.

PS: tror jeg fant et vinskap som nok hadde fungert veldig bra: Haier (se bl.a. finn). Med et stort skap er det sikkert plass til to bøtter - men det hele koster litt mer enn det smaker, vi får se om et par år  ::)
 
Kjøpte noen UT100 termostater somjeg nettopp mottok fra ELV. Programmerer når fryseboksen skal slå seg på og av. Hvor stor bør differansen på disse temperaturnivåene være?
Forstått at kompressoren ikke tåler ofte av/på, men er usikker på om "forsinkelsen" er innbygget i fryseren.

bjorf
 
Spurte for ikke lenge siden om det samme, men fikk egentlig ikke noe definitivt svar. Til servering av engelsk øl har jeg valgt 11 °C. Da stiller jeg den inn på 10,5-11,5 °C. Det har funket bra til nå. Det går relativt lenge mellom hver gang den slår kjøleskapet av og på. Til gjæring ville jeg ha valgt mindre differanse, tror jeg kommer til å bruke 0,5 °C. Hvor ofte den slår seg på vil avhenge en del av varmeproduksjonen under gjæringen. Man får prøve seg fram. Termostaten min "debuterer" med gjæring av øl til uka.
 
Det er ikke så greit å komme med en facit, det må vi spørre produsenten om, gjør du det er svaret at termostaten du skal bruke er de vi leverer med skapet.
Hovesaken er at det er en av/på termostat med hysterese og ikke elektroniske som er beregnet for varme.
Tror ikke ¼ grad under gjæring skader, det er mye å kjøle ned så det tar tid og kompressoreren vil gå en god stund før den stopper.
Om den går lenge og står kort tid eller omvend er ikke så farlig, det er kjappe på/av som skader, skal den starte noen hundre ganger i døgnet vil det tilsvare flere års bruk på et øyeblikk.
Dere som har prøvd har en god nok fasit.
 
Jeg tror ikke maks- og mintemperaturen skal være mindre enn 1 grad fra hverandre, for å spare kompressoren i fryseren. På den andre siden så åpner man ikke fryseren veldig ofte og de er godt isolerte, så da holder kompressoren seg vel i grei stand.
 
Hei, alle sammen :)

Jeg tar meg friheten til å sparke igang denne saken igjen, da jeg akkurat nå sitter og surfer på nettet etter vinskap til gjæring av lager.

Jeg ser Elgiganten har fine priser på vinskap, og ser spesielt på JC-188-A33.

Er det noen som har noen erfaringer med bruk av vinskap til gjæring?

Et ombygd kjøleskap er ikke veldig aktuellt for meg, da en evt. løsning må stå på kjøkkenet (eneste mulige plassering) og vil være veldig synlig for gjester o.l. Et gammelt, ombygd kjøleskap vil dessverre ikke bli akseptert her i gården, og spesielt handy er jeg heller ikke  ::)
 
Er vel ikke så mye ombygging du trenger å gjøre hvist du bare skal benytte det til gjæring.
Alt du egentlig trenger da er en måte å sikre rett temperatur på, f.eks. en UT100/200
Men så lenge du sjekker målene, å det er plass til en gjærings dunk inni skal det nokk gå bra.
 
Aha, jeg ser at Jan Terje sliter litt med WAF (Wife Acceptancy Factor) her  >:D. Det ser riktignok snerten ut med et sånt vinskap, men det er nokså dyrt om ikke overpriset. Hvis det er pengene det kommer an på, så ville jeg gjort slik Steinarja anbefaler, nemlig en kombinasjon av et vanlig kjøleskap og en ekstern termostat. Det er skrevet en del over UT100 og UT200 her på forumet.

I dine tidligere innlegg så leser jeg at du brygger små batcher i 20-liters klassen. Da kan det, avhengig av formen på gjæringskaret, være aktuelt å bruke et benkekjøleskap (uten fryser). Dette går kanskje lettere an å plassere, og du kan lett bygge det om til en kegerator (tappetårn oppå kjøleskapet) ved en senere anledning, f eks når du har mindre behov for å lage undergjæret øl. ;D Et sånt benkekjøleskap kan du få kjøpt nytt for under 2000 kr, jeg har til og med sett dem i metallic grå.
 
Hehe...

Du har helt rett, Eduard. WAF-faktoren er helt klart med i bildet  ;) Vi har en forholdsvis liten leilighet i Oslo, så uansett hvilken løsning vi velger så kommer den til å bli veldig synlig.

Men det er også litt latskap fra min side. Nå vet jeg ikke hvor lang tid det vil ta å modde et kjøleskap, men pga. min manglende handyness så regner jeg med at det vil ta litt lenger enn for de fleste :)

Så jeg er egentlig villig til å betale litt ekstra for en ferdig løsning som ser bra nok ut.

Men sånn som det virker ut fra denne tråden tidligere så har vel ingen faktisk gått til innkjøp av vinskap for dette, men valgt en kjøleskapsmod isteden.
Så noen erfaringer med vinskap kan det da kanskje være litt vanskelig å få :)

Så jeg tror nok jeg prøve å finne et kjøleskap som kan ha høy nok WAF for et slik prosjekt. Hvordan brukes egentlig en slik UT100/200, Steinarja? Er det bare å plassere en sensor i kjøleskapet, eller må man lage noe hull i skapet for kabel e.l.?
 
Tilbake
Topp