Brygg nr 2, IPA

Etter at jeg var noe rask på avtrekkeren ved å sette mitt første brygg (begrenset kunnskaper om mesketemp, alpha% på humle osv) ser det ut til at dette brygget blir går i dass!
Så da får jeg forsøke igjen!
Har satt opp følgende oppskrift i Beer Smith:



Vørtermengde: 22,89 l
Sluttvolum:  20  l

Malt
4kg pale malt, Marris Otter
0,80kg crystal malt
0,80kg hvete malt 

Vann
Har oppsett på batch sparging

Meskeskjema
60min 67 ºC

Humle
20 gram    Amarillo 9,7 % alfa  pellets koketid 60 min
15 gram    Amarillo 9,7 % alfa  pellets koketid 40 min
15 gram    Amarillo 9,7 % alfa  pellets koketid 30 min
15 gram    Amarillo 9,7 % alfa  pellets koketid 15 min
20 gram    Amarillo 9,7 % alfa  pellets koketid 0 min

Koketid
Total koketid vørter: 60 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren:  Wyeast 1272 XL American Ale II, smackpack! Er det greit å ikke lage starter?

Estimated OG: 1065
Estimatet FG: 1016
IBU: 54,5
alc vol est: 6,4


Synspunkter på sammensetning, koketid, mesketid og temp?
Har også Cascade humle pellets 7,8%. Bør jeg flette disse inn i oppskriften?
 
Starter bør du alltid lage med flytende gjær. Eller hvertfall 2 pakker til 23 L
 
Kok 2l vann med 200g spraymalt.
Kjøl dette ned til ca.20C, å hell over i en passende beholder.
Rist godt slik att du metter blandingen med oksygen.
Tilsett gjæren, å sett til gjæring i romtemp.
Rist  regelmessig på beholderen for å mikse inn mer oksygen, dette vil øke formeringen av gjærceller.

Hvist du ikke har noen egnet beholder er det mulig å benytte seg av 1,5l flasker, å lage en starter på 1l istedet for 2l.
Du bør ikke fylle beholderen mer enn 2/3 full for å unngå att det gjærer over.

Når gjæringen er over, setter du den kaldt i ett døgn, å lar den bunnfelle.
Når du skal bruke den, heller du av det meste av startervørter, å lar bare en liten skvett være igjen til å riste opp gjæren med.

Å husk altid bryggingens tre R'er: Renslighet, Renslighet og Renslighet
 
Jeg har et glass Moss malt-extrakt stående. Det bruker vi egentlig til å blande ut i grøten til dattera vår på 5 mnd. Kan dette brukes???
 
Moss burde gå fint.

Personlig ville jeg kuttet 40- og 30-minutters-humlen og heller brukt 35 gram ved 60 minutter og 0 minutter. Eller siden du har Cascade i tillegg, kanskje 30 gram Cascade ved 15 minutter istedenfor Amarillo, så kan du heller tørrhumle med en blanding av Cascade og Amarillo, ca 30 gram tilsammen? Altså noe slikt:

60 min 35 g Amarillo
15 min 30 g Cascade
0 min  35 g Amarillo
Tørrhumling i en uke, fra 3-4 dager uti gjæringsprosessen: 15 g Amarillo + 15 g Cascade.

Det kan ikke bli annet enn godt. (Andre variasjoner kan bli like gode.)
 
Flott!

Kjetit: Da prøver jeg din oppskrift! tilsetter jeg tørrhumlen til primærgjæringen?
Ang starteren.. Ser ut til at jeg må bruke 1,5 liters flaske (hvis jeg ikke finner noe godt egnet i byen idag) Flasken bør vel rengjøres skikkelig. Bør jeg kutte litt av toppen på flasken, slik at jeg kommer skikkelig nedi med børsten?
 
Du kan tilsette humlen når gjæringen har avtatt, men før den er ferdig. Da vil lite aroma forsvinne under gjæringen, og dessuten blir alt oksygenet humlen måtte dra med seg konsumert av gjæren. Eventuelt kan du tørrhumle i sekundærkar, om du bruker det. Faren for at ølet skal oksidere av tørrhumle er uansett minimal. Men vent iallfall til gjæringen har avtatt.

Om du bruker et kraftig rensemiddel og steriliserer skikkelig, tror jeg det er best å beholde flasken hel, siden du ellers vil få rifter i flasken der bakterier kan samle seg.
 
