Brygge pils - lang gjæringsprosess

BuddhaBar

Norbrygg-medlem
Jeg brygger min første pils og kjøpte Pilsner allgrain settet til Gahr fra Bryggselv og fikk med to poser ferskgjær. Jeg hadde ikke tid til å sette en starter og spør derfor om det er nok gjær. Vedkommende mener at det er det, men jeg ser i oppskriften at brygget krever 450 mld mld.
Jeg treffer OG perfekt med 1.050 og har satt vørteren til gjæring på 7-8 grader. Etter 2,5 uke er SG 1.040. Etter nesten 5 uker er SG 1.030.
Jeg har tydeligvis for lite gjær, men bør jeg det fortsatt stå til gjæring så lenge SG blir lavere?
Mål for FG er 1.010-14
Kan brygget stå så lang tid til gjæring uten at det blir usmak?
 
Sist redigert:
Jeg brygger min første pils og kjøpte Pilsner allgrain settet til Gahr fra Bryggeland og fikk med to poser ferskgjær. Jeg hadde ikke tid til å sette en starter og spør derfor om det er nok gjær. Vedkommende mener at det er det, men jeg ser i oppskriften at brygget krever 450 mld mld.
Jeg treffer OG perfekt med 1.050 og har satt vørteren til gjæring på 7-8 grader. Etter 2,5 uke er SG 1.040. Etter nesten 5 uker er SG 1.030.
Jeg har tydeligvis for lite gjær, men bør jeg det fortsatt stå til gjæring så lenge SG blir lavere?
Mål for FG er 1.010-14
Kan brygget stå så lang tid til gjæring uten at det blir usmak?

Så lenge du kan måle at det skjer fremgang så er det egentlig ingenting å bekymre seg for. Pilsnere har historisk stått til gjæring i månedsvis. Om du ønsker å øke hastigheten kan du øke temperaturen litt om du klarer å få det til. 7-8 celcius går greit for de fleste lagergjær, men det vil, som du har opplevd, gå sakte! Om du øker til 10-12 celcius hjelper det nok mye uten å ha noen store konsekvenser for ølet.
 
Med utgangspunkt i 23L vørter så ved den temperaturen så burde du egentlig hatt over 600mrd celler i brygget.
 
Brygget samme kit'et i fjor sommer. 4 dager på 8 grader, 2 dager på 10 grader, 2 dager på 12 grader, og 16 til utgjæret. Karbonerte, kjølte og drakk det 4 uker etter bryggedato.
 
Tilbake
Topp