Bruke pumpen under nedkjøling?

Det er ganske normalt å sirkulere vørteren i kjelen under kjøling når ein likevel har ei pumpe. Søk på forumet på whirlpool.
 
Bare sett i gang pumpen noen minutter før kjølingen starter, så desinfiserer du den samtidig. Jeg kjører den de siste 30 min. av kokingen.
 
på nyere Spedels er det ikke mulig å starte pumpen når temp > 80 grader (tror jeg det var).
Er i allefall sånn på min 50L som er 6 mnd gammel.
 
La ikkje merke til at dette var speidelforumet. Veit ikkje om det er normalt å køyre pumpene på speidel under kjøling. Men det kan nok andre svare på.
 
Det er lurt å kjøre pumpene under avkjøling. Både for å få en jevn temperatur i vørteren, for å få en mere effektiv kjøling og for å forhindre feilvisning i temperatur grunnet at temperaturføleren blir isolert av trub. Men jeg pleier å la vørteren hvile en stund etterpå for å bunnfelle.
 
tass_en skrev:
på nyere Spedels er det ikke mulig å starte pumpen når temp > 80 grader (tror jeg det var).
Er i allefall sånn på min 50L som er 6 mnd gammel.

Kjører den på manuell, da skal pumpene starte uansett temp. Iallefall på min.
 
Siden pumpene slår seg av over 80 grader på automatisk program, tar jeg det som et hint om å helst ikke kjøre de med så varm vørter. Så jeg pleier å la det kjøle seg til rundt 75c, det tar jo ikke mange minutter, så sette på pumpene. Som Rune sier gir det en jevnere temperatur og kjølingen går mye raskere.
 
Får dere ikke fullt av nedfall som tetter pumpene?

Vi gjorde det en gang men den ene pumpa gikk tett med en gang og det var litt mas å få vaska den skikkelig.

Det vi gjør er å "shimmye" kjøleren med jevne mellomrom under kjølinga.
 
Gahr skrev:
Bare sett i gang pumpen noen minutter før kjølingen starter, så desinfiserer du den samtidig. Jeg kjører den de siste 30 min. av kokingen.
Det å pumpe kokende eller nær kokende væsker er risikosport av høy klasse. Du kan risikere støtkoking på sugesiden og
kavitasjon i pumpa. Begge deler kan gi uante konsekvenser.
 
Har i alle fall fungert ypperlig med March-pumpa i mitt oppsett. Men som sagt overså jeg at det her var snakk om en Speidel...
 
På min Speidel 50 L (kjøpt nylig) stopper pumpene også i manuell modus når man når 85 C (står vel 88 i gebrauchanveisungen). Det betyr at om man kjører pumpene under kjøling så vil de inneholde en mindre mengde vørter som ikke har vært kokt. Jeg valgte å kjøre dem i dag. Men er det noen andre som har filosofert over om det kan være et hygieneproblem? :confused:
 
Trur kanskje du kan gå ut frå at etter ein times koking så er også det som er i rør og pumpe under speidelen også ganske tett på kokepunktet - rørdelane vil jo leda varmen.
 
Vil ikke kjøring av pumpen(e) effektivt motvirke whirlpool-effekten fullstendig?

Ref. Runes kommentar om at man da heller bør la vørteren stå litt etter nedkjøling.
 
Tilbake
Topp