Brukte hageslange (pvc) på sirkulasjonspumpa BB30 - kaste?

Mista den lille silikonslangen man fester på kranen på BB30 og kobler til sirkulasjonspumpa. I hu og hast kobla jeg til en liten hageslangebit, og tenkte ikke noe mer på det. Men så slo det meg. Må jeg kaste dette ølet? Vørter på ca 65 grader har sirkulert gjennom ca 15cm med sterilisert (starsan) biltemaslange.
 
Slik:

2012-10-14%2011.19.39.jpg


Kokte i 90 minutter etterpå.
 
Vel - det einaste som står på Biltema sine sider om denne slangen er at den er blyfri og rekna brukt for opp til 65 grader (som vel går på at den ikkje  blir ødelagt på denne temperaturen - ikkje at den egnar seg for bruk i samband med at det som går gjennom den skal drikkast).    Så spørs det om det er brukt noko anna tungmetall i den - f.eks. kadmium.    Det står heller ikkje noko på innpakninga (eg har ein rull liggjande).    Kunne kanskje vore ein ide å sjekka med Biltema om dei har meir informasjon? 
 
Sendte mail til Biltema for å høre. Forløpig står det 21 gode liter med Christmas Ale til gjæring. Men OM det er kadmium i slangen, ville du evt. da ha tømt ølet i vasken?
 
Oi.. nå ble jeg litt bekymret. Jeg fylte 25 liter vann i kokeren gjennom billigste sort hageslange fra clas ohlsson :bank2:
 
Det er nok ikke ideelt, men jeg bruker selv vann fra hageslangen av og til i bryggingen. Og så lenge vannet får renne litt først så tror jeg ikke det er noe problem..
 
Søker ein rundt på nettet finn ein (om ein skal tru det ein les) info om at PVC slange ikkje er "food safe" over 57 grader (135F).  I tillegg kan det - når slangen er ny - gje litt "off flavour" og dette aukar med temperaturen.

http://homebrew.stackexchange.com/questions/6867/benefits-and-drawbacks-to-different-tubing-types
Når det gjeld Biltema sine slangar så skriv dei at den blå er blyfri medan den grøne dei har er ikkje deklarert som blyfri - så då er den grøne vel ikkje blyfri.. 
 
Hvis du kjører varmt vann gjennom slangen så vil du kjenne det luker litt merkelig. Med kaldt vann lukter det ingenting. Har brukt hageslange selv, men da bare med kaldt vann (5 °C).
 
Tilbake
Topp