Brukt meieriutstyr, tanker, pumper etc..

Tor Vidar

Norbrygg-medlem
Jeg tenker å "oppgradere" det lille brygghuset mitt og lurer på om noen i forumet vet om det finnes lokalt (Norge) firmaer som har spesialisert seg på omsetting av brukt meieriutstyr?
Ser at markedet er større utenlands, f.eks. http://handing.dk/. Er det noen som har handlet her eller andre steder utenlands er jeg takknemlig for tips.

Her et bilde av pikobryggeriet mitt som jeg har planer om å oppgradere til nano :skaal:
 
X marks the spot :p

Har desverre ikke noen tips, men ble litt nyskjerig på bildet.
Ser hva en del av utstyret du har her er, men så er det de to store maskinene på venstre side? Å er det fjellet som er påtur inn helt innerst i kroken?
 
Hvor stor er ditt nåvarige pikobryggeri, og hvor 'nano' skal det bli? Mener å huske at overgangen fra piko til nano utgjør faktor x1000 så dette blir spennende ;D
 
Steinarja skrev:
Har dessverre ikke noen tips, men ble litt nyskjerig på bildet.
Ser hva en del av utstyret du har her er, men så er det de to store maskinene på venstre side? Å er det fjellet som er påtur inn helt innerst i kroken?

Maskinene er hhv. meske- og vørterpanne og fermenteringstanker (nærmest). Dette er opprinnelig maskiner fra en liten iskremfabrikk som jeg var så heldig å få tak i. Disse er ombygd litt for å kunne passe til ølproduksjon. Og mor Norge er et natulig innslag i brygghuset ;D.
 
Eduard skrev:
Hvor stor er ditt nåvarige pikobryggeri, og hvor 'nano' skal det bli? Mener å huske at overgangen fra piko til nano utgjør faktor x1000 så dette blir spennende ;D

Tja, pikobryggeriet har vel status som "forsøksstasjon" om det blir nano vil tiden vise. Pr. idag er batchene på ca. 70l som er begrenset av gjæringstankene. Interessen for bryggingen min ikke går upåaktet hverken i nabolag eller hos arbeidskolleger, og begeistringen er stor for bryggene. I og med at interessen for "spesialøl" er stigende her hjemme er fristelsen til å ta dette et lite hakk opp og ut fra nabolaget i mine tanker...... 
 
Fine greier Tor Vidar! Artig å se at man kan bruke (ombygd) iskremutstyr! Jeg ser du bruker Stanas oppsett med vinsj? Og er det 75-l-oppsettet du bruker? Lurer fremdeles på hvilken størrelse du tenkte å oppgradere til. Husk at man trenger større plass både til brygging som til gjæring ;).
 
Ja, prinsippet er det samme. Malten ligger på en dobbelt bunn som jeg heiser opp, men dette sammen med det meste av utstyret jeg bruker er selvlaget. Jeg bare kopierer, kapper, sveiser og kobler >:D. Plass er ingen problem, har tidligere arbeidet med keramikk så i naborommet står det 80kvm og bare skriker etter å bli tatt ibruk.
Ang. volum eller kapasitet er jeg ikke sikker ennå, det kommer først og fremst an på egne ambisjoner og muligheten til fremtidige inntekter. Vil anslå at en et brygg ville bør ligge på 250-400l for å være regningssvarende mhht. arbeidsmengde slik stakkars bryggeren ikke trengte å brygge hver uke.
 
Du vil kanskje lese dette sagnomsuste emnet først: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=414.0
Man kan riktignok bygge om til 250-400 l, men
- er det lov å ha et bryggeri som driver med næringsmiddelfremstilling i eget hus?
- du kan ikke lenger brygge øl og drikke det selv uten å ha betalt avgift over det (16 kr/l og oppover)
- sterkøl må selges via Vinmonopolet, og det er visst ikke lett å få inn øl der. Mener at Haandbryggeriet alt har gitt opp det der til fordel for <4,75%-øl i butikker.

Men, aldri si aldri, hør eventuelt med Det Lille Bryggeriet i Rena, kanskje de har tips til deg når det gjelder fremstilling av øl kommersielt på liten skala.
 
Takk for linken Eduard! Morsom den, tror egentlig den startet som en spøk (trolig en overvintra fra jappetida eller sønnen). Har vanskelig for å ta den seriøst, men uansett viser den mange skjær i sjøen på veien til Hyllemeter-Nirvana.

- Produksjon i eller i nær tilknytning til bolig er det ingen hindringer for, næringmiddelforskriftene skal følges. Har forøvrig arbeidet med næringsmiddelproduksjon som elektro tekniker i nesten 10 år og kjenner godt til fysiske krav som settes til både lokaler og håndtering av matvarer og produksjon av næringsmidler. Distribusjon og salg står det verre til med :klovn:.

- Ølproduksjon kan også deles inn i utvikling og produksjon, som har ulik beskattning, alkoholloven regulerer beskatning av det ferdige ølet.
- Sterkøl kan som du nevner kun selges på Vinmonopolet og derved snevres markedet betydelig inn for denne type øl. Kjeder er uaktuelt for denne type produksjon/volum med hht. til leveringsdyktighet ol.

Dermed står en igjen med en håndfull landhandlerier og serveringssteder, altså ingen direkte vei til en pengemaskin. Look to Denmark tenker jeg, og tenker på den formidable utviklinga micro- og pubbryggeriene har hatt her. Kanskje litt overetablering, men det reglerer markedet selv raskt.

Som alt annet av ting og tang vi omgir oss med, så startet alt i det små og er en måteholden og villig til å stå på er det meste mulig. Har en venn som startet produksjon av høytalere sent på 80-tallet (Patos) og idag millionbedrift, 1 ansatt foruten gründeren selv. I skarp konkurranse med resten av verden satset han på kvalitet og meget god lyd for en fornuftig penge.
 
Tror disse gutta selger brukte melketanker -> http://www.profinor.no/content.asp?folder_id=10&cluster_id=911
 
Hei Richard, ja kjøling på fermenteringstanker så kontroll av temperatur er en lek +-0.5°C ved stormgjæring. Har vært borte i disse gutta før ved kjøp av filter. Har sluttet med ølfiltrering nå kullfiltrerer jeg kun vann til brygging. Skal sjekke...
 
Tre valser og den er helt genial, gir et fenomenalt resultat. Har regnet og regnet og beregnet (med beercalc)og kommet til en effektivitet på  92-95% på brygg. En del av dette kan tilskrives den gode knusingen av maltet, bruker min på grovest.
 
Jeg har også skjønt at 3 valser er bedre og gir mindre støv, har selv en barley crusher så jeg kan liksom ikke bare bytte. Den har to valser gjør jobben sin godt nok. Skikkelig tappesystem er viktig, ser at du har et tappetårn i hjørnet på det ene bildet. Jeg har et knøttlite bryggeri med tappekraner som motiverer meg veldig under vasking.


"http://www.youtube.com/v/jQjeoaUwkkc&hl=en"

:skaal2: :skaal2: :skaal2:
 
Jeg har iallefall plukka en masse rustfrie rør i 316SS her lokalt hos http://www.stensli.no/ En kan finne mye rart der, har også sett en platekjøler og masse kraner og slikt. De tar 29 kroner per kilo for rustfritt stål.
 
Tilbake
Topp