Brusflaske-format gass inn/ væske ut enhet

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Jeg driver å pønsker på hvordan jeg skal klare å minimere oksidering av ferdig gjæret øl.

Jeg tester nå å overføre ølet til corneliusfat etter at stormgjæringen er ferdig, men før gjæringen er helt ferdig. Da vil oksygenet som blir tilført ved overføring til fatet bli forbrukt av gjæringen.
Har laget til en "spunding-valve"/"ballong LODO" løsning inspirert av @msevland sin Darth Wader løsning. LODO lite.

Har en CO2-inn ball-lock koblet til en alu ballong. CO2 produsert under gjæringen fyller så opp alu-ballongen, når den er full er det en "blow off" der CO2 går ned i en flaske med StarSan.
Dette fungerer helt fint.

Kaller denne "enheten" for "John Guest Balloon Blowoff".
2016-11-05 16.32.51.jpg


Når gjæringen er ferdig, overfører jeg så ølet til et annet cornelius fat som er purget for O2 ved å pushe ut StarSan med CO2. So far so good.
MEN, jeg vil gjerne ha muligheten for å karbonere naturlig på fatet med sukkerlake. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg har lyst.
Da trenger jeg å kunne få sukkerlake inn i fatet uten å åpne lokket og dermed slippe inn O2.

Det er her "Brusflaske-format gass inn/ væske ut enheten" kommer inn.
Jeg ser for meg en enhet som jeg kan skru på en vanlig brusflaske jeg kan fylle med sukkerlake. Så bruker jeg CO2 til å pushe sukkerlaken inn i det tomme fatet før ølet overføres.

2016-11-08 21.47.17.jpg

Enheten vil vel fungere som en G-kobling egentlig.
Noen som vet om noe slikt eksisterer? Ebay/Ali?
Dersom ikke, tar jeg patent på det her og nå ;)
None med 3D-printer som tar utfordringen?

Siden denne enheten passer på både 0,5 liters flasker og 1,5 liters flasker, kan jo dette også brukes til å blende inn ulike ting i øl på fat, uten å måtte åpne lokket og slippe inn O2, ikke bare sukkerlake.

Tørrhumling har jeg ikke funnet noen løsning på enda, men jeg har noen tanker....
 
Dette er jeg superinteresserti i og.

Jeg har tenkt på en slags venturi-løsning hvor sukkerlaken er der luften ville egentlig kommet inn. Vet ikke hvis det fungerer, men har mye annet å tenke på frem til jeg skal sukkerkarbonere..
 
Kan du ikke bare bruke en PET karbonerings CAP med slange til bunnen av flaska med sukker. Klem ut luften og sett CO2 på. Presses mellom lårene inn i fatet
http://goo.gl/LHb8wE
Disse passer for både CO2 og øl på Cornifatet
 
Kan du ikke bare bruke en PET karbonerings CAP med slange til bunnen av flaska med sukker. Klem ut luften og sett CO2 på. Presses mellom lårene inn i fatet
http://goo.gl/LHb8wE
Disse passer for både CO2 og øl på Cornifatet

Dette ser jeg for meg blir samme som å bruke en beergun, omtrent. Tuten må være åpen for å få det til å renne.
 
Tørrhumling med humlepose:
Putt magnet i hunlepose, og magnet utenpå lokket. Når du skal tilsette humle, fjern magnet, og humlepose detter nedi bøtta
Funker ikke, for da må humleposen inn sammen med StarSan. Skal ikke åpne lokket etter at det er purget for StarSan med CO2.
 
60ml sprøyte fra apoteket, liten slange stump og så grå ballock. Bare å presse sukkeret ned i fatet via inn koblingen på fatet.
 
Tørrhumling med humlepose:
Putt magnet i hunlepose, og magnet utenpå lokket. Når du skal tilsette humle, fjern magnet, og humlepose detter nedi bøtta

Funker ikke, for da må humleposen inn sammen med StarSan. Skal ikke åpne lokket etter at det er purget for StarSan med CO2.

Etter å ha sovet på dette.
Det fungerer jo selvfølgelig med hensyn til oksidering.
Tørrhumlingen skal jo foregå i fatet der siste resten av gjæringsforløpet skal skje, og til dette fatet overføres jo ølet med lokket åpent.
Så posen må jo ikke inn sammen med StarSan, jeg var for trøtt i går til å koble rett.

