Brygge lager på lav temperatur

Kasami

Norbrygg-medlem
Forholdsvis nytt medlem her, long time stalker. Lover å komme med en intro-post om ikke alt for lenge.

Jeg har tenkt for første gang å prøve meg på en lager, men problemet mitt er at eneste stabile temperatur som kan være aktuelt for dette er kjølerom med ~6 grader. Jeg lurer på om noen har erfaring med å brygge lager på slike temperaturer, gjerne tips om hvilke gjærtyper som tåler lavere temperaturer.

Det er ikke noe problem for meg om det tar noe lenger tid å gjære det enn vanlig, for meg kan det gjerne få stå i 2 måneder om det kan bli et bra resultat.
 
Jeg prøvde å gjære på kjølerom på 5 grader, og da med Danish Lager som skal tåle lavere temperatur enn de fleste.  Det gikk ikke så bra, etter tre uker var den kun gått ned fra 1050 til 1040.  Så jeg vil tro at 6 grader er litt i minste laget - men det kan ikke skade å prøve.  Bare sørg for at vørteren er kjølt helt ned til 6 grader før du har på gjær.  Ikke tilsett gjæren på varmere temperatur enn dette, og så sett inn dunken til rask nedkjøing etterpå.

Så må du være tålmodig.  Vil tro at 5-6 uker vil være nødvendig, og så må du sette dunken varmere (forsøk å øke temperaturen så sakte som mulig, over et par dager) - på ca 15-16 grader når 3/4 av gjæringen er unnagjort. 
 
Tilbake
Topp