Brygge ale med lagergjær?

Finn Berger

Moderator
Er det noen som har prøvd å gjære en ale med lagergjær på lagertemperatur? Jeg tenkte meg at jeg kunne ta f.eks. oppskriften på en nordengelsk brun, og så sette ølet til gjæring på 9 grader med w-34/70 eller wlp833. Hva blir resultatet? Nordengelsk brun eller en slags underlig dunkles?

Jeg kjenner meg for så vidt nokså sikker på at det blir det siste. Jeg har prøvd å brygge en engelsk golden ale med kølschgjær, og det ble en slags kølsch, hvilket bekrefter sannheten i det gamle ordet om at det er gjæren som lager ølet:). Likevel hadde det vært artig å høre om andre hadde erfaringer med denne slags galskap.

Mange har jo prøvd å gå andre veien, og det finnes øltyper som er ales som prøver å være lagere - som kølsch og altbier. Og noen øltyper kan brygges som både over- og undergjæret øl, som baltic porter og irish red. Men stort sett skal ikke grensa mellom de to hovedtypene krysses.

Grunnen til at jeg er litt fristet til å gjøre et eksperiment eller to, er at jeg om vinteren har ideelle forhold for å brygge lager. Jeg bare setter dunken på kjellergulvet, og dermed står den der og holder seg på 9 grader. Veldig greit. Alebrygging krever litt mer oppfølging, sjøl om det ikke er noe stort problem å styre temperaturen slik jeg vil.

Så det jeg kunne tenke meg å gjøre, er å bare mer eller mindre hive et par brygg rett på kaka fra en lager. Jeg har et par stykker med w-34/70 som nærmer seg tapping, og den gjæren er nok ikke spesielt stressa. Alternativer jeg kunne tenke meg: Nordengelsk brun og APA.
 
Jeg kan ikke skryte på meg erfaring akkurat, men har leflet med tanken om å gjøre et par forsøk med ale/lagergjær. Dvs samme oppskrift på begge gjær bare for å se hvordan det slår ut på smak.

Det ene ølet jeg har produsert er en lager på pale malt (og noe munich og crystal) gjæret med wlp800 på 9-10 grader. Ikke helt ferdig karbonert enda, men smaken virker veldig lovende.

Tenkte da det kunne være interessant å gjære den samme vørteren med en typisk ale-gjær.

Har du noen anbefalinger?
 
Jeg kan ikke skryte på meg erfaring akkurat, men har leflet med tanken om å gjøre et par forsøk med ale/lagergjær. Dvs samme oppskrift på begge gjær bare for å se hvordan det slår ut på smak.

Det ene ølet jeg har produsert er en lager på pale malt (og noe munich og crystal) gjæret med wlp800 på 9-10 grader. Ikke helt ferdig karbonert enda, men smaken virker veldig lovende.

Tenkte da det kunne være interessant å gjære den samme vørteren med en typisk ale-gjær.

Har du noen anbefalinger?

Et par typiske engelske: Fuller's gjær, WLP002, som gir litt restsødme. Min favoritt: WLP013. Litt tørrere, med veldig behagelig esternivå.
 
Det tror jeg går veldig bra. Det er vel gjæren som definerer ølet, så teknisk sett får du lagerøl. Vil nok bli noe renere i smaksbildet enn aleversjonen, men om det er positvt eller negativt gjenstår å se. :) Jeg ville sveivet i gang uten skrupler. Livet er for kort til bare å brygge typeriktig.
 
Det tror jeg går veldig bra. Det er vel gjæren som definerer ølet, så teknisk sett får du lagerøl. Vil nok bli noe renere i smaksbildet enn aleversjonen, men om det er positvt eller negativt gjenstår å se. :) Jeg ville sveivet i gang uten skrupler. Livet er for kort til bare å brygge typeriktig.

Uten skrupler skal bli;).

Blir en APA med en blanding av pale og pils i basen, og noe münchner- og litt krystallmalt. Vil ikke ha en india pils:). Denne blir sikkert nokså grei. Den nordengelske er jeg litt mer spent på.

w-34/70 gir meg noe svovel, og det passer dårlig. Det blir jo borte etter hvert, men jeg skulle nok gjerne vært det foruten her. Men jeg får bare smøre meg med tålmodighet.
 
Syntes ikke IPA med WLP833 og 100% pils base var spesielt velykket. Ble skarp bitterhet da lite balanserte humlebildet. Mulig det funker med å tilsette mer krystall...
 
