Brygge eplecider

Jeg har kjøpt dette settet:
https://www.bryggselv.no/råvarer/øl...r-Pouch-Craft-Series-2-4-kg101285-p0000009843

Jeg synes det er litt dårlig forklart på selve pakken og vil gjerne ha bekreftet at jeg leser oppskriften riktig.

1. Tilsette konsentratet, 1 kg dextrose og 3 liter kokende vann i gjærkaret og blande godt
  2. Tilsett kaldt vann slik at det totalt blir 23 liter vann. Tilsett også gjær (Skal gjæret (følger med tørrgjær) tilsettes som det er, eller bør det rehydreres først?)
  3. Deretter kommer det jeg ikke skjønner helt. Skal det tappes på flasker med en gang, eller skal det stå i 2 uker FØR flasking?
  4. Skal det tilsettes sukker for å lage kullsyre, eller er det nok sukker i brygget
Jeg lurer også på hvilken temperatur dette skal stå i når det gjæres.
Hvis noen har erfaring med dette brygget, setter jeg stor pris på tips.

Høres ut som du tolker riktig på 1 og 2. Ellers kan du regne med at bryggingens grunnprinsipper gjelder også her, som for eks rundt hygiene/desinfisering av utstyr . Du kan strø tørrgjæren rett oppi dersom du vil holde det enklest mulig, selv om proffene anbefaler å rehydrere for best mulig resultat.

3: Vil tro omkring 2 uker på dunk før flasking ja, men du bør måle sukkerinnhold utover (FG). Trolig står det forventet FG på pakka (?)
4: Tilsettes ved flasking ja, og står kanskje 1-2 uker i romtemperatur for karbonering. (også her samme som for "vanlig" øl)

Uten å ha kikka nærmere på settet ser pkt 1 helt rett ut,

pkt 2 - det lønner seg alltid å rehydrere tørrgjær, det tar fint lite tid og vil gi deg ca dobbelt (eller mer) så mange friske/levende gjærceller. Bruk vann opp mot kroppstemperatur til rehydreringen for optimale resultater.

3 la det stå to uker før flasking og sjekk gravity med hydrometer med et par dagers mellomrom mot slutten, hvis gravity er stabil kan du flaske (hvis den fremdeles synker gir du det noen dager til) :)

4: tilsett sukker ja :) all gjærbar sukker kommer til å ha blitt spist opp av gjæren, så du må tilsette mer for karboneringen, ca 6,5g pr liter burde bli bra. Lag det gjerne som sukkerlake. Coldcrash (hvis du har mulighet, hvis ikke bare sett karet så kaldt du kan en dag eller så før du tapper), så stikker du om til et omstikkingskar (altså et ekstra gjæringskar) heller sukkerlaken i bunnen av karet og fyller på med cideren oppå, rør gjerne litt forsiktig for å få blandet sukkerlaken helt ut. Da får du automatisk riktig mengde sukker i hver flaske :)

Gjæringstemp kommer an på hvilken gjær som er med, men vil gjette på at 17-18 c vil funke fint :)

Tilbake
Topp