Bruke fersk gjær som nesten er gått ut på dato?

Har planer om å brygge ekstrakt ølsett imorra, men fersk gjæren har 2-3 dager på seg før den er "utgått". Har ikkje tenkt å lage nokke gjærstarter siden eg ikkje har nokke maltekstrakt liggande utenom det som ligger i sjølve boksen. Er det mulig å bruke denne gjæren? Regner med at masse av gjærcellene er vekke, men kan man ikkje bare la brygget stå 1 ekstra uke å gjære seg enn vanlig?
 
Lag starter på Moss maltextrakt fra ØkonomSparICA'en på hjørnet. Så får du bekreftet at det er liv og satt ølet med friske celler. Du reparerer ikke underpitching med lenger tid.
 
Då har eg skaffa meg et glass med Moss maltekstrakt. Skal brygge 22L med Best Bitter ekstrakt fra Bryggselv. Har 1 English Ale med best før 12.09.14. Så eg trenger altså ca 1 dl med maltekstrakt + 1 liter vatn som kokes, så helles gjæren i og står i ca et døgn?
 
Du må nok lage starter gitt! Anbefaler å bruke denne kalkulatoren. Men siden gjæren har utgang idag, så tror jeg du må lage starter i 2 omganger for å få opp celle antallet..
Du skal bruke 125g flytende maltekstrakt pr. liter vann.
Edit: kok i 15min og avkjøl til pitche temp. hvis du ikke har magnetrører, ha det på en sterilisert 1,5l flaske å rist denne regelmessig i 24-36timer!
 
Har egentlig lust å bare komme igang no, så lager starter med 1l vatn og 1 dl maltekstrakt og lar det stå i 2 dager før eg heller det over i vørteren, så får det gå som det går! :)
 
Gjærstarteren har stått i 3 dager og kan se at det har blitt meir gjær. Spørsmålet er korleis man ser når den er ferdig. Kan den stå mykje lengre? Skal gjæren ta til seg meir av vørteren?
 

Vedlegg

  • 10708348_10152449579916185_538248595_n.jpg
    10708348_10152449579916185_538248595_n.jpg
    30,3 KB · Sett: 41
Tilbake
Topp