Syntes ikke IPA med WLP833 og 100% pils base var spesielt velykket. Ble skarp bitterhet da lite balanserte humlebildet. Mulig det funker med å tilsette mer krystall...

Akkurat; det var det jeg så for meg fort kunne bli resultatet:). Jeg liker uansett ikke de lyseste bitre IPA/APA-typene noe særlig, heller.
 
Da jeg prøvde meg på en "India Pale Lager" med Dahls-gjæren i sommer, var maltbasen (og alt annet) som en tysk pils, mens humlingen var som om det hadde vært en APA. Jeg synes den ble bra, men kanskje litt snerpende, i alle fall for de som ikke er altfor glad i øl som er ubalanserte i retning humlen.
 
Sist redigert:
Min beste plassering i PF var med en «IPA» (IPL) gjæret med WLP833. Den smakte mye mer balansert enn tilsvarende med alegjær. Min opplevelse var motsatt av @jab sin. Jeg synes også at sterke portere fremstår som mer balansert når de gjæres med lagergjær. (Baltic Porter). Jeg tror du kommer til å få mange fine smaksopplevelser hvis du brygger ulike typiske ales med lagergjær. Jeg selv har tenkt å prøve ut Dahlsgjæren i samme retning i 2018.
 
Min beste plassering i PF var med en «IPA» (IPL) gjæret med WLP833. Den smakte mye mer balansert enn tilsvarende med alegjær. Min opplevelse var motsatt av @jab sin. Jeg synes også at sterke portere fremstår som mer balansert når de gjæres med lagergjær. (Baltic Porter).

Brukte du da kun pilsmalt eller med pale malt og noe annen spesialmalt? Jeg har laget en god IPL, den var type west coast med anselig mengde krystallmalt... Forøvrig har jeg også laget en Russian Imperial Stout med som er gjæret med S-189, Zurich Lager, den ble veldig bra. Tåler veldig høy alkohol den gjæren :).
 
Brukte du da kun pilsmalt eller med pale malt og noe annen spesialmalt? Jeg har laget en god IPL, den var type west coast med anselig mengde krystallmalt... Forøvrig har jeg også laget en Russian Imperial Stout med som er gjæret med S-189, Zurich Lager, den ble veldig bra. Tåler veldig høy alkohol den gjæren :).

Her er kortversjonen av oppskriften:
84f6b2f1ad347169535e53a3c73f0a11.jpg


Hele loggen og oppskriften ligger i BeerCalc, med navnet «#82 Humlesang IPL».
 
Da jeg prøvde meg på en "India Pale Lager" med Dahls-gjæren i sommer, var maltbasen (og alt annet) som en tysk pils, mens humlingen var som om det hadde vært en APA. Jeg synes den ble bra, men kanskje litt snerpende, i alle fall for de som ikke er altfor glad i øl som er ubalanserte i retning humlen.

Jeg smakte vel den? Den var i alle fall veldig god, den jeg smakte:). Og hadde absolutt ikke det tynne/bitre preget jeg ikke liker i en del lyse APAer og IPAer jeg har drukket. Ubalansert? Slett ikke.
 
Min beste plassering i PF var med en «IPA» (IPL) gjæret med WLP833. Den smakte mye mer balansert enn tilsvarende med alegjær. Min opplevelse var motsatt av @jab sin. Jeg synes også at sterke portere fremstår som mer balansert når de gjæres med lagergjær. (Baltic Porter). Jeg tror du kommer til å få mange fine smaksopplevelser hvis du brygger ulike typiske ales med lagergjær. Jeg selv har tenkt å prøve ut Dahlsgjæren i samme retning i 2018.

Jeg har akkurat tappet opp en Baltic porter gjæret med w-34/70. Gikk vakkert ned fra 1.094 til 1.020, og jeg kjenner ikke noe alkoholstikk. Men den skal få lagre seg en god stund før jeg begynner å drikke av den - hvis jeg tør, da:confused:.
 
Har lyst å brygge idag, men har kun MJ44 gjær tilgjengelig.

Hvordan vil det funke dersom jeg skal brygge et hvete øl?

Pale Malt, Hvete Malt og Hallertauer,Saaz humle + Koriander, Appelsinskall og Kamomille te
 
Har lyst å brygge idag, men har kun MJ44 gjær tilgjengelig.

Hvordan vil det funke dersom jeg skal brygge et hvete øl?

Pale Malt, Hvete Malt og Hallertauer,Saaz humle + Koriander, Appelsinskall og Kamomille te

Det blir ikke noe Wit nei. Men det kan sikkert bli et godt øl alikevel...
 
Tilbake
Topp