Brukbar plastslange?

Jeg bruker slike luftslanger i mitt bryggeoppsett og har ikke merket  smak eller lukt av disse. Rimelige slanger som når dem ikke ser fine ut lenger er det bare å demontere å på med nye,  bruker dem til transport av meske og skyllevann.  Vet mange er litt redd for at disse skal avgi forskjellige stoffer men regner med at man får i seg diverse stoffer over alt og har ikke merka at man er blitt verre enn man var før brygginga starta!

jeg har en tynnere slange fra biltema som ser likedann ut i det ene tappetårnet mitt, den har indre diameter på 4mm, men ellers lik. tappet mange liter øl gjennom den uten at jeg har opplevd hverken umiddelbar reaksjon, eller senvirkninger av det. (øllet har nok skylden for det som har oppstått av reaksjoner) ;D

magne1972 skrev:
jeg har en tynnere slange fra Biltema som ser likedann ut i det ene tappetårnet mitt, den har indre diameter på 4mm, men ellers lik. tappet mange liter øl gjennom den uten at jeg har opplevd hverken umiddelbar reaksjon, eller senvirkninger av det. (øllet har nok skylden for det som har oppstått av reaksjoner) ;D

Siden han skriver vørter og ikke øl er det nok temperatur opp mot 100 °C i bildet, og da er saken en annen.

Jeg bruker dem som sagt til bla. skyllevann på ca 80 grader og er ikke verre enn jeg var tidligere.  Ingen rykninger eller synsforstyrrelser så vidt jeg har lagt merke til, har ellers ikke fått noen tilbakemeldinger om at det er blitt til det  verre!

DEHP og flere andre ftalater klassifisert som reproduksjonsskadelige
DEHP, BBP, DBP og et såkalt ”7-11-ftalat”, 711P; (1,2-benzendikarboksylsyre, di-C7-11-forgrenede og lineære alkylestere) er klassifisert som reproduksjonsskadelige. De kan skade forplantningsevnen og gi fosterskader. DIBP er også foreslått klassifisert som reproduksjonsskadelig. Dette medfører at stoffene skal merkes med farebetegnelsen giftig.
Kilde: http://www.miljostatus.no/Tema/Kjemikalier/Noen-farlige-kjemikalier/Ftalater/
Se også her: http://www.ftalater.se/index.asp?page=54
Hvis du altså allerede har gjort din Darwinianske plikt er det nok ikke så veldig farlig.  >:D

Tilbake
Topp