Brygge for første gang.

Har kjøpt Speidel sammen med et annet medlem på forumet (kun 20l). Gleder oss til å starte...
Jeg har litt problemer med å finne en grei oppskrift, men jeg tenkte å lage en American Pale Ale som første øl da jeg forstår dette er rimelig enkelt. Problemet er som følger:
Jeg er usikker på hva jeg skal putte oppi gryta
########
25l vann
Tenkte på en 5kg med "Pale Ale Muntons hel EBC 4,4 - 6,6 - 1kg" som de har på Petit
innmesking 38 grader
mesking 60 garder 30 minutter
mesking 67 grader 90 minutter
Hvis jeg forstår prosessen riktig så koker man opp vørteren etter at man er ferdig med mesking av malten. Dvs 100 grader i 80 minutter
Er det i den siste fasen dvs kokingen at jeg legger oppi humlen?
Hvis ja hvordan bestemmer jeg hva slags humle jeg skal ha i og hvor mye?
Når dette er kokt opp så skal vørteren kjøle ned? og føres videre til gjæringstanker?
Hvordan velger hva slags gjær som skal benyttes og hvor mye?
Jeg ønsker å bruke tørrgjær og forstår at dette skal være greit nok.

Som dere skjønner så trenger jeg litt hjelp.
På forhånd takk.
Morten

Har selv en 20l Speidel.

Jeg bruker bare ett trinns mesking hvist jeg ikke har noen spesiel grunn for å gjøre noe annet, dette er også mye siden jeg var vant med det fra jeg mesket i kjølebag.
Bruker å meske i 90min på 65-68C (for det meste rundt 65-66C)
For så å ønke temperaturen til 78C i 15min før siling.

Humle tilsetter man ved kok i flere steg allte etter hva man ønsker ut av humlen.
Jeg bruker normalt tre steg ved kok.
Bitterhumle - 60min
Smak og aromahumle 15min og ved start av kjøling.

For beregning av humle legger du først til smak og aromahumlen du ønsker for så å spe på med bitterhumle til ønsket IBU
Hvilken humle du bør bruke kommer helt ann på smaken og hva du ønsker av humlen.
For å gi ett kjapt og enkelt råd er Cascade ett godt sikkerstikk, men som sagt finnes det mange gode humlesorter som gir stor forskjell i smaken.
Det går også ann å tilsette humle i gjæringskarre etter att hovedgjæringen er over, dette kalles tørrhumling og gir mye aroma og smak.

Til bitterhumle er ikke smakskvalitetene like viktige siden mye av smak og aroma vil koke bort ved lang koketid.
Her bør man velge humlesorter med høyere alfasyre innhold (vises i % på pakken), men Cascade kan fungere fint til både bitterhumle og smak/aroma.

Den siste Pale alen jeg brygget var en amerikans versjon med Cascade.

På 24l brukte jeg ca.
25g Cascade i 15min
50g Cascade ved start av kjøling
50g Cascade tørrhumling
og tilsatte Cascade ved 60min nokk til å oppnå 34IBU

Gjæren jeg brukte var Fermentis Safale S-4.

Ved bruk av tørrgjær er Fermentis en av produsentene som er og annbefale.

Heisan.

Jeg har også en Speidel og har hatt mye nytte av dette dokumentet som ligger her på forumet.

roger

Vedlegg

• Speidel[1].pdf
    185,3 KB · Sett: 232
Først av alt tusen takk for svaret.
jeg fikk en del nye spørsmål, men prøver meg på å beskrive prosessen under.

Så hvis jeg forstår deg riktig så blir brygget tilsvarende dette:
1) 24l innmesking 38C
2) 5 kg Pale Ale Muntons hel EBC 4,4 - 6,6
3) 65 - 68C  i 90 minutter
4) 78C i 15 minutter
4b) ta ut malt røret
4c) skyller du vann gjennom malt røret?
5) 100C i 60 minutter
5b) tilsett bitter humle når du når 100C
6) Armoma humle 100C i 15 minutter og ved start kjøling?

Ifb med oppskriften din er det slik at ølet blir uten smak hvis vi står over tørrhumling og bør vi øke mengden humle under koking?
Hva mener du med  "og tilsatte Cascade ved 60min nokk til å oppnå 34IBU"?
Beklager at jeg er litt omstendelig av meg, men jeg har noen store mørke flekker ifh til hva som skal gjøres når  :jaha:

Ifh til tørrgjær er dette bare å hele oppi gjæringstanken eller skal vi gjøre noe med den før den blir helt oppi?
Mvh
Morten

Ser det er kun basismalt du har i din oppskrift.
Har ikke brygget american pale ale selv, men ser at mange bruker crystal malt i tillegg. Noen her som vet hvilke karakteristikker den gir i denne oppskriften??

Jeg har ikke speidel så jeg kan ikke svare på det tekniske ved den, men generelt så vil jeg anbefale å holde det hele så enkelt som mulig i begynnelse. Som Steinarja sier så er 1-steg mesking det enkleste. Mesketemperaturen er avgjørende for sluttproduktet. Dersom du ønsker et tørt øl så mesker du på 65 °C. Dersom målet er et fyldig og søtt øl så mesker du på 68-69 °C. Alt mellom dette gir en mellomting, men et alkoholsterkt øl (høy OG) blir fyldigere enn et med lav OG så mesketemp må også justeres for dette.

Anbefaler innmesking på 66 °C og hold dette i 1 time. Så økes temp til 78 °C og når dette er oppnådd begynner skylling. Vet ikke hvordan dette gjøres på speidel.

Når skylling er ferdig så settes det hele på kok. Når det har sluttet å skumme tilsettes bitterhumle og man regner kokestart fra dette (vanligvis 1 time for palemalt). Når 10-15 minutter gjenstår tilsettes smakshumle samt eventuell klarningsmiddel og gjærnæring. Når 0-1 minutt gjenstår tilsettes aromahumle. Så er det kjøling av vørter til noen grader under ønsket gjæringstemp. Deretter tappes vørter i gjæringsbøtte. Lokk settes på og hull i lokk tettes med alu-folie, så ristes dunken kraftig i 1-2 minutter for å tilføre luft som gjæra trenger. Deretter tilsettes gjær (tørrgjær rehydreres på forhånd i kokt vann som er avkjølt til ca 30 °C, men dette bør ikke stå mere enn 15 minutter før det tilsette vørter).

Husk absolutt renslighet etter kokeslutt. Bruk dessinfiserende midler på alt som skal berøre vørteren etter at kokeren er avslått.

En ale bør gjære ved ca 18-20 °C i 2 uker før det tappes på flasker/fat.

Lykke til  :brygging:

MVH
Børge

Tusen takk for tilbakemeldingen. Skal prøve å gjøre dette så enkelt som mulig :)
Et spørsmål rundt:
Beant skrev:
Når 10-15 minutter gjenstår tilsettes smakshumle samt eventuell klarningsmiddel og gjærnæring. Når 0-1 minutt gjenstår tilsettes aromahumle.
Hva mener du med gjærnæring? Jeg regner med at vørteren koker fortsatt i de 10 - 15 minuttene(smakshumle) + 1 minutt (aromahumle)
På forhånd takk.
Morten

Gjærnæring er som navnet tilsier næringsstoffer og sporstoffer som gjæra trenger. Wyeast har en type som vi bruker. Finnes flere varianter. Det er ikke et must å bruke næring, men det bedrer sjansen for å få god utgjæring på vørteren.

MVH
Børge

Tilbake
Topp