Brygge 2 ganger, eller?.

Jeg ønsker å lage doble batcher innimellom. Jeg mesker i en 54 l igloo kjølebox, og koker i en 30 liters gryte. Jeg batchsparger og skyller kun 1 gang. Har lyst til å bygge opp lager til sommeren, og vurderer 50 liters batcher av enkelte øl. Tenkte først å bare brygge to ganger, å gjære i et 60 liters gjæringskar. For det har jeg plass til i ene gjærskapet mit. Går ikke med 2 30 liters bøtter.
Men, hva med å meske dobbelt i igloo'n, å la den stå med skyllevannet mens jeg koker første avrenning, så koke andre avrenning etterpå å blande det tilslutt?. Noen som har prøvd?. Mine bekymringer er lang tid på mesken med skyllevannet, hvilken temp jeg skal legge meg på med skyllevannet. Har jo brukt å skylle med kokvarmt. Men det er kansje ikke gunstig med fort 2 timer i mesken med skyllevannet. Er dette dumt?, eller gjenomførbart?.

Sannelig om jeg vet. Men den lokale puben som også brygger øl lager en batch. Setter den til gjæring med nok gjær til 2 batcher og mesker /koker neste batch dagen etter og hiver vørteren oppi gjærkaret sammen med den første som står og gjærer.

Det er ikke noe problem med så lange mesketider. Folk mesker jo over natta, også. Sørg for sikkerhets skyld bare for at du har vært oppe i 72 grader (pasteuriseringstemperatur). Det kan vel passe bra å kjøre et to timers steg på 72 grader. Du vil få en liten gevinst i utbytte, også, og godt med dekstriner. Det skal være bra for skummet, også.

Jeg lager 50 liters batcher med en 54l Igloo. Det blir litt tørr mesk men det går helt fint med brygg opp til ca 7 8 prosent. Brygges helt vanlig. Smekkfull Igloo, sirkulerer med pumpe og tar 2,5 stk batchsparge hvor jeg lar hver batchsparge "meske" seg i 10 min. Koker alt i en engang.

Det er ikke noe problem med så lange mesketider. Folk mesker jo over natta, også. Sørg for sikkerhets skyld bare for at du har vært oppe i 72 grader (pasteuriseringstemperatur). Det kan vel passe bra å kjøre et to timers steg på 72 grader. Du vil få en liten gevinst i utbytte, også, og godt med dekstriner. Det skal være bra for skummet, også.

Blir det ikke mye ikke gjærbart sukker av så høy temp, i så lang tid?.

Blir det ikke mye ikke gjærbart sukker av så høy temp, i så lang tid?.

Ja og nei. Beta-amylasen er denaturert ved den temperaturen, og sjøl om alfa-amylasen også produserer noe gjærbart sukker, er det hovedsakelig dextriner du får. Det stemmer. Men det er ikke snakk om særlig mye, så jeg ville ikke la det plage meg. Du får litt mer munnfølelse.

Tilbake
Topp