Brukerveiledning til bryggeriet

Per Øyvind Arnesen

Dommerkomite
Heisann,

her er notatene mine fra i går. Er det noe jeg har glemt av, eller som er rav, ruskende feil?

Diverse
- Ved bestilling av ferdigkvernet malt fra Bryggselv, bruk malingsgrad #2
- Legg en klut under pumpa eller legg den i holderen under benken hvis den bråker for mye

HLT
- Fyll oppi vann, vri på bryteren, trykk på startknappen
- Tempsensoren er litt flaky over 80-ish grader, viser ganske bra på 70
- Bruk liggeunderlaget for å få isolasjon
- Etterfyll med 16-17 litt vann i HLT til skylling

Mesking
- Mesk ivei med pumpa på, pass på makstempen, luk ut luftbobler
- Tempen på meskeplata må styres manuelt pr nå, sensoren er gåen. Bryteren er varm.
- Hvis noen har en 3,5KW-plate med mekanisk styring, så kjør på
- Ikke ta for mye malt i med én gang, ellers tetter pumpa seg
- Rør forsiktig, ellers løsner slangen fra silen til pumpa, da har du et problem.
8050867264_05fd0a4e18.jpg
8050862487_ddccfc7d59.jpg


Skylling
- Kast mesket i containeren, bruk dobbel søppelpose
- Skyll sakte mens du tapper over til kokekjelen!
8050867484_32580d34ff.jpg
8050867772_396ceec27d.jpg


Koking
- Bruk liggeunderlaget som isolasjon
- Induksjonsplata slår seg av automatisk etter 60min, må trykkes litt på én gang i timen

Kjøling
- Fare for dampeksplosjon!!!
- Koble vannslangen på kjøleren med innvann øverst
- Hold kjøleren over gryta med røret der vørteren kommer ut  over væskenivå i kokekaret mens pumpa går (bruk kranene for justering av trykk), bruk tykke hansker eller klut, senk sakte nedi.
- Steriliser kjøleren de siste 15min (uten kjølevann) av koketiden
- Sjekk at slangene sitter godt nok
- Skru på vannet til kjøleren sakte, ellers blir det dampeksplosjon
- Kjøling tar ca 10min ned til 16-17-grader
- Bruk pumpa for ekstra futt i fylling av gjærkaret
8050862281_e648c39988.jpg


Rengjøring
- Bruk dobørsten til første kjelevask
- Vask så kjelene i oppvasken, bruk Speed-modus
- Vask alle pakninger og kraner i vasken
- Åpne og lukke meriekoblingene under vasking for å få ut grums i ventilene
- Tørk av gulvet, putt alt tilbake på plass i skuffer og skap
- Kuleventilene bør demonteres og oppbevares demontert, da det har vært observert begynnende rust.
 
Et lite tillegg jeg har blitt gjort oppmerksom på:
Kuleventilene bør demonteres og oppbevares demontert, da det har vært observert begynnende rust.

(Rustfritt stål, ekte fra Kina.)
 
gustavf skrev:
Et lite tillegg jeg har blitt gjort oppmerksom på:
Kuleventilene bør demonteres og oppbevares demontert, da det har vært observert begynnende rust.

(Rustfritt stål, ekte fra Kina.)

Oppdaterte listen. Er det noe fare for at det blir slark i de etter en del (de)monteringer?
 
Nei. Det er også ekte PTFE-pakninger fra Kina, montert med skruer fra samme sted, så det er helt utenkelig ;)
 
- Hold kjøleren over gryta mens pumpa går (bruk kranene for justering av trykk), bruk tykke hansker eller klut, senk sakte nedi

IKke den store forfatteren, men bør vel få med at Ut røret for vørter bør holdes over veskenivå i gryta når pumpen startes for å unngå vørter overalt?
 
cral skrev:
- Hold kjøleren over gryta mens pumpa går (bruk kranene for justering av trykk), bruk tykke hansker eller klut, senk sakte nedi

IKke den store forfatteren, men bør vel få med at Ut røret for vørter bør holdes over veskenivå i gryta når pumpen startes for å unngå vørter overalt?

Oppdatert!
 
Hvis man har luft i slangen som sirkulerer vørteren så vil denne luften ekspandere voldsomt hvis den blir sluppet ut under væskenivå i en kokende kjele. Er vel ikke en direkte eksplosjon, men vørteren spruter ut av kokekjelen. starter man sirkulasjonen mens utløpet er like over vørteren så unngår man slike ubehageligheter.
 
Per Øyvind Arnesen skrev:
...veiledning...

Etter bryggingen igår er det et par ting som må med:

HLT
- Varm opp halvparten av meskevannet i HLT og i meskefatet, så går det kjappere

Mesking
- Pass på at meskeslangen ikke synker nedi
- Bruk korte slanger så ikke varmetapet blir for stort
- Temperaturproben kan settes i meskeslangen, men viser da for kaldt
- Dobbeltsjekk mesketempen med flere termometer, PID-en viser sannsynlig for kaldt

Koking
- Tørk av taket med en klut for å slippe drypping av kondens overalt

Kjøling
- Pakningene på vannslangene til kjøleren er slitte og lekker. Disse bør nok byttes ut.

Tapping til gjærkaret
- Løsne den øverste slangen fra kokekjelen og tapp gjennom pumpen (med pumpen av for å ikke ødelegge whirlpoolen med trub, da blir det bunnfallfest).

Hm, ser at det ikke er mulig å redigere det første innlegget. Jaja.
 
PID oppsettet vi har har flere småfeil vi burde få rettet opp i. Måleprobene er ulinære og tar inn vann/vørter. Regulatoren forandrer prosessverdi til settpunktverdi når den er ca 2 °C unna unna settpunkt , uten at dette stemmer med virkeligheten. Mulige tiltak er å bytte Regulator og prober. skal man bytte til f.eks Sestos så må vi bytte fronten på automatikkskapet, da disse regulatorene er mye mindre. Hvordan fungerer fuktighetsregulatoren?
 
Jeg gjorde to brygg i går og jeg synes bryggeriet fungerer bra.
Plasserte sensoren til mesken like over falskbunnen, og overvåket temperaturen på returen fra pumpa.
Det blir fort en del forskjell på disse på grunn av lang tilbakekoplingssløyfe, så jeg kommer nok til å ha sensoren i returslangen neste gang.

Hadde også lekkasje fra Gardenakoplingene på kjøleren, men jeg fikk tettet dem.
Disse koplingene er todelte, og den ytterste delen hadde skrudd seg løs.
Litt Loctite her, så blir det bra.

Automatikken på avtrekksvifta bør overstyres når brygget kokes. Vri bryteren helt til høyre.
Hvis det er tørr luft ute går den målte fuktigheten på sensoren raskt ned, selv om det drypper fra taket.

Kudos til dere gutta som har satt sammen et glimrende bryggeri! Bra jobba!
 
Jeg vil også oppfordre alle til å merke alt de har i lokalt med navn og gjerne dato.

Har du litt dødtid er det fint om du tar en liten kikk i lokalet om det er noe som bør kastes eller vaskes. Det er ikke noe som gjør seg selv. Kverner du malt i lokalet er det også en fordel om du gjør det på trappa, for å hindre støv.
 
Tilbake
Topp