Men hvordan vil det være å ha humleposen hengende over det gjærende ølet i en ukes tid før den "slippes" ned i ølet?
Humlen er jo tørr, og i et fuktig miljø vil den jo trekke til seg fuktighet.
Blir det da en fuktig, kompakt klump inni humleposen som ikke vil løse seg opp når den "slippes" ned i ølet?
 
3/16" slanger gjennom korken. Det er god plass til 2 stk 3/16" hull i en bruskork.
Ser for meg at det skal være greit å få tett.

Slangene kobles via John Guest kobling(er) til hann-gjenger som passer til gass-inn og øl-ut ventiler.

Skal teste dette bare jeg får orget noen deler.
 
Man får kjøpt John guest kobling som er utv helgjenget. Bore hull i flaskekorken og sette en mutter på hver side med en liten nylonpakkning.
 
Ikke helt ulik denne jeg kjøpte hos Bryggeland for lenge siden
fd1732711244f2c2a59609a6d4e96115.jpg
 
Man får kjøpt John guest kobling som er utv helgjenget. Bore hull i flaskekorken og sette en mutter på hver side med en liten nylonpakkning.

Spørsmålet er om det er plass til 2 slike gjennomføringer i en kork?
Trenger en til gass-inn og en til væske-ut.
 
Du kan gjøre dette mye enklere,gjær fra start på fat,sett på denne https://www.morebeer.com/products/adjustable-pressure-relief-valve.html )finner den på ebay/aliexpress og)
Du kan fulle fatet ganske fult,trykket gjør at det skummer mye mindre..

Juster trykket under gjæringen,når du er ferdig gjæret er ølet fredig karbonert.
co2 som produseres etter stormgjæringen bruker du til å flushe fat nr.2

Skal du tør humle legger du bare hulla i fat 2 før flushing starter..mottrykks fyller ølet over på fat 2..

Vi gjør dette på vv tanker,(2 til gjæring og 2 til lagring/klarning,alle 120 liter)fungerer veldig bra,holder 5 psi til gjæringen er ca halvveis så øker vi trykket til ønsket trykk etter hvilken temp gjæringen er på i slutten..

CO2 som produseres bruker vi til å flushe lagrings tankene og bryggeri fat..

Vi mottrykks fyller så på flasker med denne..
https://www.aliexpress.com/item/Hig..._1&btsid=e948085e-5d87-4d5f-aa3d-be627c09eaa0

Ølet har ingen kontakt med luft fra gjæringen ble startet til flasken er full og blir korket.
 
Mener Pet Carbonerings-cap er den beste løsningen... og jeg bruker den selv. Den er anvendelig siden jeg også bruker den med StarSan til gjennomspyling av tappe-anlegget... MEN
Dersom du ønsker en mer komplisert versjon, har du her en løsning med to 3/16 slanger som limes i hull i korken. Den ene går i bunn, og den andre stopper i tuten. Her er det John Guest og 1/4" skrukoblinger som gjelder...
39d027b0cf4fd6c89b6d0995f9e3ec62.jpg

https://www.aliexpress.com/item/32691578012/32691578012.html
http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=341&k=241
http://shop.humle.se/utrustning/kop...kulkopplingar/ol/gangad-kulkoppling-14-mfl-ol
... tror gjengene skal passe...
 
Hvorfor bruker du ballong under gjæringen? Kan forstå behovet under CC?

Jeg oksiderte et øl som jeg tappet på fat big time. Kun min egen skyld, mest pga lite erfaring og litt pga tankeløshet.
Så nå forsker og tester jeg litt.
"John Guest Balloon Blowoff" er faktisk inspirert av en kombinasjon av @msevland sin lodo-lite, og beermore-enheten @TazzaT linker til.

Målet er ikke å gjøre det komplisert, men å få noe som fungerer. Om jeg ender opp med å gjøre det slik jeg har gjort tidligere, bare være litt mer forsiktig for å unngå oksidering, så har jeg i alle fall lært noe underveis. :)

Ballongen skal i alle fall stå på under CC.
 
Tilbake
Topp