Brut IPA - bryggefeil med enzymer

BuddhaBar

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget Sjampis Brut IPA fra Bryggselv og fulgte oppskriften. Der står det ingen ting om når enzymer skal oppi, bare at det er etter pitching av gjær. Ser i forumet her at det anbefales å tilsette det etter ca 5 dager. Jeg sjekket SG etter 5 dg og målte 1.000. Spørsmålet mitt er om gjæringsprosessen har godt skeis eller om gjæra allikevel har fått gjort jobben sin. Noen erfaringer eller antagelser?
 
Jeg har brygget Sjampis Brut IPA fra Bryggselv og fulgte oppskriften. Der står det ingen ting om når enzymer skal oppi, bare at det er etter pitching av gjær. Ser i forumet her at det anbefales å tilsette det etter ca 5 dager. Jeg sjekket SG etter 5 dg og målte 1.000. Spørsmålet mitt er om gjæringsprosessen har godt skeis eller om gjæra allikevel har fått gjort jobben sin. Noen erfaringer eller antagelser?

Hvis du måler SG på 1.000 etter fem dager så er det ganske konkluderende med at gjæren har fått gjort jobben sin. Det er jo omtrent ikke noe igjen som gjæren kan ta fatt videre på. Men det kan hende den spiser mer og, selv om det nok er veldig lite.
 
Den eneste gjæren jeg har opplevd har dratt ned til 1.000, er Belle saison. Den endte gjerne under, også:). Fikk 0.998 en gang.
 
Brygget samme ølet for 10 dager siden. Ringte Bryggselv og spurte om dette, de sa røret skulle tilsettes direkte etter pitching.
Jeg tilsatte samtidig wln4000 for å få en glutenfri variant. Hadde SG 1001 etter fem dager.
 
Kan det tenkes at andre ølstiler enn IPA kan bli bra som brut?
Slik jeg har forstått dette brut konseptet er det et enzym som tilsettes i mesken, og som gjør at det blir mer/enklere gjærbart sukker i resultatet. Dermed kan en gjære helt ned uten å benytte seg av «skummel distasticus», og dermed er hele opplegget «rent» uten fare for å få med seg gjæren videre.
Funderer litt på å prøvd meg på en brut lager etterhvert.
 
Lagde en belgisk øl med 3 forskjellige gjærtyper. Tilsatte 3711 som siste gjær på slutten av gjæringen. Den gjæret først ned til 1004. Etter en stund på flasken så ble den sulten igjenn. Spiste opp alt sukkeret.
Ølet ble tørrere, men absolutt drikkbar. Så ja. Jeg tror det går fint å lage øl slik du tenker.
 
Kan det tenkes at andre ølstiler enn IPA kan bli bra som brut?
Slik jeg har forstått dette brut konseptet er det et enzym som tilsettes i mesken, og som gjør at det blir mer/enklere gjærbart sukker i resultatet. Dermed kan en gjære helt ned uten å benytte seg av «skummel distasticus», og dermed er hele opplegget «rent» uten fare for å få med seg gjæren videre.
Funderer litt på å prøvd meg på en brut lager etterhvert.
De lagerne i butikken som har LIte i navnet er jo brut lagere. De er nok tilsatt litt sødme i etterkant. Og noen er også behandlet med Clarex, slik at de kan selges som "glutenfrie".
 
Tilbake
Topp