Brygge stor batch/spm om humle.

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Si jeg skal sette 120 liter til gjæring.
Meskekaret mitt har nok kapasitet, men flaskehalsen er min 78 l kokekjele.
Må da koke i 2 omganger, men de første 75 literen jeg renner av mesken har jo en mye høyere SG enn de 75 siste. Tenker at det letteste hadde vært og koke den første med all humlen og den siste uten og så gjære de i samme gjærkar. Hvordan hadde dere gjort det med tanke på ibu? Si jeg vil ha 30 ibu og en 2g/l tilsetning på 10 min. Er det så enkelt at man regner ut 60 ibu på det første koket og slenger i 4g/l på 10 min og Vipps? Eller blir det feil i og med at de har forskjellig styrke? Hva med at men trenger mer humle ettersom OG øker?
 
Godt spørsmål. Hva med å humle begge? Bruk bryggesoftware og manipuler oppskrifta slik at du får riktig SG og kan regne ut riktig mengde 60 min-humle per batch. Da burde det bli rett?
 
Du bør vel koke humla i den siste delen, siden du da får bedre utbytte av humla? Jeg tror det er så enkelt som at du bare beregner slik du sier, altså legger inn dobbel IBU av det du vil ha i hele brygget.

Eller du kan koke humle i begge. Da beregner du riktig IBU for hver av dem separat.

Et argument for den siste framgangsmåten er at du da ikke får så sabla mye bunnfall i det ene koket, hvis det er et problem.
 
Tilbake
Topp