1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bruke gammel gjærkake

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Danielgj, 24 Sep 2020.

1. Danielgj

Danielgj
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei!

Jeg brygget en pils for nå ca 60 dager siden, lagde gjærstarter som etter kalkulator endte med 800-900 billioner celler, dette ble brukt på 45 liter øl, gjæret under trykk og fatet ølet etter ca 10 dager. Ølet er nå overraskende godt og jeg ønsker å brygge samme pilsen imorgen, det jeg nå lurer på er om jeg kan bruke gjærkaken som var igjen etter sist brygg, altså for ca 50 dager siden, gjærkaken har ligget under 2-3cm øl i det trykksaker gjæringskaret siden.

2. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

ta en skjerv av gjærkaka og sett en starter på den

Finn Berger liker dette.
  3. Danielgj

Danielgj
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det spørs om det må bli det, hadde håpet på å kunne sette ny vørter på uten å røre gjærkaken.

4. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det blir jo øl, men gjær som er plaget gjennom trykkgjæring er ikke i toppform. I tillegg er den eldgammel. Ville absolutt ikke brukt den.

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Skal du gjenbruke gjær, bør det ikke gå mange dagene. Og du skal vel ikke gjenbruke gjær etter trykkgjæring - eller tar jeg feil der?

6. Danielgj

Danielgj
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Enkelt og greit svar, tusen takk, da blir denne gjærkaken kastet!

Det kan se ut som du har rett. Det blir nok ikke testet av meg etter svaret til Holmentoppen.

#6 Danielgj, 24 Sep 2020
    Sist redigert: 24 Sep 2020

Del denne siden