Brygge pils- første

Hei
Har tenkt å brygge en pils i helgen. Har brygget en god del overgjæret, men dette blir min første lager.

Har satt opp en malt base av pilsner, litt münchner og en touch av spesial B. Humlet med saaz til 36 IBU. Gjær er Saflager w-34/70. OG 50.

Har tenkt å tilsette 3% acidulated malt, calsiumsulfat og calsiumklorid etter en tysk pilsner type, og eventuelt justere med melkesyre for å treffe ph 5,2 i mesk. Mesketemp på 62 C (vil ha den litt tørrere gitt maltbasen).

Pitche gjær på 7 grader, og la den stige gradvis til 9. Diacetyl rast 2/3 ut (har brewometer, så har bra kontroll på utgjæring). Avslutte på 9.

Oksygen er jeg litt usikker på. Bør jeg prøve å treffe 20 ppm? Har ikke DO meter, men tenker 1 liter i 100 sekunder med 0,5 micron.

Hva tror dere pilsbryggere om dette? Innspill? Forslag til endring? Hva er fallgruvene?
 
Sist redigert:
Virker som du har god kontroll på hva som kreves for å brygge pils, og god kontroll på gjær, tempratur og oksygen er det viktigste. OG og IBU er innenfor. Jeg stusser litt over valget av special B bare :) hvilken vannprofil prøver du å oppnå? Pils har tradisjonelt sett veldig mykt vann.
 
Virker som du har god kontroll på hva som kreves for å brygge pils, og god kontroll på gjær, tempratur og oksygen er det viktigste. OG og IBU er innenfor. Jeg stusser litt over valget av special B bare :) hvilken vannprofil prøver du å oppnå? Pils har tradisjonelt sett veldig mykt vann.
Takk for svar.

Special B leste jeg at et eller annet medlem (husker ikke hvem) tilsatte, og mente at det var det lille ekstra i sine lagers, også er jeg veldig glad i belgisk øl så tenkte at dette kunne være en match for meg. Kanskje ikke typeriktig, men mest opptatt av å lage en pils jeg kan utvikle til "min egen" etter egne preferanser.

Vannet i springen et veldig mykt her, så det skulle passe bra. Jeg tar utgangspunkt i 2 g pr 10 liter med calsiumsulfat, og 1 g pr 10 liter calsiumklorid, etter Gahrs skjema (tysk pils) og justerer eventuelt ph etter noen minutter. Har akkurat kjøpt meg en Milwaukee med atc, og det er grunnen for at jeg nå kaster meg utpå et pilsprosjekt

Tenker hovedvekt på en litt tørr tysk type, men skal prøve å få noe umiddelbar sødme. Eventuelt vurdere om jeg kan videreutvikle denne oppskriften med dekoksjon og eventuelt andre malt produsenter, men vil holde litt basic på første versjon, og eventuelt justere i senere bryggerunder. Kan jo tenkes jeg ikke blir fornøyd i det hele tatt, og må revurdere.

Hva tenker du om 62°C mesk? Er det for lavt, eller vil special B veie litt opp.
 
Jeg ville nok kanskje mesket et par grader høyere. Om du trenger å gå inn på dekoksjon er jo et tema i seg selv. Mange mener du ikke trenger med dagens matkvalitet. Min første pils var veldig enkel. Pilsmalt, saaz humle, tilsetninger etter gahrs tabell og wlp800. Har brygget noen ganger etter det og tilpasset og justert litt etter hvert. Det kommer nok du også til å gjøre. Utrolig kjekt med en pils som alle øldrikkere er vant med. :) eksempel fra min side er at svigerfar drikker bare pils, synes ikke noe om IPA, porter og alt det der så da er det veldig bra å ha pils tilgjengelig. Det skal sies at min første pils (den helt enkle) er en av de ølene jeg har vært mest fornøyd med og fatet forsvant alt for fort :)
 
Var det ikke @Bårdd som sa at den beste pilsen har kun pilsmalt?
De jeg har laget har alle blitt ok. Men neste gang skal jeg humle hardere.
Har ligget fra 33 og opp til 45 IBU. Tror jeg gjør et forsøk på BU/GU på 1.
 
OG ble spot on på 50, og etter 1 uke er nå SG på 30, så den putrer rolig nedover på 8°C. Fornøyd med det. Planen er å kjøre diacetyl rast på SG 20, så tipper det blir om 2-3 dager. En liten strek i regningen var at jeg skiftet batteri på brewometer like før dette brygget, og det batteriet må ha vært dårlig kvalitet, for det tok kvelden etter en uke. Så det blir nok ikke Kina mikk neste gang, når det skal bestilles batteri. Burde ringt en bjelle når jeg kalibrerte det, for det var mye lettere enn forrige. Men dette påvirker ikke pilsen, må bare gjøre manuelle målinger.
 
Tilbake
Topp