Brukbart termometer?

Det så mistenkelig ut som en thermapen ja. Du kan jo kalibrere det mot et kjent termometer evt isvann for å se om det måler riktig. Jeg har samme termometer fra eBay som @Noget Undergjæret og eneste ankepunktet mot det er at det bruker veldig lang tid på å stabilisere seg på en temperatur sammenlignet med thermapenen.
 
Jeg bruker et grilltermometer fra weber. Utrolig raskt og måler riktig. Kostet under hundrelappen.
 
Takk for svar. Jeg har prøvd alle sammen. Har også prøvd annenmanns thermapen, og da blir det liksom litt kjipt å gå tilbake til de trege. Å vente på temperatur er en kjedelig greie.
 
Testet. Litt skuffende egentlig. Viser omtrent en grad lavere enn andre termometer, og den er ikke merkbart raskere enn de andre som er linken til før i tråden. (jeg har ikke prøvd weber sin) Mulig jeg var uheldig med mitt eksemplar, men lell da.
 
Noen som vet om et bra termometer med externt display og alarm. Jeg brygger i kjelleren og er lei av å springe opp og ned kjellertrappa for å følge med. Jeg har prøvd det som finnes i norske butikker (Jula/Clasern/Biltema/Jernia), men ennå ikke funnet noe som funker. F.ex. det fra Jernia ser i utgangspunktet bra ut, men det er ikke vanntett.
 
Jeg har bygget en utvidelse til min gjæringslogg på Arduinoplattformen med display, alarm og weblogg. Den oppdaterer webben hver 30 sekund, og jeg får en fin graf jeg kan følge på telefonen så lenge jeg har Internett eller 3G dekning. Lagrer loggen / grafen for senere analyse når ølet er ferdig
 
Jeg har tenkt på å mekke meg et i hardware som gir alarm ved 4 temperaturer, 25, 67, 78 & 100 grader f.ex. 25° skal gi alarm når tempen går ned ved kjøling. Krever bare en op-amp og tre motstander for hver temp. Pluss en switch, en alarm og kanskje en box. Jula har utetermometer med ledning for 20 kr. så om jeg kjøper to så har jeg et display også.
Har en Arduino, men er ikke så avansert som deg enda @msevland, får se når høstmørket og regnet setter inn, da er motivasjonen større for å sitte inne og mekke på sånt.
 
Når høsten kommer, er planen å få lagt den ut på DIY tråden her på forumet. Jeg er ikke helt fornøyd med den trinnløse alarminnstillingen. Har en øvre og en nedre alarmgrense som jeg stiller med en endeløs vridebryter
 
Tilbake
Topp