Laget en gjærstarter igår kveld/natt (kl 0005) på ca 1 liter. Satte den på en 1,5 liters Imsdalflaske med alu.folie over åpningen. Ristet godt på flaska!
Når jeg sto opp nå, dvs dattera på 5 mnd våkna, sjekket jeg starteren.. Da var det et lite gjærkakelag i bunnen, men ikke noe skum på toppen. Skal flasken være potte tett?? Eller er det nok å klemme alu.folie rundt toppen som jeg har gjort. Etter at jeg rister på flaska kjenner jeg jo at det kommer luft ut..
 
Jeg kan ikke se noe galt i prosessen din; det er bare bra at flasken slipper inn litt luft. Ellers er det normalt at skummet danner seg først når gjæren har vært igjennom en del av formeringsprosessen, så mangelen på skum betyr ikke noe, iallfall ikke så tidlig. Om pakken blåste seg opp og startervørteren var passe sterk og holdt noenlunde riktig temperatur, kan du fint brygge med den gjæren i kveld, skjønt en dag eller to mer nok hadde vært å foretrekke.
 
Jeg rister regelmessig på flasken. Da danner det seg et skumlag på toppen, som fosvinner igjen. Jeg hører det bruser litt i flasken, så det er jo aktivitet der..
Pakken fra wyeast var bra oppsvellet når jeg tilsatte den.. Kjølte vørter ned til 20 grader før tilsetting av gjæren. Målte OG på 1040 etter nedkjøling..

Hvor ofte bør jeg "riste" litt å flasken?

Har utsatt Brewday til i morgen :)
 
Det høres bra ut. Jeg aner ikke hvor fort gjæren bruker opp oksygenet i vørteren, men det er ikke slik at risting på flasken er helt tvingende nødvendig. Rist når du gidder, og betrakt det som en bonus.
 
Rist på starteren så ofte som overhode mulig! Kontinuerlig tilførsel av oksygen øker mengden gjær du får ut av starteren drastisk.
 
Igår kveld satte jeg brygget, og det gikk veldig bra! deilig amarillo humle fyllte kjøkkenet..
Jeg brukte batch sparging! satte mesk på 66,5 grader, 60 min. tilsatte kokende vann for å fylle opp den første sparg, rørte og satte den i 10 min før "drain". Sparge nr 2 tilsatte jeg kokende vann på hele vannmengden. Rørte godt og satte i 10 min før "drain".
Etter kok målte jeg OG til 1056 og en effektivitet på kun 71% !?

I maltbalndingen brukte jeg 200 gram hvetemalt som kun var knust med "håndkle og kjevle" trikset! Kan dette være grunnen til lav OG? at jeg ikke hadde fått knust det skikkelig..

Tilsatte starteren og ristet godt på spannet.. I morges våknet jeg av nydelige plopp i gjærlåsen. Full aktivitet (plopper hvert 3 sec ca)

Venter nå til aktiviteten avtar og tilsetter tørrhumle..
 
Hveten er nok ikke skyld i det dårlige utbyttet. Med bare 200 g i mesken, vil den kun stå for 2-3 grader på oechselvekten uansett. Hvordan var resten av malten malt? Batch sparging gir ofte et dårligere utbytte enn fly sparging, men om man har rett teknikk med batch sparging kan man få ganske godt utbytte der også. Tipper batch spargingen er synderen her.
 
Og bare for å være sikker: Du målte OG ved rett temperatur (dvs 15 eller 20 °C, avhengig av oechselvekta)?
 
Resten av malten var malt opp med mølle. (Tellef D sin).
All malten var malt opp med denne møllen på forrige batch. Da mesket jeg riktignok på et par grader høyere. Men tilsatt ikke kokende vann for å fylle. Dette var da ca 75 grader. På dette brygget fikk jeg en OG på 1060 og effektivitet på 77%...
Skulle jeg mesket heller i 90 min?
 
Målte FG idag til 1014. plopper kanskje 1 gang i minuttet nå. Da kan jeg vel anse den som ferdig til flasking?
En liten smaksprøve ga tilbakemelding om mye sitrus humlesmak.. og en temmelig nydelig aroma :) Tror denne blir bra!
 
Jeg ville latt ølet stått en del lenger. Vil anbefale 10-14 dagers primærgjæring, deretter tapping. Ikke gå etter ploppingen som indikator på om ølet er ferdig, det er ofte ikke en pålitelig måte. Gjæren trenger gjerne tid til å rydde opp i en del smaker, og ølet blir renere om det får tilstrekkelig tid på gjæren.
 
Tilbake
Topp